Posted: 11 Aug 2009 16:19
Man kan faktisk få til overraskende mye markedsføring med lite midler. Vi har et budskjett på ca. 6-7000,- til markedsføring av Grønsvik Kystfort, og med riktig bruk av disse midlene har vi nå nesten tredoblet besøkstallet på 4 år. Brukte imidlertid en god del midler "feil" i starten før vi forsto hvilke kanaler det var verdt å bruke penger på. Mye markedsføring er jo gratis (omtale i aviser, på radio o.l.) og positiv omtale i "nøytrale" medier oppfattes som mer troverdig enn annonser. Men markedsføring tar tid, og det er jo også en kostbar ressurs.
Tung annonsering i utenlandske reiselivsblader o.l. har jeg liten tro på. Egen brosjyre er kjempebra men ofte kostbart. Et alternativ er godt designede plakater på turistinformasjoner, ferjer, ferjeleier, båter o.l. (bare husk å ta dem ned etter sesongen). Samarbeid med kystekspressen er nok smart. Samarbeid med andre aktører i området, både attraksjoner, overnattingsbedrifter, bespisningsbedrifter og transportbedrifter er bra, men det kreves mye innsats for å få det til.
Når det gjelder en markedsplan tror jeg dette er akkurat riktig tidspunkt å få dette på plass (tidlig på høsten). Skal man annonsere eller ha med redaksjonelle innslag i reiselivsbrosjyrer må dette ofte være på plass i november/desember siden dette materialet skal være ferdig til reiselivsmessene i inn- og utland som starter på nyåret. Dessuten er det greit å ha en slik plan på plass til kommunebudsjettet legges i september/oktober/november. Da kan man kanskje også få noen midler til oppfølging av planene.
Vet ikke hvor mange besøkende Austrått har pr i dag (5.000-10.000???), men potensialet er stort. Vil anta i hvert fall 20-30.000 pr. år (Oskarsborg har vel ca. 60.000 betalende og i overkant av 100.000 totalt tror jeg), så lykke til!
Inge S
Tung annonsering i utenlandske reiselivsblader o.l. har jeg liten tro på. Egen brosjyre er kjempebra men ofte kostbart. Et alternativ er godt designede plakater på turistinformasjoner, ferjer, ferjeleier, båter o.l. (bare husk å ta dem ned etter sesongen). Samarbeid med kystekspressen er nok smart. Samarbeid med andre aktører i området, både attraksjoner, overnattingsbedrifter, bespisningsbedrifter og transportbedrifter er bra, men det kreves mye innsats for å få det til.
Når det gjelder en markedsplan tror jeg dette er akkurat riktig tidspunkt å få dette på plass (tidlig på høsten). Skal man annonsere eller ha med redaksjonelle innslag i reiselivsbrosjyrer må dette ofte være på plass i november/desember siden dette materialet skal være ferdig til reiselivsmessene i inn- og utland som starter på nyåret. Dessuten er det greit å ha en slik plan på plass til kommunebudsjettet legges i september/oktober/november. Da kan man kanskje også få noen midler til oppfølging av planene.
Vet ikke hvor mange besøkende Austrått har pr i dag (5.000-10.000???), men potensialet er stort. Vil anta i hvert fall 20-30.000 pr. år (Oskarsborg har vel ca. 60.000 betalende og i overkant av 100.000 totalt tror jeg), så lykke til!
Inge S