hoved ingangen er nede ved sjøen der var det en slags bunker med en tunell på ca 200 meter så kom tankbunnene så var det en trapp som gikk ett stykke opp i fjellet til tanktoppene , derfra var det nødutgang oppe i skauen.
har flere bilder inne fra hvis noen er intresert.
NATO-tankanlegget i Langesund selges
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Var en tur på anlegget å så i dag , der var det ikke mye igjen desverre , tok noen bilder
- Attachments
-
- nato26.JPG (43.8 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato34.JPG (36.66 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 22.JPG (43.82 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 46.JPG (83.51 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 54.JPG (65.59 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 58.JPG (62.07 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 67.JPG (96.97 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 78.JPG (58.15 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 79.JPG (120.61 KiB) Viewed 2037 times
-
- nato 93.JPG (95.52 KiB) Viewed 2037 times
Fine bilder. Som du sier, så er det ikke stort igjen av dette anlegget i dag. lurer på om det var noen fast bemanning fra HV eller no som vaktstyrke i krig? Skulle tru at dette og tilsvarende anlegg også trengte en form for nærforsvar, da de var strategisk viktige for etterforsyning av drivstoff til bl.a. norske og utenlandske MTB'er i en krigssituasjon. Fant du noen tegn til noen nærforsvarsstillinger osv der?kjell23 wrote:Var en tur på anlegget å så i dag , der var det ikke mye igjen desverre , tok noen bilder
- Stutzpunkt
- Moderator
Jegertroppen i tidligere Bamble HV-avsnitt hadde dette stedt som et av mange objekter som skulle sikres. Troppen skulle rykke ut og bevokte anlegget og bruke tunnellanlegget inne i fjellet til å komme seg på oppsiden av vegen usett. Meg bekjent så ble det ikke opparbeidet noen stående stillinger for dette, iallefall det som jeg har hørt fra en som var i denne jegertroppen.
Mvh
Tormod
Tormod
var ett veldig voksent fjellanlegg , igjen murt ingang til venstere på bilde lenger opp er en mindre fjell hall og høyere er en lang tunnel inn til tankene , med trapper opp til tank toppene og utgang i skogen , her er ett bilde fra der bunkerern stod å inn mot tank bunnene
- Attachments
-
- nato 234.JPG (43.79 KiB) Viewed 2004 times
Ja da var det nok bare meninga at det skulle bygges stillinger med sandsekker ved behov og full mobilisering. Er mange steder det fungerte slik. Tydelig at øvelsene ikke inneholdt stillingsbygging.Stutzpunkt wrote:Jegertroppen i tidligere Bamble HV-avsnitt hadde dette stedt som et av mange objekter som skulle sikres. Troppen skulle rykke ut og bevokte anlegget og bruke tunnellanlegget inne i fjellet til å komme seg på oppsiden av vegen usett. Meg bekjent så ble det ikke opparbeidet noen stående stillinger for dette, iallefall det som jeg har hørt fra en som var i denne jegertroppen.

Regner med at Bamble HV er historie som mange andre avdelinger. Mye av HV-materiellet til lokale avdelinger ble lagret på nærmeste tilgjengelige militære lagerplass, og for Bamble var vel Tangen fort mye brukt. Nå vet ikke jeg om det er igjen noen lokale lagre i Bamble eller de sørlige deler av Telemark?
På tankanlegget regner jeg ikke med at det var noe intendanturmagasin eller våpenlager.
- Stutzpunkt
- Moderator
Mener at dette HV-avsnittet avgikk med døden engang på slutten av 90-tallet!
Tror ikke det var noen andre såkalte offisielle lagringsplasser for HV i Bamble enn på Tangen når avsnittet ble avviklet. Tidligere på 60-70-tallet var enkelte ex-tyske bunkere brukt som lagringsplass for HV, ofte sjekket av lokale grunneiere hver dag. Dette endret seg engang på 70-tallet da noen gjorde innbrudd i bunkerene på Norheimsletta som ble brukt som sprengstofflager for HV, da ble visstnok alt flyttet opp på Tangen fort. Ellers så måtte soldatene bort til lageret på Vallermyrene.
Tviler også på at det var noen våpenlager på NATO-anlegget, kanskje hadde en event. oppsynsmann der pistol for nærforsvar ;-)
Tror ikke det var noen andre såkalte offisielle lagringsplasser for HV i Bamble enn på Tangen når avsnittet ble avviklet. Tidligere på 60-70-tallet var enkelte ex-tyske bunkere brukt som lagringsplass for HV, ofte sjekket av lokale grunneiere hver dag. Dette endret seg engang på 70-tallet da noen gjorde innbrudd i bunkerene på Norheimsletta som ble brukt som sprengstofflager for HV, da ble visstnok alt flyttet opp på Tangen fort. Ellers så måtte soldatene bort til lageret på Vallermyrene.
Tviler også på at det var noen våpenlager på NATO-anlegget, kanskje hadde en event. oppsynsmann der pistol for nærforsvar ;-)
Mvh
Tormod
Tormod
- Stutzpunkt
- Moderator
Er snakk om de to bunkerne ved Riissletta (kjært barn har mange navn
)
De er synlige fra E-18 på motsatt side av Bergsland gård, ca 5 min etter at du har passert Rugtvedt retning sørover.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... lit=bamble

