Küstenartillerie: Übersichtskarte von Süd-Norwegen 20.2.1945

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Asbjørn²

Gunnar wrote:Har du mulighet å forstørre eller skrive av informasjonen om Namsos til meg?

På forhånd takk

Gunnar
Ikke noe problem! :)

Image
Last edited by Asbjørn² on 12 Feb 2008 8:39, edited 2 times in total.
TommyG
Site Admin

Jeg vil tippe at ev. rettigheter som kartverkene fremdeles er beheftet med ligger i at BAMA faktisk sitter på originalene, og har mulighet til å begrense tilgang til kopiering fra disse originalene.
Kartverk er vel om jeg har forstått det rett, underlagt åndsverksloven, og antageligvis så har vel beskyttelsestiden utløpt på disse kartene.
Det er dog godt mulig at BAMA har rettigheter i forhold til reproduksjonene, som gjør at man ikke uten videre kan kopiere disse. Det står litt forklart om dette på http://wiki.openstreetmap.org/index.php ... right_maps

Jeg antar at man kan avskrive ev. rettigheter til de originale opphavspersonene til disse kartverkene, så da sitter man muligens igjen med denne:
§ 41a. Den som første gang rettmessig gjør tilgjengelig for allmennheten et åndsverk som ikke er blitt offentliggjort innen utløpet av vernetiden etter §§ 40 og 41, tilkommer samme rett som en opphavsmann etter § 2. Denne rett varer i 25 år etter utløpet av det år verket første gang ble gjort tilgjengelig for allmennheten.
(http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-041.html)
werner wernersen

Hei

Vil også minne om at dette er Norsk lov, men uten at jeg vet hva som gjelder for utlandet, så er det opprindelses landets lov om opphavsrett som vil gjelde.

Werner
Erik H
Site Admin

Siden jeg ikke kan kopiere orginalen så er det like bra å lage ett eget kart fra 1945. Kartet skal inneholde flere detaljer enn bare kystfort. Da tenker jeg på flyplasser, større radaranlegg, festungs områder osv. Lurer på om det er noe interesse for denne. Har muligheten til å printe ut i 60 cm bredde.. da blir den vel ca. 80 cm lang?

Blir vel ferdig om noen uker, men det kommer ann på hvor enkelt det blir å finne alle opplysningene om f.eks alle flystansjonene.. store og små!

Erik H
Attachments
skisse_kystfortnorge.jpg
skisse_kystfortnorge.jpg (31.83 KiB) Viewed 1869 times
KOS
Moderator

Erik H wrote:Siden jeg ikke kan kopiere orginalen så er det like bra å lage ett eget kart fra 1945. Kartet skal inneholde flere detaljer enn bare kystfort. Da tenker jeg på flyplasser, større radaranlegg, festungs områder osv. Lurer på om det er noe interesse for denne. Har muligheten til å printe ut i 60 cm bredde.. da blir den vel ca. 80 cm lang?

Blir vel ferdig om noen uker, men det kommer ann på hvor enkelt det blir å finne alle opplysningene om f.eks alle flystansjonene.. store og små!

Erik H
Bra Erik !

Hadde det vært en idé å trykke "poster" av noe sånt, med Kystfort.com på ? Med litt "påslag" kunne det kanskje gi litt inntekter til "saken" også ?

Med denne på kontoret ville en helt sikkert fått gode tips og nye besøkende - samt solgt flere plansjer... Om det er regnings-svarende å trykke da...

mvh
KOS
Erik H
Site Admin

Det hadde vært flott å trykke denne, trur mange ville ønske en slik oversikt hengende på "gutterommet". Trur faktisk at "vanlige" interesserte kunne tenke seg en slik kart hvis informasjonen og prisen var riktig.
Før den kan trykkes må jeg nok jobbe en god del + at jeg trenger hjelp til denne.

Dette er hva jeg kunne tenke å ta med:
Kystfort
kommandosentre
Marine baser + ubåt bunkere
Festungs områder (med litt informasjon)
Flybaser, store og små.
Radar anlegg (her trenger jeg mest hjelp.. Werner?)
land batterier/større troppesamlinger

ellers så har jeg tenkt å supplere kartet med noen tegninger av de største bunkere og kystfort.
noe mer?

før dette trykkes så er det greit å printe fra egen printer... til de fleste feil er funnet og rettet på.

Erik h
werner wernersen

Hei Erik

Si hva du vil ha og det kommer dalende ned.

Werner
Erik H
Site Admin

TaCK! Det var hygg å høre fra Werner. Blir ikkje noe poster uten litt hjelp fra proffene :)

Dette skal bli bra!

Erik H
Yngvar

Venter i spenning, dette må sikkert alle ha, ihverfall jeg.

Mvh
Yngvar
KGJ

Jeg bidrar gjerne med det som ligger i ”Florø-regionen” :)

/Kim
Flora krigshistorielag
Paul S.

