I boken "tyske militære styrker i midt-Norge 1940-1945" er det en del E-rapporter fra 1945.
Aircraft reporting centre er her inntegnet, om dette er AFMZ er jeg ikke sikker på.
Thomas
Oversiktskart over Bodø
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hej Thomas.
Det kan ikke være andet. Kunne du lave en scan af hvor det er indtegnet?
mvh
SES
Det kan ikke være andet. Kunne du lave en scan af hvor det er indtegnet?
mvh
SES
Her er et utkast, skal sjekke litt nærmere på saken, kanskje det ligger noe spennede bagravd under jorda der..
Thomas
Thomas
- Attachments
-
- Bodøsjøen kart.jpg (130.64 KiB) Viewed 1801 times
-
- Bodøsjøen kart 2.jpg (161.79 KiB) Viewed 1801 times
Det var bare flot, mange tak.
Radio masterne og R/T og W/T underbygger også placeringen.
Det var normalt at den type GefStd blev lagt på en FlH.
Må jeg bruge kortene på GYGES?
mvh
SES
Radio masterne og R/T og W/T underbygger også placeringen.
Det var normalt at den type GefStd blev lagt på en FlH.
Må jeg bruge kortene på GYGES?
mvh
SES
Et kort øjeblik var jeg bange for at det var FlH FuSS, men den var placeret i L 484, se vedhæftede.
Noget kunne tyde på at AFMZ bygningen stadigvæk eksisterer.
mvh
SES
Noget kunne tyde på at AFMZ bygningen stadigvæk eksisterer.
mvh
SES
- Attachments
-
- Bodo l (Large).jpg (94.24 KiB) Viewed 1764 times
Bruk gjerne kartene, men det første er et utkast fra boken "tyske militære styrker i midt-Norge 1940-1945".
Har et par spørsmål mens vi leter:
Forkortelsen F.H. / F|H står det for fliegerhorst eller noe annet?
FuSS?
Hva slags type "bygning" brukte AFMZ å være i?
Interessant byggeliste du la ut der, jeg setter stor pris på hvis det blir lagt ut flere av disse for Bodø og omegn, dersom noen har.
Thomas
Har et par spørsmål mens vi leter:
Forkortelsen F.H. / F|H står det for fliegerhorst eller noe annet?
FuSS?
Hva slags type "bygning" brukte AFMZ å være i?
Interessant byggeliste du la ut der, jeg setter stor pris på hvis det blir lagt ut flere av disse for Bodø og omegn, dersom noen har.
Thomas
FH: Felsholbau - Tunnel/Fjellanlegg
Fuss: Funksendestelle
Regelbau L484 (bunker)
Fuss: Funksendestelle
Regelbau L484 (bunker)
Flora krigshistorielag
Korrekt Kim.
Jeg kan tilføje at en AFMZ formentlig har kunnet være i en barak, en bygning eller en bunker.
På den position du angiver ligger der flere bygninger, de kunne måske være et besøg værd, hvis du har muligheden.
mvh
SES
Jeg kan tilføje at en AFMZ formentlig har kunnet være i en barak, en bygning eller en bunker.
På den position du angiver ligger der flere bygninger, de kunne måske være et besøg værd, hvis du har muligheden.
mvh
SES
Takk for info..
Når du ser på dette luftbildet og sammenligner med kartet, så kan det være det nederste huset det er snakk om.
På høyresiden av huset ligger det en begravd bunker som man så vidt ser inngangen på, men det er snakk om en Vf 52a eller tilsvarende.
Thomas
Når du ser på dette luftbildet og sammenligner med kartet, så kan det være det nederste huset det er snakk om.
På høyresiden av huset ligger det en begravd bunker som man så vidt ser inngangen på, men det er snakk om en Vf 52a eller tilsvarende.
Thomas
- Attachments
-
- Luftbilde Mostad.jpg (118.17 KiB) Viewed 1713 times
Hej Thomas,
Enig. det må være en ældre bygning siden den har skorsten, men jeg ved MEGET lidt om tyske barakker i Norge ud over det ser ud som om de ikke var af samme type som i Danmark. Det er meget lovende at der er bunkers i nærheden.
Har du en plan skitse af en Vf 52? jeg husker den som en lille mandskabs bunker med to rum.
mvh
SES
Enig. det må være en ældre bygning siden den har skorsten, men jeg ved MEGET lidt om tyske barakker i Norge ud over det ser ud som om de ikke var af samme type som i Danmark. Det er meget lovende at der er bunkers i nærheden.
Har du en plan skitse af en Vf 52? jeg husker den som en lille mandskabs bunker med to rum.
mvh
SES
Det er ikke en gammel tyskerbrakke, det er en gård som tyskerne okkuperte under krigen.
Se her for skisse av Vf 52a: http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=255
Har ikke målt bunkeren så er ikke sikker på om det er korrekt type, men den er i alle fall bygd slik, forøvrig 2 slike på haugen der.
Thomas
Se her for skisse av Vf 52a: http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=255
Har ikke målt bunkeren så er ikke sikker på om det er korrekt type, men den er i alle fall bygd slik, forøvrig 2 slike på haugen der.
Thomas
- Attachments
-
- kart Bodøsjøen full size JPG.jpg (179.55 KiB) Viewed 1709 times
Hej Thomas,
Det var noget af en mundfuld.
Godt at vide at bygningen har været i tysk brug.
mvh
SES
Det var noget af en mundfuld.
Godt at vide at bygningen har været i tysk brug.
mvh
SES
Her kan du se et bilde av Løding leir slik den er i dag som asylmottak!Stutzpunkt wrote: Er litt usikker på denne her, men på Tverlandet/Høgåsen, på fjellet rett ved siden av gamle Løding leir (var forlagt der, vet du forresten om de bygningene ennå står der?) var det utsprengt etellerannet på toppen (observasjonspost?)
Tormod.
Thomas
- Attachments
-
- Løding Leir.jpg (131.25 KiB) Viewed 1620 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Asylmottak faktisk! Takker for bildet 
Jeg skal få laget en post om fhv. Løding leir på den "moderne" seksjonen etterhvert, har noen interiørbilder.
Fant du forresten noe "mistenkelig" sprengt bort på toppen der?

Jeg skal få laget en post om fhv. Løding leir på den "moderne" seksjonen etterhvert, har noen interiørbilder.
Fant du forresten noe "mistenkelig" sprengt bort på toppen der?
Mvh
Tormod
Tormod
Det var litt av hvert å finne når man gikk litt rundt, er det denne du tenker på, som kanskje var en observasjonspost?
Her er flere bilder fra samme område:
http://thomaslillevoll.net/index.php/1137893
Thomas
Her er flere bilder fra samme område:
http://thomaslillevoll.net/index.php/1137893
Thomas
- Attachments
-
- Løding 2.jpg (70.43 KiB) Viewed 1606 times
-
- Løding 1.jpg (134.83 KiB) Viewed 1606 times