Page 2 of 19

Posted: 31 Jul 2006 0:23
by Tarjei
Noen som vet om det er mulig å gå til fots fra tettstedet Fjell opp til festningen gjennom skogen, eller må man følge veien? Er samtlige 633'er avstengt eller er det mulig å komme inn i en av dem?

Posted: 31 Jul 2006 15:49
by Erik E
Er samtlige 633'er avstengt eller er det mulig å komme inn i en av dem?
Sist jeg var der (8 Mai 2005) var to av de 3 R633`ene åpne.
Kun den som er tilknyttet tunnelanlegget er stengt... Dvs støpt igjen.

Erik

Posted: 20 May 2007 22:02
by Sindre
Har hørt "sterkeste festning i Nord-Europa" og lignende uttalelser om Torden Felix, men hvor er da den sterkeste festningen i Sør-Europa? Tror ikke stort på slike utsagn, og hva måles egentlig styrken i?

Jeg lurer selv litt på de tre r633-bunkerne som finnes. Såvidt jeg leser av deres besøk der, var ikke m-19 ferdig installert i i alle fall én av bunkerne. Fantes da dette våpenet i de to andre bunkerne, men ble fjernet etter krigen? Og: det står at dørene ikke var montert i bunkeren. Nei, det er de ikke, men det er veldig mange bunkere hvor dører mangler her og der - betyr det at de ikke var ferdige, eller at dørene faktisk har blitt fjernet etter krigen? Det virker jo litt merkelig å streve med å fjerne dører, det skal jeg innrømme...
Tarjei wrote:Noen som vet om det er mulig å gå til fots fra tettstedet Fjell opp til festningen gjennom skogen, eller må man følge veien? Er samtlige 633'er avstengt eller er det mulig å komme inn i en av dem?
Det er mulig - nå er stien faktisk skiltet også, som en del av Nordsjøløypen. Du kjører til Fjell kirke, fortsetter sørover ca 0,5 km. Her kommer du til en krapp sving til høyre, hvoretter det følger en krapp sving til venstre - i den venstresvingen skal du inn til venstre, opp en liten vei mellom noen private hus. Her står skilt, og stien går rett opp til kanonstillingen. På veien passerer man et par skinnerester, rester etter trallebanen tyskerne fikk bygget før festningsveien kom på plass. Når du står ved disse skinnerestene, kan du ta turen rett til venstre (nordover), så kommer du til en liten MG-stilling (som det kryr av der oppe) som har et hakekors støpt inn i betongen, et heller sjeldent syn. Går du videre nordover og litt innimellom noen furuer, kommer du til stedet hvor steinmasser fra tunnelanleggene ble kastet ut. Åpningen ble så murt igjen, den ville ellers ledet inn til lasarettet.

Det anbefales at du parkerer på Fjell, ved kirken, da det å kjøre bil opp og innimellom privathusene ikke er så veldig snilt. Evt. er det busstopp rett ved oppstigningen, så det er ikke noe problem å ta bussen heller. Dessuten, man er da ute for å gå tur - så det å kjøre helt frem er ikke så mye poeng i, selv om kan være ubehagelig å gå langs veien.

Posted: 22 May 2007 19:59
by Atle M
trosser det ustabile været og stikker en tur opp i kveld for og sjekke noe info jeg plutselig fikk på mail her :) tar med kamera og tar endel bilder med det samme jeg er der oppe PDT_Armataz_01_18

Posted: 22 May 2007 21:13
by Sindre
Atle M wrote:trosser det ustabile været og stikker en tur opp i kveld for og sjekke noe info jeg plutselig fikk på mail her :) tar med kamera og tar endel bilder med det samme jeg er der oppe PDT_Armataz_01_18
Møtte deg på veien opp PDT_Armataz_01_18. Tror jeg da. I alle fall, hva nytt av interesse?

Posted: 23 May 2007 0:18
by Atle M
ah ok :) du som kom tuslende med ryggsekk og mobil? isåfall så er vi ikke overlegne hehe PDT_Armataz_01_14 fikk tips om ett muligens prosjektil som lå rett nedenfor radaren som vi sjekka ut.skjønner godt at personen mente det også for da vi sto i skråninga så ligna det fælt helt til vi kom litt innpå det så var det tydligvis en bit fra radaren :) men men vi tråla rundt i nesten 2 timer og tok bilder og tegna inn ting vi hadde oversett før så gøy som alltid :)

Posted: 23 May 2007 2:27
by Erik H
Hei Sindre.
Når det gjelder R633 bunkerne så kan man lure på om hvor langt de hadde kommet med å installere M19. Noen må da klare å rote opp noe på dette? ble de demontert og sendt inn til smelting som alt annet? Noe som undrer meg på Fjell er at de demonterte kanonen + masse annet bare for å legge igjen 100 tonn prima stål fra kanonen! (de som ligger et steinkast unna).

