Å snakke om positive sider for landet etter fem års tysk okkupasjon klinger i hvertfall dårlig i mine ører. Etterkrigshistorien viste dessverre et et annet bilde.
Noen kilometer med veier og tunneller har ingen betydning i denne sammenheng.
Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Historiebøkene bekrefter at der var positive sider ved krigen og det forholder eg meg til.dennis wrote:Å snakke om positive sider for landet etter fem års tysk okkupasjon klinger i hvertfall dårlig i mine ører. Etterkrigshistorien viste dessverre et et annet bilde.
Liker du ikke denne tråden så er det jo bare til å ikke se på den?
Mvh Henning Dalsvåg
Hei..
Om noen skulle finne på å kjøre fra Åndalsnes og til Ålesund, vil de den dag i dag kjøre på veier som blei bygd under krigen..
Smale og rasutsatte, men stadig i bruk.
Antar at Adolfen var den siste som bygde ut veier i stor skala i Norge...
Edgar
Om noen skulle finne på å kjøre fra Åndalsnes og til Ålesund, vil de den dag i dag kjøre på veier som blei bygd under krigen..
Smale og rasutsatte, men stadig i bruk.
Antar at Adolfen var den siste som bygde ut veier i stor skala i Norge...
Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
- før den blir glemt for alltid!
dennis wrote:Å snakke om positive sider for landet etter fem års tysk okkupasjon klinger i hvertfall dårlig i mine ører. Etterkrigshistorien viste dessverre et et annet bilde.
Forsåvidt ingen som direkte har påstått at det kom mye positivt ut av selve okkupasjonen her, men bekrefter at mye av arbeidet som ble lagt ned på infrastruktur sørger for at vi har vei der selv idag, noen plasser fortsatt godt farbare. Dette synes jeg det bør være lov å snakke om uten å bli bitt hue av.
MVH
Roar Handberg
men kraftige veier rundt om på større kystfort.
Tungt utstyr skulle fram og en skikkelig vei var svært viktig.
WoooW...Det går mange historier om veien som ble bygget opp fra Tellnes.
Enkelte hevder at veien ble bygget på tre uker[2], men dette er nok en overdrivelse.[3]
At veien ble bygget på svært kort tid i forhold til de byggtekniske utfordringene og tilgangen på materialer er i alle fall sant.
Veien er ca. 10 kilometer lang og gikk fra Tellnes og opp til det som i dag er riksvei 555.
Antagelig har den her fulgt den tidligere bygdeveien og deretter brutt av mot øst
og inn til Bjørkedalen like etter Kongsåsen, en kolle på 95 meters høyde.
Veien gikk her oppover langs Bjørkedalen, med ganske jevn stigning opp mot Gyravatnet,
langs Gyravatnet og deretter opp til Buskvatnet, som senere gav navn til et flakbatteri på haugene rundt.
Veien ble bygget helt fram til kanonbrønnen; arbeidet med brønnen
ble startet om lag samtidig som veien ble påbegynt.
Veien ble bygget meget solid for å tåle påkjenningen av de tre tunge kanonene,
men også belastningen fra lang tids anleggsarbeider med tunge kjøretøyer den tid festningen skulle bygges.
Veien ble flere steder murt opp med tørrmurer, men også anlagt som ren fylling
hvor terrenget var for ulendt til å takle steinmur.
Andre steder hvor slike veier ble bygget, fundamenterte Organisation Todt
ofte med treverk – det var raskere enn stein og steinfyllinger.
Antagelig har en også spart tid på å fylle ut i stedet for å mure opp,
og veien har overlevd frem til i dag med minimalt vedlikehold, selv om den nå bærer preg av sin alder.
I dag er veien asfaltert, mens den var gruslagt under krigen.
Veien fra Tellnes kai til kanonbrønnen på toppen av «Fjedla-fjedlet» var ikke lang i kilometer,
men transporten av de tunge kanonløpene ble likevel litt av et mareritt for tyskerne.
Veien var anlagt for å unngå de bratteste stigningene, og man koblet sammen tre store halvbeltebiler,
sannsynligvis Sd.Kfz 8 eller Sd.Kfz 9, for å få kanonløpene opp.
Til sammen hadde bilene en motorstyrke på rundt 300-400 hk.
Selve kanonløpene var plassert på spesialbygde traller.
På tross av dette måtte man i enkelte av de bratteste partiene slå store trepåler ned på siden av veien,
og ta i bruk store vinsjer for å hjelpe til med å trekke kanonløpene oppover.
I en av de bratteste bakkene på vei opp, gikk motoren på to av halvbeltebilene i stykker.
Da det viste seg umulig å få tak i reservedeler raskt nok, ble bilene løsnet fra slepet,
og enkelt og greit dyttet ned en skråning, hvor de fant hvile i et nærliggende vann.
