Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik E
Site Admin

Hadde også vært interessert i det kartet ja :-)
Men... Hvis dette er tegnet i 1943 har det enten blitt droppet eller nedprioritert etterhvert...
Byggelister fra 1944 viser stort sett det man ser av nærforsvaret i dag, men unntak av noen få bunkere.
Nå er jo ikke disse listene "orakelet" hver gang, men det er ikke nevnt noe som kan settes i sammenheng med det du beskriver ihvertfall!

Erik
Sindre

Har ikke kartet digitalt, dessverre, og har bare en nokså mørk kopi.

Hvilke "noen få bunkere" er det som står på listen, som ikke finnes i dag?
Sindre
Erik E
Site Admin

Hvilke "noen få bunkere" er det som står på listen, som ikke finnes i dag?
1 stk "Maschinenzentrale" Regelbau M 183
1 stk "FuMO(Flak) St.SK

En annen revisjon av listene oppgir:

1 stk "Maschinenzentrale" Regelbau M 183
1 stk "FuMG(Seeart) Regelbau V 174
1 stk "FuMG(Flak) Regelbau V 157 (Flakbatterie Buskvann)

Erik
Sindre

Jeg fant tegninger av M183 på nett, men de andre var det litt verre med.. Jeg har i alle fall ikke sett den på anlegget. (Erfaringen har vist at selv svære bunkere kan gjemme seg bort, også på et såpass gransket område som Fjell)
Er der noen indikasjon på hvor disse skulle bygges, eller er det mer en gjenstand for kartgranskning? PDT_Armataz_01_18
Sindre
Tarjei

Trodde det var her FuMoen for Flak stod? Plasseringen, i nærheten av Flak-batteriet stemmer i alle fall...
Attachments
Bilde "lånt" fra ARN-nettsiden
Bilde "lånt" fra ARN-nettsiden
MKB_Fjell_09.jpg (85.8 KiB) Viewed 1461 times
Sindre

I den stillingen stod vel en liten FuMo - en mindre versjon av WR?
Kan det være den bunkeren, Erik?

Har du tegninger av disse bunkerne?
Sindre
Paul S.

Legger ved noen tegninger av bunkerne. De to som er samlet er fra Rudi Rolf´s "Der Atlantikwall"
Tror den M183 bunkeren evnt skulle vært rett bak flakbatteriet.
Der er jo minst tre plasser der det tydeligvis er påbegynt byggingen av noen bunkere. Bak flakbatteriet, i forkant av dette, ved løpegravene, og på flaten bak KO.
Målt sånn ca så er de gropene ca a.25X15m, b.10X10m, og c.12X12m.
At noen evnt M183, V174, og en V157 skulle være bygget ferdig, for så å bli skjult ser jeg som svært usannsynlig.
Når det gjelder en liten WD på taket til den R622 bunkeren så hadde vært kjekt om noen kunne bekrefte dette. Tidligere har bla det vært nevnt Freya radar på toppen av denne, noe som er feil. Selv lurer jeg på om det har vært en avstandsmåler der.
mvh
paul S.
Paul S.

Vedlagt oversikt osv av de gropene.
mvh
Paul S.
Erik E
Site Admin

Hallo

Enig med Paul... Lite sannsynlig at slike bunkere "skjuler" seg der oppe....
Blir VELDIG overrasket om dere stiller med bilder for å si det sånn ;-)

Hullet bak Flakbatteriet passer nok bra for en M183 med tanke på at bygningen som står nedi gropa ser ut til å ha huset en generator. Virker som om man har sprengt ut gropa, men kun bygget en midlertidig bunker.

Logisk sett så ville sannsynligvis en V174 bli plassert i nærheten av der WR radaren står i dag (Seeart), mens en V157 (flak art) sannsynligvis ville ligget ute i Flakbatteriet.

Erik
Sindre

Hehe, ja - jeg tror området er bra trålet nå, det er vel helst små MG-stillinger og lignende vi kommer til å finne fremover, om noe i det hele tatt. Likevel kjekt å vite hva som var planlagt. Takk for bilder og tegninger, Paul!

