Horten Festningsverk - Tyske soldat foto fra Norge 1940-1945

Linker til andre websider og organisasjoner på internett. Post en link og kom gjerne med kommentarer om disse.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tarjei

Problemet er ikke at bildene legges ut. Problemet er grunnen til at det er kontroversielt å legge bildene ut.
At det fremdeles i dag finnes mennesker som har problemer med at norske jenter omgikk tyske soldater er rett og slett skammelig.
Jeg blir rett og slett trist av å se slike bilder, fordi det minner meg om den ufattelig urettferdige behandlingen disse jentene fikk etter krigen.
Ja, noen av dem var nok "gold-diggere", men slike har vi i fleng i dag også, men de fleste av dem var nok helt vanlige jenter med menneskelige følelser, i likhet med mange av soldatene. (det var nok mangre rundbrennere blant dem også, men det er jo ikke et sjeldent fenomen uansett nasjonalitet, selv i dag).

At det ikke skal gå an å legge ut slike bilder fordi mange nordmenn er så trangsynte at de knapt nok ser sin egen nesetipp er en skam. I stedet for å skjemmes over disse jentene burde vi være stolte av at de turte å gå egne veier og ta egne valg. Denslags holdninger er jo nettopp det vi oppfordrer våre døtre til i dagens samfunn, og jeg kan skjønne at mange jenter vegrer seg for å stå på egne ben når vi ser hvilken skjebne den tidligere generasjonen led.
festningsverk

Det er sendt en formell forespørsel til Datatilsynet vedrørende dette. Så fort vi får saken avklart så vil albumene åpnes hvis det er lovlig. Det bemerkes at alle foto med norske damer vurderes sensurert uansett utfall fra datatilsynet.

Jeg håper alle forstår at motivet er ikke å "rakke" ned på disse jentene. Jeg synes det er svært begklagelig hvis non skulle bli skadelidene av foto fra www.festningsverk.no publiseres. Det ønsker vi ikke! Jeg ser at det kan være uheldig for berørte parter. Avgjørelsen blir tatt i felleskap i Horten Festningsverk etter at svar fra Datatilsynet er mottatt. PDT_Armataz_01_15
festningsverk

Jeg må si at jeg er 110% enig med "Tarjei". Takk for flott innlegg!!!! PDT_Armataz_01_11
Paul S.

Kjekt at det kommer fram synspunkter på denne problemstilling.
Mina, din kommentar:
Synes du det er rett å sammenligne min bestemor på denne måten? Min bestemor var verken prostituert eller syk.
Du har misforstått min hensikt med den linjen. Dette var ett prosjekt UIB ville sette i gang og legge på nett. De ville digitalisere disse bilder av de prostituerte og legge de på nett. Mener de var fra Bergen de kom. Selv om bildene er i det fri, og de er død nå så ville det være for gale om de ble publisert på nett. Så det var ingen kommentar om din bestemor.
Tarjei...som en kar med en viss akademisk bagrunn hadde jeg forventet ett noe annet svar. Innlegget er en studie i føleri og skyter langt over mål.
Tror du jeg nevnte dette på forumet fordi jeg hadde sterke meninger om eller mot disse kvinnene ? Det er flere som framdeles ikke tar lett på dette, og jeg er ikke så sikker på evnt barnebarn som finner sin bestemor på nett er like stolt som Tarjei. Da er det man skal være glad man har ett personvern her i landet.
Uansett, dett bildet er ikke tatt på en offentlig strand, eller på en benk i parken, men på noe som ser ut som en privat sammenkomst. ikke en forsamling. selv synes jeg det har vært en nyttig diskusjon, og er der synspunkter er det flott om de kommer fram. Håper at svaret fra datatilsynet blir publisert sammen med ditt brev her på forumet.
Paul S.
festningsverk

Til info!
Jeg kommer til å legge ut svar og min henvendelse til datatilsynet i sin helhet. Skulle svaret bli negativt til å legge ut foto så er det nyttig for andre og vite det. Det er viktig for oss som bruker enormt med tid og tusenvis av kroner på å drive et seriøst nettsted, at man har klare linjer og forholde seg til. For det er ikke lett med et slikt uklart loverk, og vite hva som er lov og ikke lov. Praksisen er meget omstritt her i landet. Kan nevne at Krigsbarnforbundet Lebensborn f.eks legger ut bilder av "tysker barn". Se link: http://www.lebensbornnorway.org/velkomm.htm

Har i tillegg osgå sendt en henvendelse til http://www.bono.no/ for å høre deres mening om saken. Alle synpunkter herifra vil også legges ut. Det er såpass mange nettsider som blir berørt at jeg anser dette som relevant for mange. PDT_Armataz_01_18
Mina

