dekningsbunker/skyteskår i Gyldenløvesgate

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Hei,

Min første post på forumet, Veldig bra forum foresten!! fått svar på mange av spørsmålene mine, da jeg bor i trondheim. Veldig mye spennede her!

jeg kom over et bilde tatt i sommer;

Vet noen hvilken forbindelse denne skyteskåret/dekningsbunkern er blitt brukt til? Har det store huset bak blitt brukt til noe?

beliggenhet, rett ved nissen skole:
http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps ... Factor=1.1

takk!

paal
Attachments
IMG_4181.JPG
IMG_4181.JPG (254.46 KiB) Viewed 386 times
IMG_4179.JPG
IMG_4179.JPG (261.29 KiB) Viewed 386 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Jeg tok en titt. Bygget er i dag et kontorbygg med resturanten "La Canard" i underetasjen. Forøvrig en diger davidsstjerne på ene siden av bygget. MG-stillingen er bygget av store granittklosser, og ser i tillegg ut til å ha blitt ødelagt av diverse byggerarbeider gjennom årene, så ikke ut som noe tysk regelbau akkurat. Selve stillingen var ikke store saken, 5-6 skyteskår og en ytterst trang vei inn på baksiden, så ut som om hele stillingen var fyllt med jord. Knappe 1.5m i diameter. Så høy som stillingen er så kan man spekulere i om det er en vei inn i stillingen fra kjelleren i bygget bak. Kan ikke se hvordan skyteskårene skulle kunne egne seg til å skyte ut av..
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”