Rinnanbanden og dekkleiligheter

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

dolmen

Vel jeg har hennes historie før hun ble medlem av banden men den er kanskje ikke så interessant,jeg vet ikke?Bare spør så skal du få svar.

Inga tiltrådte i mars 1942 i tjeneste hos Rinnan.Inntil sommeren 1943 gjorde hun tjeneste som hushjelp,kontordame og senere ble hun reisende agent blandt annet på diverse Hurtigruteskip.Hun hadde den første tiden en månedslønn på 75 kroner pr uke og etterhvert 500 kroner pr måned.I tillegg hadde hun diettpenger og refusjon av reiseomkostninger.
Men det var ikke sånne ting du spurte om så jeg lar resten ligge. :) Er det kanskje oppveksten du tenker på?Har et par notater om den og... PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
johan

dolmen wrote:Vel jeg har hennes historie før hun ble medlem av banden men den er kanskje ikke så interessant,jeg vet ikke?Bare spør så skal du få svar.

Inga tiltrådte i mars 1942 i tjeneste hos Rinnan.Inntil sommeren 1943 gjorde hun tjeneste som hushjelp,kontordame og senere ble hun reisende agent blandt annet på diverse Hurtigruteskip.Hun hadde den første tiden en månedslønn på 75 kroner pr uke og etterhvert 500 kroner pr måned.I tillegg hadde hun diettpenger og refusjon av reiseomkostninger.
Men det var ikke sånne ting du spurte om så jeg lar resten ligge. :) Er det kanskje oppveksten du tenker på?Har et par notater om den og... PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
Hei igjen, ja det jeg lurte på er hva som var motivet hennes, hadde hun andre i familen som dro henne med eller var det kanskje Rinnan selv som vervet henne? Eller var det spesielle forhold i hennes oppvekst? Vet du også om hun var delaktig i torturhandlingene?
dolmen

Hun var ikke delaktig i torturhandlingene.Jeg har ikke noe om motivene for å melde seg til tjeneste hos Lola.
Hun ble født i Sparbu 8 mai 1921.Moren døde da hun var 12 år gammel og hun ble da plassert hos fremmede.Vet ingenting om faren.
Gjennomgått Folkeskolen og hennes lærer betegner henne som en av sine dyktigste elever.Fra hun var 16 ble hun henvist til å klare seg selv.Hun jobbet to år i gartnerlære,ellers jobbet hun som servitør og hushjelp.I mars 1942 trådte hun som tidligere sagt inn i tjeneste hos Rinnan.Ble vervet på en NS-kafe i Trondhjem av Rinnan selv.Hadde i starten et seksuellt forhold til Rinnan som varte omtrent fra mars 1942 da hun tiltrådte og til sommeren 1943 da hun ble utdannet til telegrafist.Ikke NS-medlem men jeg vet ikke om hun ble influert av den familien hun bodde hos fra hun var 12 til hun var 16 da jeg hittil ikke har klart å oppspore begge "fosterforeldrene".Kjenner bare navnet på den ene siden de senere ble skilt men jeg jobber med saken.
Dolmen.
johan

Hei, takker så mye for flott informasjon. Hun var jo svært ung da hun ble endel av denne banden, og oppveksten var sikkert ikke enkel, vil jeg tro.
dolmen

Nei den var nok ikke det.Har faktisk hatt en samtale med Inga for ganske mange år tilbake og jeg fikk et inntrykk av at oppveksten faktisk tynget mer enn innsatsen under krigen.Men det værste var nok årene etterpå.
Men nå tror jeg at jeg har sagt mitt i denne saken for i kveld og skal heller konsentrere meg om sengen. PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
Last edited by dolmen on 09 Mar 2010 12:58, edited 1 time in total.
locasto

dolmen wrote:Adressene er hentet fra Rettsprotokoll fra Frostating Lagmannsrett av 20.september 1946 Løpenummer 29/1946.
Kjempelesestoff for den som har interesse og ikke minst god tid.Avhørsprotokollen av banden er på størrelse med et kjøleskap. :)
Dolmen.
Meget interesant! Hvor får du tilgang til Rettsprotokoller?
dolmen

Heisan.
De jeg har er originale protokoller fra rettsakene som jeg har skaffet meg opp gjennom årene.
Dolmen.
Paul S.

De jeg har er originale protokoller fra rettsakene som jeg har skaffet meg opp gjennom årene.
Hvis du sitter på det du sier er orginale rettsprotokoller fra Frostating Lagmannsrett vil det si at de samme ikke finnes ved Frostating ?
Trodde slikt skulle befinne seg enten ved Frostating elller være ved Statsarkivet i Trondheim.
mvh
Paul S.
dolmen

Det var flere stenografer som skrev protokoller under sakene.Noen av disse dukker ved sjeldne mellomrom opp på Antikvariater og på auksjoner.Den jeg har er maskinskrevet og stiftet sammen med tykke nagler.Permene er av papp.Den er full av skrivefeil så den som skrev har nok hatt det travelt.Flere steder har hammeren på skrivemaskinen slått gjennom papiret når skribenten er blitt for engasjert og det er tekst bare på den ene siden av arkene.
Dolmen.
Saet

Hei!

Har noen detaljert informasjon om "Harry Aleksander Rønning" og hans delaktighet i Rinnanbanden?
Jeg prøver å finne noe på han, men det er lite om det.

Påforhånd takk :)
dolmen

Jeg har det.Jeg har alt om ham.Hva er du ute etter?Svar på PM.
Dolmen.
audfredriksen

Er det noen som har meget med infomasjon rundt Harry Aleksander Rønning? Det jeg ønsker å få vite er hvor han kom fra, eventuell familie osv.
Idar

Korrekte adresser er:

Erling Skakkes gate 52
Innherredsveien 125
Brattørgata 12b
Fjordgata 19
Gamle Åsvei 48
Prinsens gate 37
Olav Tryggvasons gate 1
Landstads vei 1
Jonsvannsveien 46

Det var ikkje forretninga i Brattørgata 12b som gjorde at det ikkje vart gjennomført skjerpa forhør (= tortur) her. Banden begynte ikkje med dette før seinare. Fjordgata 19 var eigentlig ikkje bandens andre hovudkvarter, adressa vart brukt parallelt med Brattørgata 12b og begge vart fråflytta samtidig (etter eit attentatforsøk i februar 1943).

Eg kan også legge til Prinsens gate 16. Dette huset ved Trøndelag Teater er no rive. Huset vart dels brukt som bustad for bandemedlemmar, dels som møtestad for kontakt med motstandsfolk som trudde Rinnan og medarbeidarane hans var jøssingar.

Inga Lerfald fekk ikkje dødsstraff. Aktor hadde lagt ned påstand om dette, men dommen var livsvarig tvangsarbeid. Ho vart ikkje verva på kafe i Trondheim, men heime hos Ragnhild Strøm i Ogndal ved Steinkjer.

Kjelder for desse opplysningane er det stenografiske rettsreferatet, diverse landssviksaker og ein god del anna. Fleire detaljar kjem i ei bok som blir gitt ut hausten 2011.

Christian B.: Kan du sende meg PM om kva for adresse du bur på?
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”