Jeg har ikke dokumentasjon på hva som har stått på bunkeren ved flak-batteriet, men jeg vil tro det var en liten WR - men avstandsmåler, til flak, tenker du? Hvilken type - har du noen forslag?
Sindre
Tarjei

Passer ikke den stillingen oppå 622en godt til en fumo av typen 213, el. l.?
Det stod jo allerede en avstandsmåler i en egen bunker, men det forekom vel at flakbatterier hadde flere...
Attachments
Avstandsmålerbunker<br />[ARN]
Avstandsmålerbunker
[ARN]
MKB_Fjell_30.jpg (85.67 KiB) Viewed 1350 times
Fumo 213.<br />[Museumcenter Hanstholm]
Fumo 213.
[Museumcenter Hanstholm]
Fumo213.jpg (23.1 KiB) Viewed 1350 times
Sindre

Er det sannsynlig at 622-bunkeren har blitt brukt til operasjon av radaren? På siden av nevnte bunker er det også bygget et ekstra "skur", i nokså tynn betong - hva kan det ha blitt brukt til? Strømgenerator?
Sindre
Paul S.

Jeg har ikke dokumentasjon på hva som har stått på bunkeren ved flak-batteriet, men jeg vil tro det var en liten WR - men avstandsmåler, til flak, tenker du? Hvilken type - har du noen forslag?
Har noen lister fra Fjell en eller annen plass i rotet mitt..mao utilgjengelig..:-) Har ingen dekning for å tenke avtandsmåler på taket, men lurer ppå om de to plassene(taket på 622 bunkeren, og KO stillingen) er for BI og BII(Befehlstelle). Sikkert helt på jordet, men litt usikker på hvordan det var tenkt oppsatt på Buskvann.Marinebatteriene i Bergen er jo lik, Buskvann startet jo som ett LW batteri. Vet lite, og tenker vel egentlig høyt(skriftlig) :-)
mvh
Paul S.
Erik E
Site Admin

Litt spesielt er det jo at denne R622 bunkeren ikke fremkommer av disse listene hvor alle andre bunkere kommer inn... Nå er jo disse listene et evig rot fullt av hull, men det kan jo gi en pekepinne mot at R622`en enten er bygget før listene ble laget (1944) eller at en av disse V-typene ble droppet til fordel for noe enklere i etterkant av listene.

Sikkert er det ihvertfall at R622 langt på vei er "kjent" som BI/BII i tunge LW luftvernbatterier flere steder i Norge, så dette må det være lov å tenke høyt :-) Ser flere likheter til tilsvarende LW batterier i Stavanger og på Værnes ihvertfall.

en typisk detalj for stillinger til mobil radar, f.eks denne 213 er "kjøreport" slik at man kunne flytte radaren inn og ut av stillingen. Har det stått en slik radar oppi der må den ha blitt demontert del for del og båret ut... mye vanskeligere enn å røske ned muren og trille den ut.
Det er jo heller ikke noen fasit, men ihvertfall et argument mot at det har stått noe veldig stort oppi der....

Erik
Feltpave

Var på fjell for ikke så lenge siden og lurer på et par ting.

Den ammo bunkeren det var snakk om et par sider tilbake(buet tak 7-8m lang, mase stein foran). Det var bare en stein foran nå, flyttet den og klarte å åpne den ene døren. Det var veldig trangt men klarte å komme meg inn, oppdaget at det er bare en stor sjakt rett ned ca 6-8m. Rester etter en stige ca halveis ned og det virket som om en gang fortsatte innover i retningen av hallene ved veien. Kjente en mild bris komme ut av bunkeren så det kan jo være den er tilkoblet fjellhallene. Noen som vet noe mer om denne?

Og denne? ser ut som vannrenser, men er litt malplassert.
Image

Garasje med tilkobling til gangssystem som leder til observasjonskuppel.
Image

Image

Image

Lå endel søppel der nede, så ut som har lagd et skikkelig bål.
Image

Image

Stige opp til Observasjonskuppel.
Image

Utsiden av kuppelen.
Image

En annen utgang fra gangen.
Image
Post Reply

Return to “HORDALAND”