Dørene i 633`n ble nok aldri satt inn. Det ville være umulig å fjerne disse uten å ødelegge fundamentet rundt langs veggene der døren skulle inn. Det er virkelig litt av en kunst å bygge en regelbau!

Erik H

Posted: 23 May 2007 15:19
by Atle M
noen bilder fra gårsdagen,tok en hel haug men her er noen

Image[/img]

radaren
Image

inne i sokkelen på radaren

Image

og hva er dette?

Image

Posted: 23 May 2007 15:29
by Sindre
Atle M wrote:ah ok :) du som kom tuslende med ryggsekk og mobil? isåfall så er vi ikke overlegne hehe PDT_Armataz_01_14 fikk tips om ett muligens prosjektil som lå rett nedenfor radaren som vi sjekka ut.skjønner godt at personen mente det også for da vi sto i skråninga så ligna det fælt helt til vi kom litt innpå det så var det tydligvis en bit fra radaren :) men men vi tråla rundt i nesten 2 timer og tok bilder og tegna inn ting vi hadde oversett før så gøy som alltid :)
Jess, det var meg... holdt på å bestille privatsjåføren min (kremt-kremt), så jeg slapp gå langs veien hjem igjen. Skulle gjerne vært med dere om jeg hadde visst dere skulle opp dit, men hadde akkurat vært opp til Liatårnet med 15 kg sekk :)
Erik Hårberg wrote:Hei Sindre.
Når det gjelder R633 bunkerne så kan man lure på om hvor langt de hadde kommet med å installere M19. Noen må da klare å rote opp noe på dette? ble de demontert og sendt inn til smelting som alt annet? Noe som undrer meg på Fjell er at de demonterte kanonen + masse annet bare for å legge igjen 100 tonn prima stål fra kanonen! (de som ligger et steinkast unna).

Dørene i 633`n ble nok aldri satt inn. Det ville være umulig å fjerne disse uten å ødelegge fundamentet rundt langs veggene der døren skulle inn. Det er virkelig litt av en kunst å bygge en regelbau!

Erik H
Jeg gjør meg akkurat de samme tankene - og ikke minst, hvorfor ble ikke Würtzburg-Riese-radaren fjernet? Den ligger der jo og ruster, men kanskje ble NOE av den fjernet. Det som også er rart med den, er at det ikke er noen forsvarsstillinger rundt radaren i det hele tatt - ikke som jeg vet om i alle fall. Såvidt jeg vet planla tyskerne å være ferdige i 1952 med Fjell Festning, så anlegget er jo ikke ferdigstilt slik det står i dag. Da nordmennene overtok etter krigen, var det faktisk de som bygget ferdig mye på anlegget - dette kan jo forklare de nye ringeklokkene (diskutert i en annen tråd), for eksempel?

I tillegg: da min søster skrev en lang oppgave om Fjell Festning i 1994, snakket hun med den daværende kommandanten på stedet. Han kunne historien opp og ned i mente, og fortalte at det var litt forskjellige teorier om hva som virkelig skjedde med kanonen. Det stålet som ligger igjen på festningen i dag, var ekstra panser som ble montert utenpå det opprinnelige panseret på kanonen, for å øke graden av beskyttelse når kanonen stod på land. Da var jo ikke vekten så viktig lenger, i og med at tårnet ikke stod på noe skipsdekk mer... I alle fall, slik kommandanten da sa det, ble kanonen solgt til skraphandler Høvding for 3000 kroner i 1968. Men hvor den ble av etter det, vet man visst ikke sikkert - enten ble den skåret opp og stålet solgt, mens noen mener tårnet ble demontert og delene lagret i Sandnessjøen - kanskje ble tårnet først lagret i Sandnessjøen, og siden smeltet om eller solgt til kilopris.


Da mangler altså dørene i begge 633 som er åpne i dag. Vet ikke hvordan det er med den tredje, er dørene på plass der? Inne i de bunkerne som er åpne (i alle fall en av dem) er i alle fall ammunisjonshyllene på plass, så da lurer jeg litt - var det lurt å sette på plass ammunisjonshyller før bombekasteren var montert? Synes det er merkelig om m-19 ikke kom på plass på Fjell Festning i det hele tatt. Når en ser på alt som er borte fra festningen i dag, virker det mer sannsynlig at i alle fall noen av dem var montert, og deretter demontert. Bunkerne som er åpne og utendørs, er jo ribbet for det som går an i ribbe dem for, omtrent.

