Stedet denne gang var Kirkenes.....
Neste spørsmål blir da:
Når ble Kirkenes evakuert av tyskerne??
Erik
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Den 25 oktober 44 så trakk de siste tyske soldatene seg ut av Kirkenes. Tyskerne ga vel direkte ordre om å trekke seg ut av Kirkenes noen dager før?
Bonus svar? Operasjon "Nordlicht" var faktisk utarbeidet i sept 43! Operasjonen skulle trekke styrkene helt ned til Lyngen i Troms.
Erik H
Bonus svar? Operasjon "Nordlicht" var faktisk utarbeidet i sept 43! Operasjonen skulle trekke styrkene helt ned til Lyngen i Troms.
Erik H
Fyr løs!
Erik
Erik
Dette blir kanskje en vanskelig nøtt, men ganske så interesant.
Hva er dette?
hint blir postet etter behov!
Erik H
Hva er dette?
hint blir postet etter behov!
Erik H
- Attachments
-
- quiz13.jpg (48.57 KiB) Viewed 1575 times
- werner wernersen
Hmm, har det noe med Tirpitz å gjøre?
Werner
Werner
ikkje til røyk, men werner er uansett inne på noe.
ErikH
ErikH
- werner wernersen
Hei
vi var vel på dette stedet i juli i år, eller tar jeg helt feil?
Werner
vi var vel på dette stedet i juli i år, eller tar jeg helt feil?
Werner
Nei, du tar ikkje mye feil. Bildet er tatt på Tirpitz batteriet ikke langt unna Blåvand, men denne beholderen går nemlig igjen på flere batterier, bl.a annet på Fjell og Austrått.
Hva blir den brukt til?
ErikH
Hva blir den brukt til?
ErikH
- werner wernersen
Hei
Da er vi vel på rekyl demping eller lignende da?
Werner
Da er vi vel på rekyl demping eller lignende da?
Werner
det er faktisk det motsatte av demping.
Alle C/34 28cm kanoner var utstyrt med en av disse. Meget tekniske her, men hva ville være det motsatte av demping?
E
Alle C/34 28cm kanoner var utstyrt med en av disse. Meget tekniske her, men hva ville være det motsatte av demping?
E
- werner wernersen
tja, vi får vel kalle det en rekyl forsterker da
Werner
Werner
Beholderen er for trykkluft. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan den var implementert i kanon-systemet, men den skulle iallefall levere trykkluft. Samme beholder er å finne mellom granat og maskin dekk på austrått. Neste gang skal jeg utforske denne litt nærmere.
ganske så teknisk dette så Werner vinner!
har du en gåte til oss da?
EH
ganske så teknisk dette så Werner vinner!
har du en gåte til oss da?
EH
Når man fyrer av en kanon i denne dimensjonen blir det liggende en del glødene partikler og krutt som ikke er oppbrent.... Åpner man kilen og slipper inn luft kan dette antenne (med de resultater det medfører for kanonmannskapet)Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan den var implementert i kanon-systemet, men den skulle iallefall levere trykkluft.
Hvis jeg ikke er helt på jordet så er trykktanken til å "spyle" løpet med nitrogen el. trykkluft før man åpner kilen!
Legg merke til den hvite røyken som kommer ut 3-4 sekunder etter andre salve....
http://www.youtube.com/watch?v=Qr8L6-h6t0o
jøss, alt det man kan! Dette var jo veldig interesant! Nå må jeg iallefall på austrått for å følge ledningen (blandt de 1000 andre!).
Trykkluft er iallefall riktig og denne beholderen var designer for de 28cm kanonene.
Litt tidlig med å gi werner rett på svaret, iallefall når EE kommer med denne bredsiden!
kan ikke dere slåss om neste spørsmålet da?
ErikH
Trykkluft er iallefall riktig og denne beholderen var designer for de 28cm kanonene.
Litt tidlig med å gi werner rett på svaret, iallefall når EE kommer med denne bredsiden!

ErikH