10,5 cm SK C/32 i trålen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Stutzpunkt
Moderator

Kan virkelig en kanon som har ligget 70 år på halvbunnen og delvis radbrukket av mange fisketråler være mulig å tilbakeføre til bruksmessig stand? :?

Er det FMU som har uttalt dette om kanonen? Det må da vel være mulig å omgå dette vedtaket med å f.eks sveise fast en hylse i løpet, slik at alle ansvarlige parter er fornøyde?
Mvh
Tormod
J E F

Det finnes ingen regler som sier at denne kanonen må destrueres. Høres ut som om noen har tatt en spansk en for å slippe mer mas.
JEF
Asbjørn²

Falsk alarm! :)
Var nok jeg som tok en spansk en for å se hvordan folk ville reagere.

Jeg har fått kanonen ut til Rogaland Krigshistoriske Museum og den skal selvsagt restaureres. Den er i temmelig god stand, alle deler er bevegelige, men mye mangler, det fulgte nok med når skjoldet ble revet av.
Det er minimalt med rust, men en god del galvanisk tæring. Det ser ut som om løpet har den beste stålkvaliteten, enden av løpet mot kilen var helt blankt da kanonen ble tatt opp av sjøen, resten av kanonen har nok fungert som en slags offeranode.

Her er noen bilder av ting jeg har demontert og rengjort:
Attachments
IMG_0578s1.jpg
IMG_0578s1.jpg (316.62 KiB) Viewed 1162 times
IMG_0578s2.jpg
IMG_0578s2.jpg (335.1 KiB) Viewed 1162 times
IMG_0578s3.jpg
IMG_0578s3.jpg (301.42 KiB) Viewed 1162 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
TommyG
Site Admin

Det er ikke første april nå, vettu :sur: Men, godt den blir tatt vare på :)
--
Tommy
T.Knutsen

Fine PDT_Armataz_01_18 Nå får vi håpe det dukker opp noen nummer under rusten, slik at historien kan fortelles og fortsette :bra:
Knut Ø.

Asbjørn² wrote:Jeg har fått kanonen ut til Rogaland Krigshistoriske Museum og den skal selvsagt restaureres.
Restaureres, med ny maling og nye deler? Eller mener du rengjøres, rustbehandles og så preserveres? Den er jo bare autentisk en gang vet du... Sikkert mange meninger rundt dette men jeg er tilhenger av det siste. Restaurerte kanoner finnes det vel en del av fra før.
Men uansett veldig bra at den blir tatt vare på. :bra:
AYF

Noen som har noen formening om hvor den kan komme fra,kommer den fra et skip kansje ?
frodeb

Meget bra at den ikke blir til spiker eller noe slikt.
gleder meg til å se bildene av framgangen
Asbjørn²

Knut Ø. wrote:Restaureres, med ny maling og nye deler? Eller mener du rengjøres, rustbehandles og så preserveres? Den er jo bare autentisk en gang vet du... Sikkert mange meninger rundt dette men jeg er tilhenger av det siste. Restaurerte kanoner finnes det vel en del av fra før.
Men uansett veldig bra at den blir tatt vare på. :bra:
Hadde den hatt noe original maling, så hadde jeg vært enig med deg. Planen er å fjerne rust og salt med elektrolyse, fylle de groveste rustporene med tinn, reparere de ødelagte delene, og prøve å få tak i delene som mangler.

AYF: Den kommer fra et skip ja, ca. 30 nautiske mil sør for Lista, Eigersundbanken. Sansynligvis har det vært dekkskanonen på en UJ. Det ligger veldig mange vrak i dette området, vanskelig å si hvilket.

Noen som sitter på en oversikt over hvilke tyske skip som gikk ned i området?
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Paul S.

Hadde den hatt noe original maling, så hadde jeg vært enig med deg. Planen er å fjerne rust og salt med elektrolyse, fylle de groveste rustporene med tinn, reparere de ødelagte delene, og prøve å få tak i delene som mangler.
Mulig jeg trakker uti nok en gang, så for å si det pent..men dette vitner om utrolig dårlig fantasi!!!
En restaurert kanon har null verdi som utstillingsobjekt og trigger lite eller ingen ting når man ser på den.
Utstilt som den er, med garnrester osv, og med historien bak ville den gjort seg mye bedre der man lå frem fakta, bruksområder, og hvilke båter denne evnt komme fra.
Det er jo nevnt noen kandidater, bla noen U-jagere, og M-båter selv om posisjonene ikke passer helt. Hvis man finner ut hvilken båt det er så blir det plutselig en story ut av det. Hvis ikke er det sikkert nok av info og bilder av alternativene. Samtidig kan man få frem litt av historikken om de tyske konvoier, sikringsfartøyer m.m som gikk langs kysten.

Det er jo historien i seg selv som har interesse, og ikke en sammesveiset nylakkert kanon ! Her har man en mulighet til å lage noe som forteller om en hendelse og samtidig vise det eneste(?) spor etter denne, og så vil man vise frem ett polert stykke metall ?

Var det en U-jager ? Ble den senket ? Er det en ukjent historie vi står foran ? Vil vi noen gang få svaret ? Kanonen utstilt som den er, med plansjer og bilder av de forskjellige typer båter som hadde disse ville gjort seg som bakgrunn.
Man kan ha litt mer utfyllende om aktuelle "kandidater", bilder og informasjon om båt og mannskap, og under hvilke omstendigheter disse forsvant.
De samme folkene som har formidlet kandidater vil nok sikker være behjelpelig med informasjon og bilder hvis slikt er ønskelig.

