Torsdag 4/9
Nå har boreriggen kommet på plass.....
Støttepunkt I "Zitadelle" / Stp.gruppe Forus
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- 040908.jpg (121.9 KiB) Viewed 1914 times
I går 8/9 gikk første salven i nordre hjørnet på bunkeren.
Ser ut som de sprenger bit for bit for å unngå ukontrollert "utkast" av betong. (Ligger en del bygninger i området) Etterhvert som det sprenges graver de over og legger skytebelter oppå, så det er ikke mye bunker igjen å se på nå.
Regner med dette blir siste bilder herfra.... Reiser i morgen og regner med resten er borte når jeg er hjemme igjen
Trist egentlig... Tror dette var en av mine første Regelbau på blokka og det var nok akkurat her i "Zitadelle" de første interessene mine for denne hobbyen ble vekket.
Mvh
Erik E
Ser ut som de sprenger bit for bit for å unngå ukontrollert "utkast" av betong. (Ligger en del bygninger i området) Etterhvert som det sprenges graver de over og legger skytebelter oppå, så det er ikke mye bunker igjen å se på nå.
Regner med dette blir siste bilder herfra.... Reiser i morgen og regner med resten er borte når jeg er hjemme igjen

Trist egentlig... Tror dette var en av mine første Regelbau på blokka og det var nok akkurat her i "Zitadelle" de første interessene mine for denne hobbyen ble vekket.
Mvh
Erik E
- Attachments
-
- Regelbau i pulverform
- zit090908-2.jpg (126.2 KiB) Viewed 1867 times
-
- zit090908.jpg (91.32 KiB) Viewed 1867 times
Trist. Ser ut som om vi undervurderte TS.
Med tanke på hvor pulverisert betongen er, så ser det ikke ut til å være noe problem å plukke ut periskoprøret, de armerte platene i skyteskårene eller andre interessante ståldetaljer. Kanskje noe for Rogaland Krigshistoriske Museum?
Med tanke på hvor pulverisert betongen er, så ser det ikke ut til å være noe problem å plukke ut periskoprøret, de armerte platene i skyteskårene eller andre interessante ståldetaljer. Kanskje noe for Rogaland Krigshistoriske Museum?
Vanvitti......................................... PDT_Armataz_01_09
Flora krigshistorielag
- Henning Dalsvåg
Hva skal det bygges her da ,siden dette må fjernes først ?
Mvh Henning Dalsvåg
Hei
Foreløpig er det bare veinett som er klart. Men tanken er industri/kontorbygg i følge reguleringsplanen slik jeg har forstått. Men området er i lengre tid omtalt som IKEA tomten, ettersom det foregår intensiv lobby-virksomhet for å tillate IKEA å bygge her.
Foreløpig er det bare veinett som er klart. Men tanken er industri/kontorbygg i følge reguleringsplanen slik jeg har forstått. Men området er i lengre tid omtalt som IKEA tomten, ettersom det foregår intensiv lobby-virksomhet for å tillate IKEA å bygge her.
Erik E, Jeg er ny i gruppa, men har faktisk bodd både i huset (som du har bilde av som rives på det vi kalte for Båthaugen) og gården over, Gunnar sin gård etter 60/70 men før det og under krigen i eie av faren (min morfar) Erling Øvstebø. Har "lekt" mye i bunkersen, hangaren og skytterstillingen du vider på bildene. Det var også gravd ned mye krigsmaterialer på Båthaugen etter hva de gamle fortalte. Jeg har endel bilder av området før og etter krigen, men kunne tenkt å kopiert noen av bildene du har her. Er det OK? Jeg kan legge ut noen bilder fra området senere, men har ikke tid akkurat nå..
Øvstebøgården før og etter krigen. Det er riktig at mye materiale ble brukt av rester/ tysker materiale. En annen interresant ting er at etter krigen, før tyskerne og russerfanger ble sendt hjem, måtte hjelpe til i gjenoppbyggingen. Tyskerne og russerne byttet plass i hierkiet. De som hadde vært russerfanger ble "formenn", tyskerne "slavene". Det nederste bildet er grunnen på hovedhuset som sterter (det er min eldste onkel Garhard Øvstebø som står i grunnen). Løa ble bygget først, så huset. Folgahuset som du viser nede ved bunkersen ble bygget tidlig på 60 tallet.
- Attachments
-
- Øvstebøgården i 38-39, før tyskerne raserte gården
- 39.jpg (38.41 KiB) Viewed 1620 times
-
- Øvstebøgården 45
- 45.jpg (45.16 KiB) Viewed 1620 times
-
- Øvstebøgården 45
- 45a.jpg (65.09 KiB) Viewed 1620 times
-
- Gården 46
- 46.jpg (57.27 KiB) Viewed 1620 times
-
- Gården 50
- 50.jpg (56.87 KiB) Viewed 1620 times
-
- Gården 50 årene
- 50s.jpg (43.21 KiB) Viewed 1620 times
-
- Gården 60 årene
- 60s.jpg (25.22 KiB) Viewed 1620 times
-
- Huset
- hus.jpg (33.18 KiB) Viewed 1620 times
Hei ,
Takker for fine bilder !
Bilder merket Øvstebøgården45 var overraskende , det viser
2 x stk 22 cm Mörser (p ) eller på polsk 220 mm mozdzierz wz. 32
Barna på bildet sitter på et kanonløp og til høyre bakstykke til et kanonløp
til . I bakkant ligger en lavettkasse . Bakerst tysk flyhangar .
Link :
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/a ... index.html
Mvh
ludvig
Takker for fine bilder !
Bilder merket Øvstebøgården45 var overraskende , det viser
2 x stk 22 cm Mörser (p ) eller på polsk 220 mm mozdzierz wz. 32
Barna på bildet sitter på et kanonløp og til høyre bakstykke til et kanonløp
til . I bakkant ligger en lavettkasse . Bakerst tysk flyhangar .
Link :
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/a ... index.html
Mvh
ludvig
-
Ikke for å spore av tråden her, men var det disse 22cm mørsere som stod ved Gamle Folkvordvei midtveis mellom Sandnes og Malmheim, se tråd http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=3631
Interessante bilder.
Jeg jobber på Forus, og det er artig å se hvor mye området har utviklet seg, og hvor lite spor som fremdeles finnes av historien.
Det må ha vært et spennende område å vokse opp i.
Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av den store bunkersen "Casablanca" som lå ved Refnesberget?
Har aldri sett et godt bilde av denne.
Jeg jobber på Forus, og det er artig å se hvor mye området har utviklet seg, og hvor lite spor som fremdeles finnes av historien.

Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av den store bunkersen "Casablanca" som lå ved Refnesberget?

Ingen problem... Kan sende bedre oppløsning hvis du tar kontakt på Epost.men kunne tenkt å kopiert noen av bildene du har her. Er det OK?
Mvh
Erik E