Tja, liv og liv. Tråden er blitt 8 år gammel og diskusjonen døde vel i grunnen ut med tiden og manglende dokumentasjon.
Forøvrig finnes bildet i boken "Vestfold i krig" (av Egil Christophersen). Dessverre forteller ikke boken noe mer enn at det skjedde på Bjerkøyskjæret i 1941.
Man har også uttalelser fra personer i Sande historielag som har fortalt at personen som hadde tatt bildet bodde på nettopp Bjerkøya. Vedkommende mente også at denne personen var død, men at bildet var solgt unna etter at det var laget to-tre kopier.
Videre....
Det han kunne fortelle meg på stående fot, var at det ganske riktig hadde gått en U-båt på en del av Bjerkøyskjæret eller Bjerkøyskjærene, fordi skjæret egentlig er en lang undersjøisk morenerygg, med flere skjær eller topper. Han sa selv at han hadde sett bilde av hendelsen, og mente å huske at U-båten stod godt synlig oppå skjæret med slepebåter eller flere båter, som prøvde å dra den av skjæret. Jeg fortalte at bildet ikke viste noe sånt. Vi ble enige om at det kanskje kunne se ut som om bildet er tatt etter at U-båten var dratt av, eller mens den nettopp hadde gått på. Jeg vil si at det første er mest sannsynlig, fordi det ser ut som om om båten er nærmere land enn skjæret... Jeg skal fortsette å forhøre meg, men jeg vil i hvert fall tro at en snakker om samme hendelse her, for som jeg ble enig med fyren fra historielaget om, Holmestrandsfjorden var nok ikke ofte besøkt av U-båter i 1941
Om du har et bilde som hittil ikke er vist hadde det vært flott om du ville dele?