Page 2 of 5

Posted: 18 Jul 2009 22:14
by Thomas L
Det er godt mulig det er feil på kartet, det er datert i 1979.
Dette er et interessant tema som det absolutt må forskes mere på.
Museet på Innhavet har visst et kart over jernbanestrekningen, har du vært der?

Thomas L

Nordover.

Posted: 19 Jul 2009 14:47
by Kristoffer
Jeg har ikke vært på museet.

Noen som har mer informasjon om tunnelen?

Posted: 25 Jul 2009 18:13
by Erik E
Hallo


Her er noen bilder fra tunnelinnslag ++ nedenfor Kobbelv vertshus:

Internett?

Posted: 26 Jul 2009 15:56
by Kristoffer
Skal dit. :D

Litt dårlig internett forbindelse. PDT_Armataz_01_10

Posted: 31 Jul 2009 17:21
by Thomas L
Ja det er koselig inni tunellen der ;)

Thomas

Andre inngangen

Posted: 04 Aug 2009 20:06
by Kristoffer
Fant den andre inngengen til tunnelen her: http://www.1881.no/Map/?lat=67.58073651 ... =1&style=0

Noen bilder:
(Eksperimenterer med størrelse på bildene)

Re: Andre inngangen

Posted: 19 Aug 2009 0:00
by molich
Kristoffer wrote:Fant den andre inngengen til tunnelen her: http://www.1881.no/Map/?lat=67.58073651 ... =1&style=0

Noen bilder:
(Eksperimenterer med størrelse på bildene)
Hei Kristoffer.

Dette tror jeg er de første bildene jeg har sett som du har lagt ut, syns du klarer deg ganske bra. Stå på videre, man lærer så lenge man lever.

Posted: 24 Aug 2009 21:26
by Thomas L
Legger her ut noen bilder av traseen sett fra sjøsiden i området Gyltvika og Nordfjorden.

Thomas

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 20 Jul 2010 1:32
by Thomas L
Her et innlegg i Avisa Nordland 18/7-10 ang. bevaring av tyske jernbanestrekninger nordover..

Thomas L

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 08 Nov 2010 14:36
by Natter
Kom nettopp over denne boken, som har mange kart og bilder knyttet til planer og bygging av "polarbanen" (antar at teksten også er interessant, men mine begrensede tysk-kunnskaper gjør den vurderingen litt vanskelig foreløpig... :x ). Samme forlag som står bak bla. "Waffen-Arsenal" og "Marine-Arsenal" seriene.

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 08 Nov 2010 15:04
by Thomas L
Takk for tipset, har bestilt et eksemplar nå :)

Mvh
Thomas L

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 06 Feb 2013 21:51
by Norwayboy
Bildet "Brufundament. Denne brua kollapset under bygging." Er det Trengselens bru?

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 06 Feb 2013 22:30
by Kristoffer
Norwayboy wrote:Bildet "Brufundament. Denne brua kollapset under bygging." Er det Trengselens bru?
Ja. Hovedspennet var klar til å støpes ved slutten av krigen.

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 09 Jun 2013 15:40
by Pathfinder
Hei!

Er ny på forumet men prøver likevel å legge ut et par bilder tatt våren 2013. Bildene viser brufundamentene til Polarbanen ved Svartosen på Fauskemyrene.
Firma Rose hadde ansvaret for byggingen

Er interessert i krigshistorie (Polarbanen og Kystfort) og har vært mange timer ute i felten for å finne igjen noe av den....

Re: Jernbanen på Kråkmo fjellet

Posted: 04 Oct 2013 23:28
by Thenavigator
Det finnes bøker som omfatter polarbanen. Det kan lånes på bibliotek. Har selv vært en tur oppover her. http://www.deichman.no/ Har bøker som omfatter Nordlandsbanens krigshistorie og Stambanen i nord Norge (opp til kirkenes) Kan sikkert lånes til ditt bibliotek. Nordlandsbanen ble bygget av krigsfanger over Saltfjellet. Så bauta ved Polarsirklen (ved polarsirkelsentret) Tyskerne var også involvert i byggingen ved Rognan. Hvor de bygget spor ned til kaia (ca 2.8 km) samt Og la linja på østsiden av elven. Ble seinere lagt tilbake på vestsiden. Resten av kaisporet ble borte 1990. Sporet gikk ned til Brenneskogen hvor det var skinnelager. Rester av brokar kan ses. Nordlandsbanen ble åpnet frem til Bodø 1962. Når krigen var over fulførte staten strekningen.


Det har vært snakk om å bygge Polarbanen Fauske-Narvik i den seinere tid. Men ble skrinlagt. Hadde den blitt bygget hadde den fått en trase nærmere grensa for å slippe fergen fra Kornes til Narvik. Tyskeren kom så langt som til Innhavet. Siden de var delt opp i lag som bygget hver sin del. Ble det ikke så mye sammenhengende som ble ferdig. E6 går i dag på deler av trassen. Raste plassen som inneholder grunnmur med spor i Dette var smalspor (anleggsjernbane). Dette ble brukt til byggingen av banen. Hitler trengte jernbanen for å kommer seg nordover. Men Krigen varte ikke lenge nok til at han fikk fullført.

Tyskerne etterlot seg damp lok og vogner, som ble overtatt av NSB etter krigen.