MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Hei:) Leeenge siden det har vært noe snakk om dette fortet :( Er et utrolig spennende sted!

Jeg har kjøpt meg en kraftig magnet som kan løfte 70 kilo :) Har vandret en del rundt Vardås og sett på gamle veier og stillinger. Har funnet en dumpingplass etter tyskerne på baksiden av kanonstillingene.
Nå lurer jeg på om noen vet om andre dumping plasser? og da med spesiell tanke på i sjøen eller i ferskvann? Har sett et lite vann litt lengre bort fra Vardås. Den virker interessant på grunn av størrelsen ikke er stor. Det ser nesten ut som det er en menneske laget grop som har fylt seg med regnvann opp i gjennom årene :)

Noen som vet mer? :?:
Relic Hunter
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Er en stor dumpingplass på nordsiden av den lille asfaltplassen ved fjellinngangen på toppen som er lett å finne. Det er kanskje denne du har sett? En del oljefat og masse annet diverse som ligger strødd i en skråning av løsmasse. Hvis du ser godt etter så ligger det enorme mengder tysk camo-netting der. Ser ut som veldig tynne perforerte alu-flak sammen med litt grovmasket hønsenetting.

Har du god tid og spade kan du finne gassmaske-containere (eller rester av dem) ved stupet inne på leirplassen. Sandhaugen der dekker over mengder av disse som HV skrapet for lenge siden. Regner med at tilstanden på disse er tvilsom. Hvis du graver så husk å rydde opp ;-) Ungene leker der.

Ved den søndre stillingen er det masse rester etter tyske oppbevaringscontainere til granater i ymse kalibre. Dette er rester etter norsk aktivitet etter krigen da Vardås var ammolager for ex-tysk utstyr.

Ellers har jeg funnet mange små skraphauger rundt om kring i skogen men ikke noe organisert dumping. Det er mye hermetikk, tuber og ødelagt verktøy og en og annen personlig gjenstand. Har funnet uniformsknapper et par ganger og faktisk et mineflagg i gult stoff med hodeskalle på.

Litt usikker på hvilket vann du mener? Strengsdalsvannet ligger rett sør for Vardås men det er ganske utilgjengelig på grunn av myr og sump.
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

superfuzz wrote:Er en stor dumpingplass på nordsiden av den lille asfaltplassen ved fjellinngangen på toppen som er lett å finne. Det er kanskje denne du har sett? En del oljefat og masse annet diverse som ligger strødd i en skråning av løsmasse. Hvis du ser godt etter så ligger det enorme mengder tysk camo-netting der. Ser ut som veldig tynne perforerte alu-flak sammen med litt grovmasket hønsenetting.

Har du god tid og spade kan du finne gassmaske-containere (eller rester av dem) ved stupet inne på leirplassen. Sandhaugen der dekker over mengder av disse som HV skrapet for lenge siden. Regner med at tilstanden på disse er tvilsom. Hvis du graver så husk å rydde opp ;-) Ungene leker der.

Ved den søndre stillingen er det masse rester etter tyske oppbevaringscontainere til granater i ymse kalibre. Dette er rester etter norsk aktivitet etter krigen da Vardås var ammolager for ex-tysk utstyr.

Ellers har jeg funnet mange små skraphauger rundt om kring i skogen men ikke noe organisert dumping. Det er mye hermetikk, tuber og ødelagt verktøy og en og annen personlig gjenstand. Har funnet uniformsknapper et par ganger og faktisk et mineflagg i gult stoff med hodeskalle på.

Litt usikker på hvilket vann du mener? Strengsdalsvannet ligger rett sør for Vardås men det er ganske utilgjengelig på grunn av myr og sump.
Ja, det er vel den samme dumpingplassen vi snakker om :) Har prøvd og grave på denne plassen, men virket som det meste er dekket av mye grus(stor type stein) og dermed gikk det heller dårlig..

Haugen med sand du nevner på leirplassen har jeg tenkt på før :) men slo tanken fra meg på grunn av det du sier-ungene leker der. Tenkte at alt måtte være ryddet i det området.

De tyske containerne har jeg sett! Hadde ikke så mye peiling på disse før.. nå har jeg sett flere som har funnet disse og forklart hva de ble brukt til :) skal se om jeg kan sikre meg en sånn neste gang :)

Så mye forskjellig du har funnet da:) bra jobba! hehe Mener jeg har sett et sånn mineflagg før en gang! Tror det var her på forumet kanskje?? Har du sett trenings løypa som ligger i skogen ovenfor midtre kanonstilling? Tror den kan være fra tyskerne:)

Du er inne på noe med det vannet med myr el sump rundt. Er ikke 100% sikker på om vi snakker om samme vannet?
Kan vi ikke ta det over mail? vil helst holde vannet litt hemmelig for en stund.. så er det ikke ribba før jeg får kommer ;)

