Zeichenerklärung

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fant denne i et dokument fra austrått. Denne var vel laget spesielt for et kart på ørland, men skulle gjerne se flere symboler.. noen som har sett noe lignende?

Image

hva betyr austbaustarke?

Erik H
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm..... Særdeles interessant at det er et "Dreischartenturm" der!
Har du funnet det symbolet på kartet??

Disse symbolene er standardiserte for alle tyske kart.... De varierer litt fra tid til annen, men er stort sett like!

På slike kart var det vanlig å skille mellom de forskjellige bunkertypene etter "styrkegrad"
Oversettelsen for Ausbaustärke blir derfor som følger:
Fargen på byggverket etter bygningens styrkegrad:

Rød - Skuddsikker eller St (2 meter betong, oftest Regelbau eller tunnel)
Grønn - Vf bunker, feltmessig forsterket
Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dreischartenturm
nei, jeg har ennå ikke sett det, men nå er kartet jeg har av ørland litt dårlig, jeg ser en som har 6 streker og mange med 4 streker (og enda fler med 1 strek) men ingen med 3 streker.

bare et spørsmål, finns det et slikt Dreischartenturm på Fjell festning?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

bare et spørsmål, finns det et slikt Dreischartenturm på Fjell festning?
Det gjør det!
Type 3P7, en av de første modellene Dreischartenturme hvor man har skyveklaffer foran åpningene istedenfor de kalottene man ellers ser.
Inni her sto MG`en på treben, og ikke i den ganske så geniale "glidelavetten" man hadde i senere modeller av kuplene.
Det var heller ingen optikk eller periskop i dette, noe man også fikk i de senere versjonene.

Image

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kan denne oversikten være fra fjell festning? (ikke for å skuffe noen som kastet seg i bila for å finne denne på ørland :lol: ) Det er bare det at jeg har sett ting fra fjell festning i arkivene her, men det har vært svært lite.

Eller er man sikker på at det ble bygget en slik på ørland? Når jeg ser på kartet mitt så er det en rekke symboler på Uthaug som er vanskelige å tyde, men det er vel for mye å håpe på.

Kan symbolet skrive seg fra andre festninger rundt ørland? Tarva?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Tvilsomt at dette er Fjell eller Tarva..
Geschütz schartenstand må være R 671, R 680 eller lignende, og ingen slike finnes hverken på Fjell eller Tarva.... På Tarva er det heller ingen M19.

Derimot er det jo både 612 og 671 og M19 på Ørlandet.
Det meste passer med Ørlandet, men den Torpedo-stand greia rimer ikke helt... Tviler på at kartet har strakt seg helt til Hysnes.

Dreischartenturm har jeg sett på papirer at man skulle sette opp to steder på Ørlandet, Uthaug og Grande, men har ennå ikke fått indikasjoner eller "bevis" på at de faktisk er bygget. Regnet med det var du som ville komme med nyheter om disse :) (Hint-hint)

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

da er det sikkert på grande/uthaug vi skal lete. det er 3 hauger jeg skal se nærmere på sammens med Joar. dette skal bli spennende.

tegningen er da sikkert fra ørland, men dette med torpedo stand er litt merkelig. Urolig nok så var det torpedoer på Ørland. Min norske bestefar fortalte nemlig at han transporterte torpedoer for tyskerne på Ørland. Han var en av de som hadde stor nok vogn til dette og nok hester. Jeg spurte dessverre aldri hvor på ørland dette ble transportert.

Min teori var at Brekstad eller Uthaug tok i mot torpedoene og fraktet til lagrer rundt om på ørland. Deretter ble torpedoene fraktet videre til torpedobatteri hambora/hasselvik med mindre båter (større båter kunne ikke legge seg til de små kaiene uansett).

jeg finner heller ikke symbolet igjen på kartet over ørland så det forklarer lite.


Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det kan jo være et lager ja..... men isåfall vil jeg fremdeles tro det er en bunker, og ikke en brakke!
Lurer også litt på denne "MG Kasematte"... Kan ikke minnes å ha sett noe slik heller på Ørlandet.

Erik E
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”