Eg hadde med meg ein skuleklasse med 7-8 åringar til det tyske fjellanlegget på Hafstadbakken i Førde nylig. Ein god kompis av meg er lærar for denne klassen og dei hadde eit skuleprosjekt om 'gamle Førde'. Mens dei andre klassane i samme kull hadde utflukt til "spennande" plassar som kyrkja, gamlebanken, eit og anna gammalt fjøs osv, var denne klassen på si mest opplevelsesrike utflukt så langt.
Kvelden før var vi oppe i anlegget og utplasserte eindel hjelmar og andre tyske effektar for å gjere det litt meir spennande for elevane. Dette var stor suksess, men dei fatta jo sjølvsagt mistanke om juks då vi tok med oss både hjelmar og det andre utstyret på tilbakevegen.
Elevane syns dette var kjempespennande, og dei hadde undervisning om krigen både dagen før og etter. Klasseforstandaren sa det var lenge sidan klassen hadde vore så konsentrert. Så vi har forhåpentlegvis vekt interessa hos mange små her, berre håpar dei hugsar det når dei blir større. Vi må jo sikre rekruttering i faget vårt!
Her kan du lese litt meir og sjå nokre foto på skulen og klassen sine eigne sider: Flatene Skule.
Krigshistorisk skuleutflukt
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Høres ut som en fornuftig og lærerik utflukt!
Tror ikke det er mye krigshistorie igjen i skolefaget nå....
Erik
Tror ikke det er mye krigshistorie igjen i skolefaget nå....
Erik
Sant så sant dette faller mer av pensumet, Det er jo mange skoler i Norge, som ikke har noe av dette nesten.
det virker slik at de ikke vil prate om dt som skjedde 1940-1945.
Men det er jo med i historien, jeg ser jo selv mange som spørr foreldrene sine hva det er fornoe slaks betong elementer som står på foskjellige plasser.
å de vil vite hva det har blitt brukt til.
Men men hva skal vi gjøre med det:/
meget intresant tur du gav de må jeg si skulle jeg gjerne ha vært så gammel å sett det i deres øyne.
Det er jo spennende å være så liten å se på noe sånt da.
Mvh
Dan
det virker slik at de ikke vil prate om dt som skjedde 1940-1945.
Men det er jo med i historien, jeg ser jo selv mange som spørr foreldrene sine hva det er fornoe slaks betong elementer som står på foskjellige plasser.
å de vil vite hva det har blitt brukt til.
Men men hva skal vi gjøre med det:/
meget intresant tur du gav de må jeg si skulle jeg gjerne ha vært så gammel å sett det i deres øyne.
Det er jo spennende å være så liten å se på noe sånt da.
Mvh
Dan
Høres ut som et bra tiltak. Jeg tror ikke nødvendigvis skolens problem ligger i det å ikke ville snakke om det eller planverkets begrensninger, men den totale kunnskapsløsheten som hersker blant enkelte i skolen, dessverre. Læreren er redusert til en veileder og ikke en kunnskapsbase. Trist.
Godt å høre at noen fremdeles tar klassene med "til virkeligheten".
Godt å høre at noen fremdeles tar klassene med "til virkeligheten".
Sindre
Flott tiltak Knut Øyvind. I Florø har kulturavdeling bestemt å utarbeide eit eget opplegg for den lokale krigshistoria. I morga (torsdag) skal eg ha første omvisning med lærarane som skal være med å sette saman undervisningsopplegg for Flora-skulane.
Kim G J
Kim G J
Flora krigshistorielag