I restaurert stand kan man sette opp en liten tavle som forteller hvor den ble funnet, antall timer, kroner og øre, og hvor mye tinn og lakk som er brukt for å få denne i orginal stand. Så kan man lage en større plakat som viser bruksområdene til 10,5 cm SKC/32.
Det siste er sikkkert spennende for noen der og da, men glemt når man runder hjørnet og ser neste objekt :-)

Til slutt vil jeg bare si at det er "sløkket" som vi sier her oppe og poste :
Så fort gikk det, nå er den kjørt til metallretur...
Du vet at folk her inne har sterke meninger om slikt, og da tar det lett av. For min del kunne den like gjerne vært høgget slik det blir, så akkurat den biten hissser jeg meg ikke opp på.

Uten å diskutere akkurat denne kanon, eller det arbeidet som skal gjøres, er der noen andre som har synspunkter på dette med restaurering ? Ser man på ting som en slik kanon som skrot frem til det framstår som orginalt ?
mvh
Paul S.
RasmusTerne

Nå er det selvfølgelig lett og sitt ved tastaturet å gi råd til andre, men
her må jeg si meg enig med Knut Ø. og Paul S. Preserver levningene og prøv å nøste opp bakgrunnen for at den havnet der den gjorde. Når det gjelder posisjonen kan den jo gjennom årene ha blitt slept med trålredskap forholdsvis langt fra der den traff bunnen, avhengig av størrelsen på trålfeltet.
Sett "Vi Menn" på saken! Typisk historie for dem. :)
Sigfred R.
Knut Ø.

Paul S. fikk egentlig satt ord på det som jeg tenkte, og mer til med forslag til hvordan en kan stille den ut med historikk og tematikk bak. Bra!

Restaurerte objekter finner en "overalt", personlig syns jeg det er mye mer spennende og interessant med objekter i den stand de ble funnet. Objekter som har ligget urørt frem til de ble funnet blir liksom noe "hvasomhelst" og fratatt det unike med akkurat DET objektet dersom det blir restaurert, uansett hvilken tilstand det ble funnet i. Det er nå mine oppfatninger.

Jeg mener det samme ang. flyvrakene som ble tatt opp ved Herdla for å dra en sammenligning. Mye mer historiesus rundt dette enn et restaurert, ikke flyvedyktig fly med 99% reproduserte deler: http://www.bt.no/multimedia/panorama/ar ... ce#/59,329
Asbjørn²

Takk for deres synspunkter. :)
Fw'en på Herdla er utrolig flott som den står, men det er ikke billig å konsververe ting som har ligget i sjøen på denne måten. Når de er konservert krever de nøye kontrollert temperatur og luftfuktighet.

Saltet må ut av metallet, det krever fullstendig demontering, en måte å få ut saltet på er å legge delene i elektrolysebad, men dette fjerner også rust, det holder ikke å bare legge delene i ferskvann, kort tid etter de tas opp begynner saltkrystallene å vokse.

Historien bak kanonen, hvilket skip den sto på, hvordan skipet ble senket osv... skal vi finne ut av og dette skal selvsagt formidles til de besøkende. En kandidat er "UJ-1708 Roland", men dette er bare et av mange skip som ligger i nærheten.

AYF

Må si meg enig med paul S og flere her,oppmalte og renoverte objekter finnes det mye av ,sikkert av denne kanontypen også.Når en er på flymuseet i Bodø ser en den junker 88 maskinen som er utstilt slik den ble funnet sammen med reinsdyr og steinlandskap,synes dette vraket er mye mere spennende skueobjekt enn feks et fly som er bygd opp på nytt av så og si bare nylagde deler.Elektrolysebehandlig er viktig på denne kanonen ,hvis ikke vil korrosjon sakte men sikkert spise den opp,men en utstilling av kanonen stort sett slik den er blitt funnet(etter elekrolysebehandling) sammen med kansje historien på fartøyet som den var montert på har vært det ultimate objekt i mine øyne..
Alt for mange i museer er blitt alt for glad i totalrestaurering,ingenting av gammel patina er tilbake,hele objektet er nylakkert og påmontert masse nye deler ,kansje til og med i feil farve og fremmstår mange ganger som ren historieforfalskning.Jeg likte den Fw-190 ,en som ble hevet utenfor Herdla og står utstilt i dag urestaurert,det er jo ikke mange år siden orginale Zundapp og BMW motorsykkler med mye orginallakk igjen ble glassblåst og lakkert opp fordi eieren syntes lakken var stygg og slitt..
Som er konservator i Trondheim en gang sa: Det er mange måter å ødelegge en gjenstand på,den ene er å restaurere den...
bactuz

Enig med dem som mener kanonen bør forbli omtrent som den er. Mye mer historie i en slik sak når den fremtrer som gammel og autentisk.

Det er snart 70 år siden krigen og ting som ser nye ut, ja de ser nye ut. Er ikke slik at absolutt alt bør se gammelt og slitt ut, men denne kanonen med sin historie bør absolutt perserveres og tas vare på som funnet. Rammen rundt en eventuell utstilling er jo satt og den kan bli meeeeget bra om det spilles videre på historien om hvordan den havnet her og hvor den har vært.

Men, uansett, lykke til videre med kanonen. Bra blir det vel sikkert uansett så lenge metallreturjævlene ikke får hendene i den PDT_Armataz_01_18

Kai
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”