Paul Jeg skjønte det var et prosjekt, men det er du som sammenligner prostituerte og "tyskertøser". Samtidig vil jeg jo si det er en stor forskjell på portrett bilde, med person opplysninger og en flokk med mennesker på skogs tur. Min far er barn av "tyskertøs" å han synes siden var flott. Han er jo veldig glad i festningsverk også. Hva med bursdag bildene vi sprer i aviser og nett, med bilde av barnet. Vi putter på fult navn, alder og bosted. Uten å spørre. Å det er jo ennå strengere regler for barn under 15.
Jeg skjønner hva du mener Paul, men jeg synes den måten du går frem virker litt spesiell. Når redaktøren i festningsverk tar det du sier til etterettning å tar bort alle bildene fordi han vil gjøre det rette kaster du ut av deg sitat "Det er mange måter å gjøre ting på, det du gjør nå er lavmål"Er vell ikke din nettside, er vell ikke du som bestemmer hvordan folk velger å løse saker på sine nettsider. Blir det aldri bra nok for deg. Synes det er helt flott at saken blir tatt alvorlig, men da må ikke det også bli galt. Noen liker å kverulere bare for å kverulere. Virker som du er en av dem.
Intresant å se svaret Festningsverk får. Nå får jeg peile meg inn på på forta, finne sommerens ferie rute.

Mina
Erik H
Site Admin

Jeg vet hvordan det føles når man legger ut ting og tang i god tro, for deretter å bli "slaktet" av sine brukere. ...det holder egentlig med en kommentar og deretter blir det vanskelig å fokusere på hva man ønsker å formidle.

Dette er et område hvor det syndes mye, og siden dette er så lenge siden, så er det vanskelig å sjekke om de som er avbildet er død og om det er gått 15 år siden vedkommendes død. Selv reagerte jeg ikke på bildene, men det er fordi jeg har sett 1000 slike bilder fra før. Jeg har til og med en bok utgitt i Norge som viser norske menn som viser tyskerne hvor de er og hvor de skal (neppe for å se på norsk natur) og norsk jente som kysser en tysk ubåtkaptein som har kommet til havn. Er det greit at store forlag utgir bøker som viser slike bilder og vi som driver en liten hobby skal skamme oss for at vi legger ut de samme bildene?

Debatten går vel mest om det er lov å legge ut bilder av tysk soldat og hans norske venninne, men hadde det vært debat hvis det var tysk rødekors dame og norske Pål Hakkabakkskog?

Nå kan man alltid ringe statsarkivet og spørre en jurist, men disse går etter lov og regler og er meget strenge. Man vil garantert bli møtt av en vegg med paragrafer som skal beskytte den som er avbildet. Det er kanskje like greit å sladde kvinnen på bildet så slipper vi mer bråk?

Erik H
Attachments
tyskefotofranorge.jpg
tyskefotofranorge.jpg (40.94 KiB) Viewed 1586 times
Espen K

Det blir artig å se hvilke svar som kommer tibake og hvilke lover og regler som er gjelende.
Det ser ut til at det kun er en person som har reagert negatvivt på bildene, og derfor har webmaster fjernet hele galleriet da det var den enkleste måten å få de bort fra siden på.

Se ikke bort i fra at galleriet med bilder vil komme opp igjen men da uten disse bildene.

Hvordan skal en forholde seg til krigsbilder som viser personer i fremtiden ?
Eller er det motivet som er så kontroversielt at det fremdeles sitter dypt i enkelte etter så mange år.
Tyskertøsene er jo et meget omtalt og hett tema den dag i dag.

Det sto forøvrig ingen ting i teksten som antydet at dette var tyskertøser, det var heller ikke nevnt annledningen for bildene.
For alt vi vet så kan det være en jente gjeng som har posert for en tysk soldat ved en annledning og aldrig sett ham igjen.
Forhistorien til bildet er ukjent, men noen trekker assosiasjoner til tyskertøser så fort det er bilder av jenter tatt av tyskere.

Personlig vil jeg annta at jentene på bildene er rundt 25-30år, og hvis bildet er fra 1940 så vil de ha fylt rundt 90 år nå.

Men vi får se hvilke tilbakemeldinger som kommer og rette oss etter disse, samt gjøre flere oppmerksomme på dette.
Tarjei

Tarjei...som en kar med en viss akademisk bagrunn hadde jeg forventet ett noe annet svar. Innlegget er en studie i føleri og skyter langt over mål.
Tja, akademikere har også følelser.... :D
Tror du jeg nevnte dette på forumet fordi jeg hadde sterke meninger om eller mot disse kvinnene ?

