Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

BunkersBaard

hei, ja er på flak-batteri området jeg tenkte på, er klar over at det var flere bygninger der, mange små, men er sikker på at vi snakker om den samme, min intrykk er at denne var størst av alle..

fjellhallen mistenkte jeg for å være tysk mht skinnene, ble jo litt forvirra mht dørene der hehe. Brukes denne hallen den dag idag??

tenker jeg sykler opp en dag når det blåser litt mindre og sjekker mer på nordsiden der den store radaren var, men får inntrykk i en annen tråd at det ikke er særlig mye der??

har vært inne i kanon anlegget, skikkelig interressant miljø der nede hehe!
Hilsen Bård.
Sindre

BunkersBaard wrote:hei, ja er på flak-batteri området jeg tenkte på, er klar over at det var flere bygninger der, mange små, men er sikker på at vi snakker om den samme, min intrykk er at denne var størst av alle..
Stor var den nok, ja. Det er en ganske diger grunnmur.
BunkersBaard wrote: fjellhallen mistenkte jeg for å være tysk mht skinnene, ble jo litt forvirra mht dørene der hehe. Brukes denne hallen den dag idag??
Siden den er låst, og det er forsvarets gasstette dører der, vil jeg tro at lageret er i bruk, ja. Hva som er lagret der vet jeg ikke, men antageligvis ikke eksplosiver.
BunkersBaard wrote: tenker jeg sykler opp en dag når det blåser litt mindre og sjekker mer på nordsiden der den store radaren var, men får inntrykk i en annen tråd at det ikke er særlig mye der??
Korrekt - der er stort sett bare noen rester av radaren, men det er interessant å se det også.
BunkersBaard wrote: har vært inne i kanon anlegget, skikkelig interressant miljø der nede hehe!
Det er det, blir bedre og bedre nå som det pusses opp og settes i stand.
Sindre
Erik E
Site Admin

Siden den er låst, og det er forsvarets gasstette dører der, vil jeg tro at lageret er i bruk, ja. Hva som er lagret der vet jeg ikke, men antageligvis ikke eksplosiver.
Bunkeren var helt tom da jeg sist var inne (2004)
Her er noen bilder:
Attachments
Ammolager3.jpg
Ammolager3.jpg (71.14 KiB) Viewed 1462 times
Ammolager2.jpg
Ammolager2.jpg (78.04 KiB) Viewed 1462 times
Ammolager1.jpg
Ammolager1.jpg (89.26 KiB) Viewed 1462 times
Sindre

Erik E wrote:
Bunkeren var helt tom da jeg sist var inne (2004)
Her er noen bilder:
Nice. Der har jeg ikke vært. Trodde forsvaret fremdeles hadde ting der eller disponerte lageret.
Sindre
Erik E
Site Admin

Usikker på hvem som eier eller disponerer anlegget pr. i dag, men det var Sotra/Øygarden forsvarsforening som låste opp for oss dengang.

Mvh
Erik E
Sindre

Erik E wrote:Usikker på hvem som eier eller disponerer anlegget pr. i dag, men det var Sotra/Øygarden forsvarsforening som låste opp for oss dengang.

Mvh
Erik E
Vil tro museum vest v/ledelsen på Fjell festning i dag har overtatt nøklene for dette også, i likhet med alle andre dører og porter.
Sindre
BunkersBaard

kult da Erik, er det sånn at det er en korridor og to rom som avbildet eller flere rom??

noen som vet om hvor jeg får kjøpt kart over området idag? kunne vært artig for meg å punkte stedene jeg har vært så jeg får litt oversikt selv!
Hilsen Bård.
Erik H
Site Admin

BunkersBaard wrote: noen som vet om hvor jeg får kjøpt kart over området idag? kunne vært artig for meg å punkte stedene jeg har vært så jeg får litt oversikt selv!
Hei. Det er et lite hefte for salg som heter MKB Fjell, den har et lite men oversiktlig kart.
http://www.kystfort.com/forum/topic1836.html

Erik H
BunkersBaard

Søren, at jeg ikke bladde i den når jeg var inne der, får nå skrape noen kroner å kjøpe meg denne da!!
Hilsen Bård.
Sindre

Snakk om at deler av festningen åpner som museum 1. mai 2009. http://www.vestnytt.no/nyheter/tilbake- ... e-kjokken/
Sindre
Sindre

Noen som ser hvor i Bergen dette er tatt?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... stning.jpg

Jeg mistenker at det er tatt på kaien der hvor bygningene på Bontelabo står i dag, og at det er deler av Sandviken vi ser i bakgrunnen, men stemmer det?

Det er altså ett av kanonløpene til trippelkanonen på Fjell som losses her.
Sindre
Paul S.

Bildet er fra Dokken.
mvh
Paul S.
Sindre

Paul S. wrote:Bildet er fra Dokken.
mvh
Paul S.
Aha. Det var noe som ikke stemte med bakgrunnen ja.. Takktakk.
Sindre
Sindre

Erik E wrote:
Hadde vernemakta planar for området som enno ikkje er kjende ?
Tvilsomt ville jeg sagt.....
Tror mye av forklaringen på de godt utbygde stillingene er flere, men kan kun spekulere da jeg ikke har direkte kjennskap til det.

- Fortet ligger på en øy uten mulighet for rask tilførsel av reserver slik som anlegg på fastlandet.
- Lite støttepunkt og andre kystfort på Sotra. Fjell festning var vel stort sett nesten alene dersom de skulle blitt angrepet. Tilsvarende kystfort i Norge var nok bedre dekket av andre kystfort enn i Fjell sitt tilfelle?

Med forbehold om feil ;-)

Erik
Det spørs hva man mener med kjent =)

Anlegget skulle ikke være ferdig før i 1956 (muligens enda senere, jeg husker ikke nøyaktig årstall) - såvidt jeg har blitt fortalt.

Det er derimot en kjensgjerning at det på tyske kart er inntegnet langt mer enn det som eksisterer på anlegget i dag. Et kart over de søndre delene av anlegget, tegnet i 1943, har inntegnet store fjellanlegg og flere stillinger som ikke eksiterer i dag. Fjellanleggene er separate - nøyaktig hva de skal bygges for vet jeg ikke, men de finnes i alle fall ikke i dag.

Så ja - kanskje er det ting "vi" ikke kjenner til i dag - jeg vet ikke hva Erik har kjennskap til - vet du om disse planlagte stillingene? Jeg mener, at anlegget ikke var ferdig, er jo greit nok - men jeg visste ikke at det var så enorme utbygginger på trappene.
Sindre
KAV

Hei Sindre

Dette var særs interessant.

Kva for kart refererer du te ?

Kan du lime inn om du har dette for hand ?
KAV
Post Reply

Return to “HORDALAND”