Rinnleiret tilsalgs !!

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Hørte i dag at gamle Rinnleiret militærleir skulle selges,å jeg som trodde leiren var fredet.Var visst butikker og andre som var interessert i stedet.Her ser vi historieløse Nisse ola,dette er en så og si orginal militærleir som jeg så vitt jeg husker bygd i slutten av 1800 tallet,leiren ble også brukt av Tyskerne under krigen,å nå antar jeg 100 år med forsvarshistorie blir effektivt jevnet med jorden i profittens ånd.Det må da vel finnes andre steder å bygge noen butikker og narvesen kiosker på ?? En "gammel onkel" av meg var her i førstegangstjenesten i slutten på 30 tallet,han fortalte mye om leiren og tjenesten her,han er død nå.Etter det jeg har hørt så er leiren ganske så unik i Norge,mye av det orginale utstyret er fortsatt på plass og slike gamle kavaleri leire finnes det vissnok i flere av.Dett ekulle absolutt vært stoppet,hvor er riksantikvaren ??
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Rart hvis den skal rives. Er det ikke mange byggninger som ennå er i "fin form"?. De har til og med en forening der.. http://home.combitel.no/rinnleirets.venner/
men hvor leste du dette? står det noen plass på nett?

Erik H
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ser jo ikke ut til at den gjengen har tenkt å gi seg uten sverdslag for å si det sånt. Her må det vel være en misforståelse eller feiltolkning et sted...
Bygningsmassen på Rinnleiret er til dels gammel. Mange hus er uforandret i siden de ble oppført på slutten av 1800-tallet. Faktisk er Rinnleiret Europas best bevarte kavallerileir i tre og har derfor stor antikvarisk og militærhistorisk verdi. Riksantikvaren har derfor foreslått verning av en rekke av bygningene. I tabellen under ser du hvilke bygninger som er foreslått vernet, og hvilke kriterier som er lagt til grunn.

Rinnleirets venner bistår de ansvarlige myndigheter i å ta vare på disse bygningene.
http://home.combitel.no/rinnleirets.ven ... neplan.htm

mvh
KOS
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Må bare gjøre oppmerksom på at Rinnleiret ligger i Levanger kommune, Nord-Trøndelag - så denne strengen ligger ikke engang under riktig fylke...
Mao, dette er underforstått en oppfordring til at vi alle er mere nøyaktig med plasseringen av innleggene, ellers blir det rotete og vanskelig å finne fram til.
Dessuten synes jeg at det er greit at vi er korrekte.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Hørte det på radioen i går (P1),ble nevnt butikk og lagerinteresser samt at flere av bygningene var ønsket revet og at leiren hadde verdifulle tomter som lå like ved E6.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”