Voje85
Relic Hunter
lilje
Posts: 700
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Voje85 wrote: Har sett et lite vann litt lengre bort fra Vardås. Den virker interessant på grunn av størrelsen ikke er stor. Det ser nesten ut som det er en menneske laget grop som har fylt seg med regnvann opp i gjennom årene :)
Hvis du mener Strengsdalsvannet, er det da ikke så lite. Det er Nøtterøys største (eneste hvis man ikke regner med noen småputter) innsjø, omtrent 400 meter langt og 100 meter bredt. Fred Anton Maier trente på isen der i starten av sin karriere!
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

lilje wrote:
Voje85 wrote: Har sett et lite vann litt lengre bort fra Vardås. Den virker interessant på grunn av størrelsen ikke er stor. Det ser nesten ut som det er en menneske laget grop som har fylt seg med regnvann opp i gjennom årene :)
Hvis du mener Strengsdalsvannet, er det da ikke så lite. Det er Nøtterøys største (eneste hvis man ikke regner med noen småputter) innsjø, omtrent 400 meter langt og 100 meter bredt. Fred Anton Maier trente på isen der i starten av sin karriere!
aha :) det er nok ikke et så stort vann nei. Er vel egentlig feil av meg og si "et vann".. er mer som et lite kjern el andedam :)
Relic Hunter
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Har laget en liten snutt med bilder og video fra siste tur på Vardås :)

http://www.youtube.com/user/VOJE85?feature=mhee
Relic Hunter
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så på din Youtube snutt. For det første det var ikke mange liv "som ble tapt" (to russiske fanger) og jo, deler av fortet var operativt.
Mvh
Yngvar
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Yngvar wrote:Så på din Youtube snutt. For det første det var ikke mange liv "som ble tapt" (to russiske fanger) og jo, deler av fortet var operativt.
Da har jeg hørt feil da :( beklager dette. Fortet kom aldri i kamp. er vel det jeg mente.

Legger til redigert video med rett info her ---> http://www.youtube.com/user/VOJE85?feature=mhee
Relic Hunter
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Morsom detalj i forbindelse med "rehabiliteringen" av området: Midterste stilling har fått ødelagt all drenering slik at hullet nå er fyllt med vann. I helga rant det inn gjennom ventilasjonshullet på toppen av tunellen helt til høyre. Blir spennende å se hva rennende vann kan gjøre med anlegget ...
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja vann utvider seg vel når det fryser :) Lite hull mye is, tja...større hull. Det som også er greia er at når Skifte eiendom har gjort jobben sin så er det kommunen som må ta alle utgiftene etterpå.
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Var en liten tur ute å kikket en rask tur i dag og knipset noen bilder så en kan se forandringene der ute.
Attachments
Huset over bunkerern som nå er revet
Huset over bunkerern som nå er revet
vardås hus over bunker før og nå.jpg (241.6 KiB) Viewed 555 times
Øvre nedgang til bunkeren er fjernet
Øvre nedgang til bunkeren er fjernet
vardås bunkernedgang før og nå.jpg (235.4 KiB) Viewed 555 times
Hule inngang ved siden av øvre kanon er fjernet
Hule inngang ved siden av øvre kanon er fjernet
vardås huleinngang før og nå.jpg (310.95 KiB) Viewed 555 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Badedam i midterste stilling. Lurer på hvordan de skal sikre denne ...
Attachments
badedam.jpg
badedam.jpg (162.63 KiB) Viewed 492 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så fint, da er det ikke mange sprekker inn til tunnelene i bakkant av stillingen, det kaller jeg skikkelig sikring, men uten drenering?
Mvh
Yngvar
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Oppgitt :shock:
C. Hoff
Toonadde
Posts: 2
Joined: 11 Apr 2012 20:07

Så artig å se så mange sider om gode gamle Vardås fort... Eller det som en gang var et fort....

Jeg husker når jeg var liten gutt på slutten av 80- tallet. Min far som tok oss(familien) med på hemmelig tur til Vardås. Min far bodde i ett av de gamle husene som lå ved parkeringsplassen og han og gutta lekte masse innenfor området. På denne tiden var det fortsatt inngjerdet over hele området med adgang forbudtskilt. Vi snek oss under gjerdet ved den søndre kanonstillingen. Vi måtte være musestille så vi ikke ble oppdaget. Jeg husker alt som om det skulle vært i går.

Spenningen var enorm hos oss alle. Vi gikk rundt i alle kanonstillingene som også den gang var murt igjen inn til fjellet. Huset til Hansen som lå rett på oppsiden av bommen, rett ved veien opp til den uferdige stillingen. Skytebanen med brakker og alle kulene vi fant ved blinkene. Vi var faktisk så tøffe at vi tok de gamle bratte trappene opp til toppen. Hadde vi blitt oppdaget så hadde vi vel fått nakkeskudd alle sammen.. :oops:

Var på Vardås i påsken med min familie og jeg kan jo konstantere at ting har forandret seg. Fjellinngangene fra p-plassen og bort til søndre kanon er sprengt igjen. Man kan jo ikke se at det har vært inngang engang. Til og med farfars gamle blikkskurgarasje var borte. Ikke så rart for den var gammel på 80-tallet også 8)

Tidene forandrer seg, men minnene fra Vardås kan ingen ta fra meg...
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”