Det hastet med å få kanonen på plass, og en hadde ikke tid til å få tak i verken nye deler eller nye biler.
Bilene ligger i vannet den dag i dag.
Kranen som måtte til for å heise disse delene på plass, og også de tunge kanonløpene,
var den første store gjenstanden som ble flyttet opp langs den nye veien.
Kranen var blitt demontert i Bergen, og fraktet ut til Sotra sjøveien,
og ankom altså før selve kanonløpene, nemlig 20. desember 1942.
Den ble montert over kanonbrønnen den 26. desember samme år,
og heiste herfra de enorme kulelagrene og de forskjellige plattformene
som skilte selve tårnet fra bakkenivå i tunnelene ned på plass.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reichsauto ... B6nigsberg
Berlinka in Russia, with original concrete carriageway on the right and later modern carriageway on the left:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Reich ... gsberg.JPG
Berlinka in Russia, with original concrete carriageway on the right and later modern carriageway on the left:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Reich ... gsberg.JPG
http://www.wwiinorge.com/museer.htm
Tyske offiserer inspiserer fornøyd resultatet av nordmennenes arbeide på Værnes.
Man kan si og mene hva man vil om den tyske okkupasjonen av Norge, men en ting står klippefast.
Da krigen var over var Norge løftet ut av en søvnig tilbakestående tilstand og over i den moderne tid.
Takket være tyskerne som befant seg en generasjon foran oss i utvikling i april 1940.
For det skal vi takke dem.
Om jeg ikke tar helt feil, så er det vel Sindre her på forumet vi kan takke for det meste av den artikkelen der.sundgot wrote:http://no.wikipedia.org/wiki/Fjell_festningErik H wrote: De veiene som på langt vei imponerer meg er de små
men kraftige veier rundt om på større kystfort.
Tungt utstyr skulle fram og en skikkelig vei var svært viktig.
WoooW...![]()
![]()
--
Tommy
Tommy
Vet ikke helt om jeg vil si meg enig i det utsagnet der. Man må jo heller ikke glemme at all denne utbygningen, både av veier og forsvarsverker måtte finansieres på et vis. I stor grad så ble vel dette belastet Norges bank/den norske staten. Mao. finansieringen sto «vi» for og arbeidet sto (russiske) krigsfanger for, så selv om vi etter krigen satt igjen med en til dels oppgradert infrastruktur så var det til en svært høy pris, både økonomisk og i form av menneskelige lidelser. Jeg er iallefall uenig i at dette er noe den tyske okkupasjonsmakten fortjener noe særlig berømmelse for.sundgot wrote:http://www.wwiinorge.com/museer.htm
Tyske offiserer inspiserer fornøyd resultatet av nordmennenes arbeide på Værnes.
Man kan si og mene hva man vil om den tyske okkupasjonen av Norge, men en ting står klippefast.
Da krigen var over var Norge løftet ut av en søvnig tilbakestående tilstand og over i den moderne tid.
Takket være tyskerne som befant seg en generasjon foran oss i utvikling i april 1940.
For det skal vi takke dem.
--
Tommy
Tommy
Den beskrivelsen der minner om andre ting, men også det faktum at skribenten har liten eller ingen peiling.en søvnig tilbakestående tilstand
Minner om at det tross alt var en del mennesker som ble tatt av dage i årene 1933-1945 pga av at de var i en (søvnig) tilbakestående tilstand..
Paul S.
Et litt artig tilfelle her i Stavangerområdet, da de skulle bygge dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger for et par år siden, var allerede tunnellen i Luraviken dimensjonert for to spor, den var bygget av tyskerne under krigen. Tyskerne hadde altså tenkt å bli her lenge....
Ragnvald
- Henning Dalsvåg
Selvfølgelig hadde tyskerene planer om å bli her lenge,det tredje riket skulle jo "etter planen" bestå/vare i tusen år ...ragnvald wrote:Et litt artig tilfelle her i Stavangerområdet, da de skulle bygge dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger for et par år siden, var allerede tunnellen i Luraviken dimensjonert for to spor, den var bygget av tyskerne under krigen. Tyskerne hadde altså tenkt å bli her lenge....
Mvh Henning Dalsvåg
det er jo ikke snakk om "positive ting med okkupasjonen" på den måten. De fleste vet jo skadene tyskerene gjorde på både folk og land. , Det er vell mer snakk om ting tyskerene etterlot seg, som norge kunne bruke til og gjøre etterkrigstiden litt lettere for bla. de som skulle bygge opp landet.dennis wrote:Å snakke om positive sider for landet etter fem års tysk okkupasjon klinger i hvertfall dårlig i mine ører. Etterkrigshistorien viste dessverre et et annet bilde.