Forresten noen som vet hvor mange radarer det egentlig var på Fjell? Slik jeg ser det nå, kan det faktisk ha vært tre. En Würtzburg-Riese og to Freya, men jeg vet ikke helt?
Atle M wrote:og hva er dette?
Image
Det er vel et kullfilter, for å rense luften for gass. Den kunne drives manuelt eller med motor, akslingen til sveiven sees fremme til venstre på bildet. Alle bunkere hadde vel slike, og det ligger en god del av dem rundt på gulvene, hvor kullet har falt ut. På Tellevik har de faktisk et fungerende slikt filter, det fungerer både med den originale motoren, og manuelt. Var selv med å sveive det på en omvisning der, ville helst ikke gjort det i noen timer, nei...

Posted: 23 May 2007 16:27
by Atle M
ligger endel av radaren rundt sokkelen og i terrenget,faktisk er endel gravd ned av den også

Image

fant forøvrig snikreklame av værste sort også PDT_Armataz_01_11 :D

Image

kan ta med meg metalldetektoren en kveld sindre så skal jeg vise deg en plass der masse ligger under jorda ;) skal bare innhente en liten tillatelse først :)

Posted: 23 May 2007 16:54
by Sindre
Atle M wrote:ligger endel av radaren rundt sokkelen og i terrenget,faktisk er endel gravd ned av den også

fant forøvrig snikreklame av værste sort også PDT_Armataz_01_11 :D

kan ta med meg metalldetektoren en kveld sindre så skal jeg vise deg en plass der masse ligger under jorda ;) skal bare innhente en liten tillatelse først :)
Jeg er sannsynligvis hjemme i helgen, og i morgen og fredag har jeg ikke så mye jeg skulle gjort, så I'm in! Kanskje kan jeg vise deg noen steder du ikke vet om, som ikke er med i den nye boken om Fjell Festning heller :)

Mao. er ikke radaren fjernet. Dette får meg til å undres enda mer - radaren var satt sammen av 15 tonn med stål 15000 kg, og det er jo en del! Står den for kinky til? Det er, såvidt jeg kan bedømme, ikke noe særlig vei opp til den. Forresten, Atle, har du sett noe bunkere i nærheten av radaren? Og, bestod "huset", kontrollrommet kanskje, på en WR av tre eller metall?

Posted: 23 May 2007 17:08
by Atle M
tror nok kontrollplassen for radaren lå rett nedenfor bakken,er noen ruiner etter grunnmurer der.mener at det ikke er en eneste forsvarsstilling rundt radaren men det ser også ut til at den jorda rundt platået er av nyere dato så kanskje det ligger noe nedgravd der? skal sjekke med en av gamlekara i nærheten her hva han kan huske om radaren for det må da jaggu være rart at en radar skal ligge ubeskyttet flere hundre meter unna hovedanlegget? noe forsvar må det ha vært rundt den radaren tror jeg

Posted: 23 May 2007 17:11
by Sindre
Atle M wrote:tror nok kontrollplassen for radaren lå rett nedenfor bakken,er noen ruiner etter grunnmurer der.mener at det ikke er en eneste forsvarsstilling rundt radaren men det ser også ut til at den jorda rundt platået er av nyere dato så kanskje det ligger noe nedgravd der? skal sjekke med en av gamlekara i nærheten her hva han kan huske om radaren for det må da jaggu være rart at en radar skal ligge ubeskyttet flere hundre meter unna hovedanlegget? noe forsvar må det ha vært rundt den radaren tror jeg
Det jeg og mener. En så diger sak, helt ubeskyttet, virker litt rart. Men så er det disse andre radarstillingene, da, jeg har et bilde fra "gamle dager", hvor det tydelig står en Freya-radar oppå en bunker, men jeg er usikker på hvor dette er. I tillegg er det bunkeren borte i sør, hvor det oppå er bygget en ringmur, som ligner slike hvor Freya-radarer står plassert andre steder. Så, tre radarer, eller to?

Posted: 23 May 2007 17:16
by Atle M
jeg tipper 3 og mener også bestemt og ha hørt 3 flere ganger men mener også og ha hørt at kun 2 var operativ men dette er ikke noe jeg ville ha satset penger på PDT_Armataz_01_14 .tror du har helt rett angående den i sør og mener den andre sto i øst,men den tror jeg det går an og spore opp...vi får ta saken sindre :)

Posted: 23 May 2007 17:33
by Sindre
Atle M wrote:jeg tipper 3 og mener også bestemt og ha hørt 3 flere ganger men mener også og ha hørt at kun 2 var operativ men dette er ikke noe jeg ville ha satset penger på PDT_Armataz_01_14 .tror du har helt rett angående den i sør og mener den andre sto i øst,men den tror jeg det går an og spore opp...vi får ta saken sindre :)
Tid i morgen, f.eks? Får eksamensvarsel halv tre i morgen, det er ikke før over helgen noe skjer med det, så :) Ditta må me sjekka opp, veit du!