Har samme kart, i S/H. Det er kopiert fra ett kart som var i forsvarets eie.
Ser ingen problemer med å formidle kopier av dette S/H kartet.
BAMA gjør forøvrig ikke krav på copyright på det kartet Erik E og andre har fått kopiert. Derimot har det firmaet som står for kopieringen en avtale man man underskriver/godtar når man bestiller at man ikke skal kopiere og formidle kopier av bestilt/kopiert materiale.
Slik jeg ser det er det riktig å ikke formidle kopier når man har gått med på dette.
Paul S.
Erik H
Site Admin

Da har jeg kommet litt lengre med prosjektet som jeg kaller "versjon 2" av tyske kystfort i Norge. Det ble litt mer arbeide, men det er fordi jeg legger med "ekstra materiale".

Legger med en oversikt over trondheimsfjorden slik at dere kan se hva som vil bli med på hele kartet.

Først og fremst blir kartet over sør-norge. Senere hiver jeg meg på nord-norge hvis jeg noen gang blir fornøyd med sør.
Det vil bli mer stedsnavner enn hva dere ser her.
Tidligere kystfortstillinger vil også bli med.. dette får jeg hjelp til, men disse vil ikke få så stor tekst/ramme som de andre kystfortene.

Festungsområdene skal inne. Her er det spørsmål om herdla og Bergen er et festungsområde. Hvis dere ser på ørland så er tegnet for festung en sirkel med "pigger". Håper at jeg får plass til å legge inn et større kart for disse da kan jeg legge inn mer data, men da må jeg vite mer om de andre festungsområdene.

Større kystfort fra marinen vil få markert rekkevidde samt siluett. Blir det plass kan jeg skrive inn ekstra data.

Dere ser en wurzburg + avstansmåler tegning, men det er ikke meningen at man skal angi posisjon for disse (alt for mange) . Det vil komme forskjellige tegninger av spesielle innstallasjoner på kartet men det er bare for å si litt om de forskjellige radare/bunkere/kanoner etc.

Litt usikker på flyplassene i Norge. Noen som vet en liste over alle flyplassene på nett?

Er det noe annet jeg kunne ha tatt med på kartet? Husk jeg må ha for hele sør-norge hvis det skal være noe poeng. Jeg kunne godt ha tenkt meg å ta med miniområdete, men vet ikke hvor disse er. Noen som har peiling på dette?

Erik H
Attachments
skisse_kystf_ver2.jpg
skisse_kystf_ver2.jpg (118.23 KiB) Viewed 1754 times
KGJ

Litt usikker på flyplassene i Norge. Noen som vet en liste over alle flyplassene på nett?
Tyske Flyplasser i Norge 1940-1945.
(Kilde: Flyalarm av Bjørn Hafset, Bjørn Olsen, Ulf Larsstutvold, Sten Stenersen)

Alta-Elvebakken
Banak
Bardufoss
Berlevåg
Bodø
Bømoen
Eggemoen
Elvenes
Fornebu
Forus
Gardermoen
Gossen
Haslemoen (Våler)
Hattfjelldal
Herdla
Høybuktmoen
Kjeller
Kjevik
Lade
Lista
Mandal
Rognan
Rygge
Sola
Svartnes (Vardø)
Værnes
Ørland
Øysand

Sjøflystasjoner:

Alta
Banak-Hamnbukt
Bergen – Flatøy
Bergen – Sandviknen
Billefjord
Bodø
Fornebu
Hammerfest
Harstad
Hommelvik
Horten
Kirkenes – Soldatbukten
Kjevik
Narvik
Oslo – Gressholmen
Snøreisa
Sola – See
Skattøra
Tronheim – lisvika
Ålesund - Aspøya

Narreflyplasser:

Åros i Søgne
Sandnes
Tønsberg
Tiller

Nødlandingsplasser:

Linderud i Oslo
Jarlsberg ved Tønsberg
Evenstad i Østerdalen
Odden ved Tynset
Opstad på Jæren
Moland i Dalane
Kragerø
Jomfruland
Settnesmoen ved Åndalsnes
Maum sør for Meldal
Storfosen vest for Ørlandet
Surnadalsøra
Dombås
Rinnan ved Levanger
Veglo i Namdalen vest for Grong
Røssvold nordøst for Mo i Rana
Haugnes på Andøya
Kautokeino.
Flora krigshistorielag
werner wernersen

Hei

Dette blir jo glimrende, tenker du deg muligheten for å gå videre nedover i materien? ned på bunkers nivå på de enkelte kystfort?

Werner
KGJ

Er det noe annet jeg kunne ha tatt med på kartet? Husk jeg må ha for hele sør-norge hvis det skal være noe poeng. Jeg kunne godt ha tenkt meg å ta med miniområdete, men vet ikke hvor disse er. Noen som har peiling på dette?
Kanskje en kunne tatt med FluWa, MSS og MFSt?

Skal sjekke litt når det gjelder mineområder, går ut i fra du mener sjøminefelt?
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”