Page 2 of 3

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 04 Aug 2012 21:53
by Natter
klipp3r wrote:Tror de skal demontere noen deler av flyet og ha det i en stor vanntank utenfor flymuseet. der det skal ligge i ca.2år for og trrekke ut saltet.
Vanntanken i dag:

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 3:31
by AYF
Det beste har vært å bevart flyet slik det er i dag,uten restaurering.Museer i Europa er fulle av fly som består av nylagde deler og totalt fornyet patina,det eneste flyet vi har i dag med delvis orginal lakk er Ju 88A1 på Gardermoen som kommer fra jonsvannet .Totalt oppbygde fly mangler sjel og patina og facinerer meg lite i forhold til gamle krigere med slitt maling ,kulehull og sjel..
Museer i dag er alt for interessert i totalrenovering,der målet er noe som ser pent ut,publikum blir mere og mere interessert i noe som er urørt og forteller sin historie i seg selv.... :?

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 11:50
by Knut Ø.
HELT enig!

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 12:58
by Kvarven
Enig!

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 13:08
by chrgod
Enig i at det er mest interessant med original patina, men det er mange faktorer som spiller inn.. Nedbrytningen vil gå raskere hvis det ikke preserveres. Et fly som er tatt opp fra havet og helrestaurert er nok lettere å ha i samlingen over tid.

FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg. Et flymuseum i Sverige har også utstilt en svensk DC-3 som ble skutt ned i Østersjøen av Sovjet under den kalde krigen. Flyet er utstilt slik det ble funnet på havbunnen.

I veteranbilkretser har jeg inntrykk av at det i flere år har vært en trend mot at original patina verdsettes høyere enn en restaurering. Men dette er nok på mange måter lettere å bevare en patina. En urestaurert Mini fra 1959 (verdens eldste urestaurerte Mini) ble solgt for over 400 000kr i april.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 15:03
by Knut Ø.
Preservering må uansett gjøres for at det ikke skal nedbrytes ytterligere. Men da har en også gjenstanden 100% autentisk, istedet for at 95% av det autentiske er borte.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Aug 2012 22:27
by Natter
chrgod wrote:FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg.
Nei, det tror jeg hverken hadde sett noe særlig ut, og neppe virket så bra. Det er en spesiell olje som benyttes (CRC nr. et eller annet... blå kanner) som så vidt jeg vet påføres jevnlig for å bremse korrosjonsprosessen.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 05 Mar 2013 23:49
by eknutson
Fortiden ligger denne å godjør seg i ferskvannstanken. Her er noen bilder tatt før vi fylte vann på. Bildene av delene på bordet, er ferdig preparert / konservert av konservator ved stavanger museum. Halen er planlagt tatt ut i sommer for vask / konservering for så å bli satt i utstilling

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 06 Mar 2013 0:37
by Stutzpunkt
Fine bilder! Blir det foretatt jevnlig utskifting av vannet i tanken?

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 07 Mar 2013 19:00
by eknutson
Nei, vi har vell kommet til den konklusjonen at vannet må tilstrebes å samme forhold som der flyet lå. Altså lite uskiftning og minst mulig oksygen. Et annet problem er algeveksten i vannet om sommeren. Det skulle jo drepe all oksygen i vannet men blir et belegg på flykroppen. Men dette er et ekspriment som hele verden følger spent med på. Det er ingen som har gjort det på denne måten før.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 30 May 2013 22:22
by eknutson
Venstre flaps er gjort klar for test av konserverings prosedyre. Den er vasket og så satt inn med et lanolin produkt FLUID FILM. Flapsen skal nå ligge i hangaren for observasjon for sjekk av prosyre brukt i forhold til utstillings miljø.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 30 May 2013 23:00
by klipp3r
jeg var nede og kikket her en dag, jeg synes vannet virket mye klarere nå enn det gjorde før...

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 24 Oct 2013 17:19
by eknutson
Fortiden arbeides det med vask og preservering av halen, som nå er tatt opp av vanntanken. Det er meningen å få den ut i utstillingen til våren. Der er nå spennende hver dag når nye detaljer i merking, bemaling kommer til syne.

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 24 Oct 2013 17:25
by eknutson
Det dukket også opp merking fra tiden som skolefly. Vi klarer ikke helt å tyde den nederste teksten ennå. Den er fra området nær haleflaten.
På nederste linje ser det ut til å stå T L ? Damgarden 239 / 29 ? kansje en kart referanse

Slutten på øverste linje er destinasjonen på flyskolen C17

Re: heving av HE-115 på sola

Posted: 24 Oct 2013 17:31
by eknutson
Her i øvre kant mot bakre cocpit viser det seg at flyet har tidligere hatt en grønnfarve. På buken har fargene vært først RLM 65, så en ubestemmelig gråfarve som er påmalt for hånd, øverst er det en type due egg blågrønn farve, kansje en avart av 65.