Funn av gamle hjelmer mm

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Jeg skal heller helpe dere litt på vei.

På Østlandet rundt Songsvann var det i 1945 en del tyske "feriegjester" som ventet på hjemreise. Disse nappet klokelig av seg de utmerkelsene som kvalifiserte til "Utvidet avhør" hos russen som ventet i mottaker havnen. Kan også nevne i farten at det her er nylig funnet bl.a tyske kors i gull, luger og andre gjenstander som ble gravd ned før avreise.
------------------

På Sola stranden i Stavanger ble ruller med uniformer brent, har med egne øyne sett medaljer som er blitt pellet opp av denne stranden med detektor.

Sånn da har jeg sagt litt. Hvem har litt info til meg?? PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Tyskerne ble silet gjennom "pølseleiren" ved sjøsanden, Mandal hvor de ble fratatt alt av verdi. Etter fangenskap, minerydding osv. marsjerte de gjennom byen og opp til Kleven hvor de ble ført til Tyskland med båt. Det er og blitt fortalt at de tok armbåndsur og andre private saker av fangene.

Lokale i Kleven kan og fortelle at de tyskerne som tjenestegjorde på stedet la våpen og utstyr i haug på havnen før de ble krigsfanger.
Denne haugen ble noe mindere da folk tok gjenstander.
En lokal hadde tatt endel saker men det meste var blitt kastet. jeg fikk en lp42 som han hadde igjen.
Jalla Jihad
Posts: 2
Joined: 20 Sep 2008 9:43
Location: Haugesund

Glimrende funn:-) ser ut som det har ligget i jorden en stund. Er selv aktiv leter og planlegger endel ekspedisjoner med ny innkjøpt metallsøker utøver høsten. Lå dette dypt?
er spent på når de skal grave opp flottmyr. Masse krigsmateriell ligger under der bussene parkerer....
I tego arcana Dei
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Masse krigsmateriell ligger under der bussene parkerer....
Spennende... Skal bli interessant å se hva som eventuelt dukker opp der ja.
Jalla Jihad
Posts: 2
Joined: 20 Sep 2008 9:43
Location: Haugesund

det meste er nok ødelagt, av det enorme presset fra fyllmassene. Men ett og annet dukker kanskje opp intakt :-)
Er det noen som vet om gode plasser for let og søk av mynter etc? i distriktet haugalandet?
I tego arcana Dei
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Jalla Jihad wrote: Er det noen som vet om gode plasser for let og søk av mynter etc? i distriktet haugalandet?
Husk å få tillatelse fra grunneier før du setter igang søk. Og husk også at enkelte områder på Haugalandet er registrerte fornminner, de er det ikke lov til å søke på.

Lykke til på jakten.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
R.K.S
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2009 23:14
Location: Stavanger

Erik E wrote:
Det ligger litt igjen etter soldatene nesten overalt
Ikke så spektakulært kanskje, men har selv funnet 2cm granathylser midt på Solastranden etter uvær uten å grave... Bare lå rett i sanden.
Skulle nesten trodd det var klinisk rensket etter over 60 år med titusenvis av årlige badegjester, men neida ;-)

Er enig i at det nok ligger ting og saker på de fleste tyske fort og forlegninger, bare man letter litt på torva, men det er likevel sikkert noen mil mellom hver stabel med stålhjelmer for å si det sånn ;-)

Er det forresten noen som har tenkt på leting rundt interneringsleirene fra 1945? Regner med de fleste tyske soldater ble ribbet for all personlig utrustning her og man kan undres på hvor dette ble av......

Erik
Dette er noe dere samlere o.l sikkert får vondt i magen av...

Hvor mye hjelmene fra festung Stavanger havnet, har jeg kanskje svar på. Jeg skal begynne med å fortelle det jeg har hørt fra min far: Han vokste opp på Åsen, mellom Hinna og Auglend i Stavanger. I etterkrigstiden var området i grensen mellom bebyggelse og Jordbrukslandskap, og i det som nå er "åsen industripark"? lå byens søppelplass.
I dag går hovedveien tvers over denne søppelplassen, noe som gjør at veien er nokså humpete hvis du kjører der den dag i dag. Nok om det.
Pappa var ikke store gutten, men det han husker er at Lastebil på lastebil med tyske hjelmer, gassmasker e.t.c ble dumpet der sent på 50tallet.
Skulle tro at disse hjemnene var overmalt fra forsvaret som de vi finner nå for tiden, men han sier at de hadde tyske dekaler, og inni sto tyske navn: peter, claus, hans, jörgen o.s.v.
Hjelmene ligger der under noen meter met fullmasse ennå, for de som er lokalkjent: ca under falck-bygget og rundkjøringen......

)
The world must know what happened, and never forget.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Tror dette var relativt vanlig. En bekjent som opprinnelig er fra Hokksund, fortalte at når de var små, i siste halvdel av 50-tallet, brukte de tyske hjelmer som akebrett. De var visstnok ikke så komfortable å ake med men skled bra på isen PDT_Armataz_01_05
Hjelmene kom fra en lokal søppelfylling.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Åååhh, slikt gjør vondt å høre.... PDT_Armataz_01_09
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er nok mye rart ja...
Har hørt om en bonde som brukte tyske hjelmer som drikketrau i sauefjøset PDT_Armataz_01_05

Erik
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Her på Nøtterøy ligger det 2 fyllplasser rundt Vardås som er fulle av rester etter diverse opprydninger fra 45 og helt til 90-tallet. Selv har jeg funnet mineflagg, komplett sett numeriske sjablonger (for merking av kasser etc...), en topp til 38cm granat, bærekasser til flak-ammo, uniformsknapper, en rusten M35-hjelm, drgm-merkede lamper og en haug med logistikksøppel som flasker, tuber, hermetikkbokser osv. Som en kuriositet kan det nevnes at under sandhaugen på "vikingleiren" ligger det hundrevis av gassmaskebeholdere + diverse personlig utstyr. Lenger opp, bak gjerdet ligger det en fylling hvor de originale tyske camonettene til øverste kanon ligger oppe i dagen, komplett med netting og alu-strimler. Har prøvd å løfte ut noe men det blir til støv hvis du ser hardt på det... Er nok mye nær historie som ligger i hauger rundtom hvis man vet hvor man skal lete.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Denne hjelmen fant jeg i en tysk fangeleir som het "Pappenheim".Tydelig at vaktene her brukte utstyr som var gått litt ut av dato.
Attachments
006.jpg
006.jpg (55.38 KiB) Viewed 346 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Et bilde til.Helt klart en WW-1 hjelm brukt av mannskaper for gamle for fronten i første omgang.Funnet med detektor i nord-norge.
Attachments
024.JPG
024.JPG (116.11 KiB) Viewed 345 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette er en m1916 som er gjort om til 1940, hullene til hakereima ble sveiset igjen, den var festet i selve hjelmen, og det ble satt inn ny innmat hvor reima var festet til innmaten. Det var ganske mange hjelmer dette ble gjort med.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
colletorww2
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009 23:47
Location: Radøy

Er det ganske vanlig å finne ting på tyske festninger? Jeg har funnet en del Krag Jørgensen patroner fra 1943 uten metalldetektor, og jeg har mest sannsynlig tenkt å kjøpe en, jeg fant patronene på Skjelllanger Fort, noen som vet om det er noe igjen der? Utenom bunkerene og et par kanoner, men noen småting som soldatene kunne ha lagt igjen(Noen tips om hvor jeg burde lete?).
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”