Det er generelt ikke vanskelig å få deler til noen gamle militærbiler (unntatt 2.vk tyske) fordi de respektive forsvar kjøper inn store mengder reservedeler. Da er det som oftest godt igjen med reservedeler når bilene skal fases ut. Bli medlem av Historisk Militære Kjøretøyers Forening og det meste av deler er innen rekkevidde!!
Nå er vel ikke dette noe forum for biler (henviser da til HMK sitt forum), men å påstå at den og den bilen er bedre i terrenget enn en annen synes jeg er litt drøyt. Har selv kjørt maaaaange kilometer, også i skog og mark, med det Forsvaret har hatt inne av kjøretøy. Det er nok mer personen bak rattet, enn bilen, som lager trøbbel. Det er ikke så mange som virkelig kan offroad kjøring, nemlig. Det må læres, som alt annet innen bilkjøring. Det er nesten bare Forsvaret som har gitt slik opplæring, andre er henvist til prøving og feiling og dessuten er det strengt ulovlig å kjøre bil i utmark i Norge. Min påstand er at en dyktig sjåfør i en LandRover vil kjøre rundt nesten hva som helst av annet terrenggående materiell med en asfalt-sjåfør bak rattet.
Volvo Valp
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Mye flotte biler her. Har vel sett den volvo felten omtalt endre steder og må si den er flott.
Jeg brukte sist vinter på å resturere "kvartingen"min. En dodge WC-52 1942 mod og den tar seg godt ut sammen med bunkers når man er ute på tur. Her er en link til et engelsk forum der jeg har hatt en tråd om restureringen. http://forum.ww2dodge.com/viewtopic.php?f=5&t=5796
Når vi diskuterer fremkommelig het så er det nok ikke bare sjøføren det kommer ann på.
Vi har jo Mercedes i skarpskytter laget som jeg fortiden er en del av og maken til elendig bil skal man lete lenge etter.
"Mercedes MB ubrukelig på vei og elendig i felt" er sånn jeg vil klassifisere den. Riktignok er mye her bestemt av hva slags hjul man har på men i alle fall så er de dekkene vi har i forsvaret ikke mye å skryte av. Når man drar tilhenger , som vi ofte gjør så skal det ikke store bakken til før hastigheten er under 60km/t. og man kommer som regel ikke mange meterne fra veien før den gir opp.
Mulig jeg er godt vandt for dodgen går jo nesten allesteder
Og det er jo helt genialt med soft top her i norge. Hvor ofte har du sett en Mercedes uten kalesjen på? Så veldig trafikksikre er de jo heller ikke når man stapper 8 mann inn i en slik. ingen setebelter bak og veldig lite velte beskyttelse.
Faktisk så er MB'en nå en sak for tillitsmanns aparatet i HV for å få redusert personell transport med MB.
JT
Jeg brukte sist vinter på å resturere "kvartingen"min. En dodge WC-52 1942 mod og den tar seg godt ut sammen med bunkers når man er ute på tur. Her er en link til et engelsk forum der jeg har hatt en tråd om restureringen. http://forum.ww2dodge.com/viewtopic.php?f=5&t=5796
Når vi diskuterer fremkommelig het så er det nok ikke bare sjøføren det kommer ann på.
Vi har jo Mercedes i skarpskytter laget som jeg fortiden er en del av og maken til elendig bil skal man lete lenge etter.
"Mercedes MB ubrukelig på vei og elendig i felt" er sånn jeg vil klassifisere den. Riktignok er mye her bestemt av hva slags hjul man har på men i alle fall så er de dekkene vi har i forsvaret ikke mye å skryte av. Når man drar tilhenger , som vi ofte gjør så skal det ikke store bakken til før hastigheten er under 60km/t. og man kommer som regel ikke mange meterne fra veien før den gir opp.
Mulig jeg er godt vandt for dodgen går jo nesten allesteder

Og det er jo helt genialt med soft top her i norge. Hvor ofte har du sett en Mercedes uten kalesjen på? Så veldig trafikksikre er de jo heller ikke når man stapper 8 mann inn i en slik. ingen setebelter bak og veldig lite velte beskyttelse.
Faktisk så er MB'en nå en sak for tillitsmanns aparatet i HV for å få redusert personell transport med MB.
JT
Det har en god stund vært hastighetsbegrensing på MB feltvogn. Hæren fikk for kort siden disp av FLO til å øke denne fra 40 til 50km/t...JohnnyTh wrote:Når man drar tilhenger , som vi ofte gjør så skal det ikke store bakken til før hastigheten er under 60km/t. og man kommer som regel ikke mange meterne fra veien før den gir opp.
- Christian B
- Posts: 320
- Joined: 24 Dec 2007 17:55
- Location: Trondheim
MB går jo fint i 80, og 110 om man har god tid, men desverre så har de ett dreimoment som en veloped, på tross av at de har en motor på sinnsyke 72 hester *ironi*Natter wrote:Det har en god stund vært hastighetsbegrensing på MB feltvogn. Hæren fikk for kort siden disp av FLO til å øke denne fra 40 til 50km/t...JohnnyTh wrote:Når man drar tilhenger , som vi ofte gjør så skal det ikke store bakken til før hastigheten er under 60km/t. og man kommer som regel ikke mange meterne fra veien før den gir opp.