Kan dette ha vert datidens form for "telefonkiosk"?Eagle Wind wrote:Eller hva denne er?
HKB 1./978 Skudenes
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
Hva er hva ?Henning Dalsvåg wrote:Kan dette ha vert datidens form for "telefonkiosk"?Eagle Wind wrote:Eller hva denne er?

Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

-
Er nok den eg har kalt for liten boks på bildeteksten..KOS wrote:Hva er hva ?Henning Dalsvåg wrote:Kan dette ha vert datidens form for "telefonkiosk"?Eagle Wind wrote:Eller hva denne er?
Da bør det vel finnes merker etter boksfester - og tydelige kabelgjennomføringer... Det er det kanskje i den EW ?TommyG wrote:Kan den lille boksen være et slikt såkalt «Kabelschaltstelle»?
Om det er den jeg tror det er (plassering mangler vel ... ......) - så ligger den i sørvendt løpegravsystem for nærforsvar av haugen. - Så kan den kanskje også ha inneholdt 'beredskaps ammo' av f.eks. håndgranater - det er jo en annen teori.
KOS

-
Plasseringen din stemmer KOS. Det var jo de tre hullene i et i hver side, og såg ut som det kan ha vært noe dør for det er merker på utsiden etter feste av noe.KOS wrote:Da bør det vel finnes merker etter boksfester - og tydelige kabelgjennomføringer... Det er det kanskje i den EW ?TommyG wrote:Kan den lille boksen være et slikt såkalt «Kabelschaltstelle»?
Om det er den jeg tror det er (plassering mangler vel ... ......) - så ligger den i sørvendt løpegravsystem for nærforsvar av haugen. - Så kan den kanskje også ha inneholdt 'beredskaps ammo' av f.eks. håndgranater - det er jo en annen teori.
KOS
Så, det kommer vel an på hvordan 'hullene' ser ut da ... Så du nære på de om det lignet kabelgjennomføringer - eller om de var merker etter utstyr på veggene ?
Boksen ligger for øvrig på 32 V 288001 6563166 (koordinat fra 06.11.2007)
mvh
KOS
Boksen ligger for øvrig på 32 V 288001 6563166 (koordinat fra 06.11.2007)

mvh
KOS

-
Takk for koordinatene, supertKOS wrote:Så, det kommer vel an på hvordan 'hullene' ser ut da ... Så du nære på de om det lignet kabelgjennomføringer - eller om de var merker etter utstyr på veggene ?
Boksen ligger for øvrig på 32 V 288001 6563166 (koordinat fra 06.11.2007)![]()
mvh
KOS

Hullene var firkantet som vist på bilde på s.8.
Så ikke så mye mer men skal sjekke det opp på fredag om eg får tid da..
Den bakerste gjennomføringen kan ligne en kabelgjennomføring, se etter lednings-ender... Finner du det så er det nok en enkel «Kabelschaltstelle» , eller telefonkoblingsboks på godt norsk. Sjekk ev kabel-retning(om noe er synlig)Eagle Wind wrote:Hullene var firkantet som vist på bilde på s.8.
og ev. nærliggende kabelsteiner for retning(er).
mvh
KOS

-
Ja skal sjekke det ut. Ska og sjekke bunnen får ta med meg en liten spade.KOS wrote:Den bakerste gjennomføringen kan ligne en kabelgjennomføring, se etter lednings-ender... Finner du det så er det nok en enkel «Kabelschaltstelle» , eller telefonkoblingsboks på godt norsk. Sjekk ev kabel-retning(om noe er synlig)Eagle Wind wrote:Hullene var firkantet som vist på bilde på s.8.
mvh
KOS
- Henning Dalsvåg
Når på fredag planlegger du å være på falnes ? mulig eg tar en tur ut dit i det fine været .Eagle Wind wrote:Ja skal sjekke det ut. Ska og sjekke bunnen får ta med meg en liten spade.KOS wrote:Den bakerste gjennomføringen kan ligne en kabelgjennomføring, se etter lednings-ender... Finner du det så er det nok en enkel «Kabelschaltstelle» , eller telefonkoblingsboks på godt norsk. Sjekk ev kabel-retning(om noe er synlig)Eagle Wind wrote:Hullene var firkantet som vist på bilde på s.8.
mvh
KOS
Mvh Henning Dalsvåg
-
Har ikke peiling,bare før det blir mørkt om eg rekker det, mørket faller kjapt på. vist eg får tid på vei te hytteturen så eg komme bare te å gå å sjekke den boksen å litt rundt.Henning Dalsvåg wrote:Når på fredag planlegger du å være på falnes ? mulig eg tar en tur ut dit i det fine været .Eagle Wind wrote:Ja skal sjekke det ut. Ska og sjekke bunnen får ta med meg en liten spade.KOS wrote:Den bakerste gjennomføringen kan ligne en kabelgjennomføring, se etter lednings-ender... Finner du det så er det nok en enkel «Kabelschaltstelle» , eller telefonkoblingsboks på godt norsk. Sjekk ev kabel-retning(om noe er synlig)Eagle Wind wrote:Hullene var firkantet som vist på bilde på s.8.
mvh
KOS
-
Var å sjekket ut den boksen på fredag, fant to hull til inni den, og to fester til på utsiden. Men bildene har eg tatt med telefon og kabelen til den ligger i flytte lasset i et av husene... Så bildene får vente litt..
Kabelsteiner i nærheten gikk ikke mot denne boksen, såg heller ingen kabel rester inni hullene, eller utenfor.
Men fant en kabel da eg følgte kabelsteinene og her ser dere bilde på hvor gode de var på å skjule kablene.
Kabelstein viser at den gikk mot Kabelschaltstelle bunkeren på andre siden av veien.
Kabelsteiner i nærheten gikk ikke mot denne boksen, såg heller ingen kabel rester inni hullene, eller utenfor.
Men fant en kabel da eg følgte kabelsteinene og her ser dere bilde på hvor gode de var på å skjule kablene.

Kabelstein viser at den gikk mot Kabelschaltstelle bunkeren på andre siden av veien.
- Attachments
-
- her går kabelen ned bergsiden
- steintrapp kopi.jpg (194.14 KiB) Viewed 1184 times
Hehe..... Mye snakk om kabel i forskjellige sammenhenger og former her nå, men tror jeg fikk med meg opplegget...
Godt du endelig fant kabelen og fikk lagt over bildene. Fint at tyskerne tydeligvis brukte USB-kabel da...hehe...
Kai
Godt du endelig fant kabelen og fikk lagt over bildene. Fint at tyskerne tydeligvis brukte USB-kabel da...hehe...

Kai
-
Det eg ikke fikk gjort. Har bilder fra den lille boksen som eg har kalt den men de har eg på telefon å pc-kabelen til den er hmm ja en plass....bactuz wrote:Godt du endelig fant kabelen og fikk lagt over bildene. Fint at tyskerne tydeligvis brukte USB-kabel da...hehe...![]()
Kai