Er det FMU som har uttalt dette om kanonen? Det må da vel være mulig å omgå dette vedtaket med å f.eks sveise fast en hylse i løpet, slik at alle ansvarlige parter er fornøyde?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Restaureres, med ny maling og nye deler? Eller mener du rengjøres, rustbehandles og så preserveres? Den er jo bare autentisk en gang vet du... Sikkert mange meninger rundt dette men jeg er tilhenger av det siste. Restaurerte kanoner finnes det vel en del av fra før.Asbjørn² wrote:Jeg har fått kanonen ut til Rogaland Krigshistoriske Museum og den skal selvsagt restaureres.
Hadde den hatt noe original maling, så hadde jeg vært enig med deg. Planen er å fjerne rust og salt med elektrolyse, fylle de groveste rustporene med tinn, reparere de ødelagte delene, og prøve å få tak i delene som mangler.Knut Ø. wrote:Restaureres, med ny maling og nye deler? Eller mener du rengjøres, rustbehandles og så preserveres? Den er jo bare autentisk en gang vet du... Sikkert mange meninger rundt dette men jeg er tilhenger av det siste. Restaurerte kanoner finnes det vel en del av fra før.
Men uansett veldig bra at den blir tatt vare på.
Mulig jeg trakker uti nok en gang, så for å si det pent..men dette vitner om utrolig dårlig fantasi!!!Hadde den hatt noe original maling, så hadde jeg vært enig med deg. Planen er å fjerne rust og salt med elektrolyse, fylle de groveste rustporene med tinn, reparere de ødelagte delene, og prøve å få tak i delene som mangler.
Du vet at folk her inne har sterke meninger om slikt, og da tar det lett av. For min del kunne den like gjerne vært høgget slik det blir, så akkurat den biten hissser jeg meg ikke opp på.Så fort gikk det, nå er den kjørt til metallretur...