jeg skal til kabelvåg og harstad er det noen bunkere?

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Sikkert samme fyren som nektet meg også. (skrotnissen som bor nermest :x )
MVH

Stig G
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

skal folk nekte meg og gå till kreta hva er det som er så farlig der da?


jeg går dit uanset jeg går nede med fjæra der han ikke kan nekte for han eier ikke fjæra haha

men truer han deg?
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

jeg var på kreta for noen timer siden vi blei ikke otaget
så har jeg hørt at det ligger en svær bombe inni bunkeren helt inderst :? er det sant?

så liger det pistoler og sånt


en liten historie den gørningen sendte en hund etter en unge som gik dit også anmelder han folk til polti men jeg kommer seriøst til og anmelde han for og sende en hund etter en unge
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Kreta er privat eiendom.

Det er mange historier om fortet, som det sikkert er på mange andre plasser, og troverdigheten tas med en klype salt. Jeg vokste opp i Kabelvåg og tråkket Kreta opp og ned til jeg flyttet i 1996 - og fant verken bomber, granater, pistoler eller andre effekter enn en gammel rusten gassmaskeholder. Den største faren er som tidligere nevnt piggtråd og overgrodde løpegraver og revner i fjellgrunnen som du ikke merker før du ligger i bunnen og kravler. Jeg var der i fjor etter å ha pratet om løst og fast med grunneier en halvtimes tid, så skal ikke være noe problem.

På min tid var det mange der ute som hadde hund, og det var en episode hvor en av bikkjene sleit seg fra bandet og løp etter noen unger ut på Kreta - den historien verserer i mange varianter men det var en leken hund, for å si det slik.... :D
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

men den hunder er vartfal real at den har angripet en venn han har tilogmed blåmerker og sånt så helt forbudt og gå til kreta :cry: jeg snakka med han han fyren han sier at det er mange folk som stjeler ting der men kan prøve igjen i morgen får spøre han om jeg kan få en guide
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

Tenkte litt og tror ikke på vennen min for du veit dem kan fort overdrive XD men skal dit igjen så skal spøre han om jeg kan gå og ta en titt
er foresten hele kreta privat?
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

super2277 wrote:er foresten hele kreta privat?
Ja.
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

kjell23 wrote:kan vel anbefale en tur til trondenes fort som ligger rett ved harstad , der står det bla 4 adolf kanoner på 40,6 cm , det er jo ikke akuratt feil å få med seg ;-)
Kan du linke opp kart?
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

super2277 wrote:
kjell23 wrote:kan vel anbefale en tur til trondenes fort som ligger rett ved harstad , der står det bla 4 adolf kanoner på 40,6 cm , det er jo ikke akuratt feil å få med seg ;-)
Kan du linke opp kart?
Luftfoto (du kan endre til kartvisning og generere kjørerute):
http://www.1881.no/Kart/?lat=68.8331629 ... 1&r=&o=&p=

Som kjent er området militært, og omvisning på museumskanonen (kanon 1, som ligger øverst og lengst til høyre i luftfotoet fra linken ovenfor) skjer i regi av "Destinasjon Harstad". Info: http://www.destinationharstad.no/hno/te ... iew/458957
Post Reply

Return to “NORDLAND”