De er synlige fra E-18 på motsatt side av Bergsland gård, ca 5 min etter at du har passert Rugtvedt retning sørover.
Mvh
Tormod
Tormod
Ja jeg trur nok Tangen var det siste stedet det var lagret våpen og materiell av betydning i Bamble. Hvor de får det fra nå, hvis det skulle bli behov, er ikke godt å si. Ble HV-jegertroppen i Bamble også lagt ned, sammen med resten av HV-området? Vallemyrene Leir var vel primært utstyrslager for lokalt HV i Porsgrunn/Skien, eller kansje deler av Telemark-regiment? Artig å tenke på hvor latterlig lite forsvaret har blitt når en ser hvor mange avdelinger som er nedlagt og hvor lite mob-materiell det er igjen ute i distriktene. uff...Stutzpunkt wrote:Mener at dette HV-avsnittet avgikk med døden engang på slutten av 90-tallet!

Stutzpunkt wrote:Er snakk om de to bunkerne ved Riissletta (kjært barn har mange navn)
åja , men de er jo ikke store greiene , men tenker du kansje på det litt størrer fjellanlegget som ligger lenger bak i skogen der? , som i nyere tid bla har hvert i bruk av en mc gjeng
Vallermyrene leir var i hvert fall mob-lageret til BN 2/IR 3 (2. feltbataljon, Telemark infanteriregiment), samt for deler av LOKVBN 2/IR 3 (2. lokalvernbataljon) fram til begynnelsen av 90-tallet.marius wrote:[Vallemyrene Leir var vel primært utstyrslager for lokalt HV i Porsgrunn/Skien, eller kansje deler av Telemark-regiment?
Omtrent samtidig som mob-avdelingene begynte å nedlegges på begynnelsen av 90-tallet, ble mob-lagringen for Hæren i stor grad gjort om til container-lagring. Dvs. gjort avdelingsvis klare på containere som i fred ble lagret i store sentrale lagre på militært område (for Telemark Regiment stort sett på Heistadmoen), som så ved et visst beredskapstrinn skulle kjøres ut til mobilseringsstedene. I min siste tid som mob-oppsatt i Hæren ca. 1993-1995, faktisk i LOKVBN 2/IR 3, var utstyret containerlagret, og mobilseringsstedet for mitt kompani, støttekompaniet, var faktisk Kjølnes ungdomsskole i Porsgrunn, dit containerne med mob-utstyret fortinnsvis skulle ha blitt plassert på et lavere beredskapstrinn.
Takk for oppklaringen!lilje wrote:Vallermyrene leir var i hvert fall mob-lageret til BN 2/IR 3 (2. feltbataljon, Telemark infanteriregiment), samt for deler av LOKVBN 2/IR 3 (2. lokalvernbataljon) fram til begynnelsen av 90-tallet.marius wrote:[Vallemyrene Leir var vel primært utstyrslager for lokalt HV i Porsgrunn/Skien, eller kansje deler av Telemark-regiment?
Omtrent samtidig som mob-avdelingene begynte å nedlegges på begynnelsen av 90-tallet, ble mob-lagringen for Hæren i stor grad gjort om til container-lagring. Dvs. gjort avdelingsvis klare på containere som i fred ble lagret i store sentrale lagre på militært område (for Telemark Regiment stort sett på Heistadmoen), som så ved et visst beredskapstrinn skulle kjøres ut til mobilseringsstedene. I min siste tid som mob-oppsatt i Hæren ca. 1993-1995, faktisk i LOKVBN 2/IR 3, var utstyret containerlagret, og mobilseringsstedet for mitt kompani, støttekompaniet, var faktisk Kjølnes ungdomsskole i Porsgrunn, dit containerne med mob-utstyret fortinnsvis skulle ha blitt plassert på et lavere beredskapstrinn.

En del av Heistadmoen leir, samt øvingsfeltet, er bevart for Heimevernet. HV-03, som nå omfatter Telemark og Buskerud (etter at Vestfold ble overført til HV-01), har alle sine kontorer og det meste av sin virksomhet der. Øvingsområdet og rep-leiren "Grønnvad leir" brukes også til øvelser av andre HV-distrikter, kurser etc. Men det av leiren som ikke HV trenger (litt over halvparten) er nå solgt eller under salg.