Nei, jeg tror du nevnte dette for å beskytte pårørende fra folk som faktisk har sterke meninger om dette...
Atle M

sladd vekommende på bilder så har en det på det tørre,det er ikke verre enn det :)
mvh Atle M
Stutzpunkt
Moderator

festningsverk wrote:Horten Festningsverk inneholder fotogalleri over festningsverk i Horten, og foto album fra Tyske soldater i Norge. Se egen spalte med "Soldat album"

web adresse: www.festningsverk.no
To bilder tatt av KJV fra lufta 9. april 1940.
http://www.ju88.net/luftwaffe_pictures/ ... imir-2.jpg
http://www.ju88.net/luftwaffe_pictures/harbour.jpg
Mvh
Tormod
festningsverk

Hei Stutzpunkt!
Kjempe flotte foto av "Den norske Løve" og Horten Verft. Dette er rå lekkert!!!!! PDT_Armataz_01_36

Til Atle M. Sladding vurders, mulig løsning i løpet av kvelden.
festningsverk

Det er intern enighet i Horten Festningsverk om å åpne siden med Tyske album. Riktig nokk er alle foto med norske kvinner retusjert/sladdet, og noen er fjernet. Flere foto kommer hvis det viser seg og gjøre det uten å komme i konflikt med loven. Uansett så er det mulig og se det lille vi har lagt ut nå. Se "Soldat album" www.festningsverk.no

Vi kommer til å avvente svar fra Kultur og kirke departemanget for svar vedrørende situasjons bilder, og svar fra Datatilsynet vedrørende portrett bilder. Det er to forskjellige lover som de gjelder. Portrett er Datatilsynet og Situasjonsbilder er Kultur og Kirke departemanget. Når svaret er motatt fra begge instanser så vil det legges ut her, sammen med forespørselen fra oss.

Når dette er avklart, kommer vi underforutsettning at positivt svar mottas til å legge ut mange album. PDT_Armataz_01_05
festningsverk

Til PAul S!
Jeg ønsker bare og understreke at jeg ikke har noen dårlige følelser på dine inlegg. Det er viktig å ta hensyn alle. Jeg ville blitt utrolig lei meg hvis en eldre dame i Sandefjord skulle blitt skadelidene under disse fotoene. Jeg ser det poenget. I så måte takker jeg for at du satte dette på dagsorden

Mvh. Stian
Paul S.

Mulig det er en del ting som må synke inn hos noen før de forstår en problemstilling. Når jeg skriver

Code: Select all

Uten sammenligning 
er det for meg en gåte hvordan det kan oppfattes som om jeg omtaler ens bestemor som prostituert osv. At flere inkludert webmaster går på meg synes jeg er ufint, går utifra at det er den tidligere disputt med den kopierte artikkel han tenker på. At webmaster ikke reagerer fordi han har sett 1000 slike bilder betyr lite. Har selv en fotosamling på ca 15000 bilder fra krigens dager, men det preger ikke min holdning til dette.
At en med akademisk bakgrunn har følelser er jo selvsagt, men man er jo trenet og utdannet til å komme til fakta i saken, og ikke la seg rive med.
Mitt utgangspunkt var, og er personvernet, og da spesielt på disse bilder. Den gang stod de svakt, og desverre gjør de det enda. Webmaster har gjort det fornuftige å sladde disse, det synes jeg er flott gjort
At flere store aviser, og forlag i dag bryter loven vil ikke si at det er fritt fram, det er så enkelt at det koster tid og penger å vinne fram, og det eneste man får er en eventuell beklagelse.
At noen ikke liker måten jeg gikk fram på bryr jeg meg lite om, jeg har ingen problemer med å stikke hodet fram, og jager ikke i flokk slik som noen av forumets medlemmer gjør.
Til PAul S!
Jeg ønsker bare og understreke at jeg ikke har noen dårlige følelser på dine inlegg. Det er viktig å ta hensyn alle. Jeg ville blitt utrolig lei meg hvis en eldre dame i Sandefjord skulle blitt skadelidene under disse fotoene. Jeg ser det poenget. I så måte takker jeg for at du satte dette på dagsorden
Dette satt jeg stor pris på, takk !
mvh
Paul S.

P.S vedlagt ett link fra BT sin serie. Det kan gjøres enkelt.
http://www.bt.no/innenriks/article52851 ... &myStart=6
Post Reply

Return to “Andre linker/organisasjoner på internett”