Ortografiske målepunkter i Oslofjorden fra Oscarsborg festni

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Denne informasjonen er fra Oscarsborg festning fra før krigen i 1940/1945, men var kanske aktuell når festningen skulle skyte mot Blucher og de andre fartøyene.
Utover i fjorden, sørover fra festningen er det varder/merker som blir vedlikeholdt. Disse angir avstander , slik at kanonene kunne stilles inn selv i mørket bare de fikk meldinger om at et skip passerte f. eks nummer 10. Ved flere av disse vardene er det tydlige vaktbunkere.
Attachments
Ortografisk merkestein i Oslofjorden, sør for Oscarsborg festning
Ortografisk merkestein i Oslofjorden, sør for Oscarsborg festning
008.jpg (99.04 KiB) Viewed 356 times
022.jpg
022.jpg (82.65 KiB) Viewed 356 times
Oscarsborg 1.jpg
Oscarsborg 1.jpg (31.84 KiB) Viewed 356 times
Oscarsbord 2.jpg
Oscarsbord 2.jpg (63.14 KiB) Viewed 356 times
126.jpg
126.jpg (73.72 KiB) Viewed 356 times
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Denne informasjonen er fra Oscarsborg festning fra før krigen i 1940/1945, men var kanske aktuell når festningen skulle skyte mot Blucher og de andre fartøyene.
Utover i fjorden, sørover fra festningen er det varder/merker som blir vedlikeholdt. Disse angir avstander , slik at kanonene kunne stilles inn selv i mørket bare de fikk meldinger om at et skip passerte f. eks nummer 10. Ved flere av disse vardene er det tydlige vaktbunkere.
Her har trykkleifen vært på ferde. Det skal selvfølgelig være Orograf (stedsbestemmer)- ikke ortografi (rettskriving).

Hensikten med disse merkene er å avstandsjustere avstandsmålerne (som på Oscarsbarg var av orograf-type).
Det skjedde ved at kjent avstand til et av målepunktene ble stilt inn på måleren, og måleindekset i kikkerten ble så justert til vannlinjen foran målemerket. Vannstandsmåleren på Oscarsborg ble så brukt til løpende korreksjon av standhøyden slik at de indikerte skyteavstander til kanonene var mest mulig korrekt.
Fastmerkene var en vesentlig del av strålekartmetoden, som tillot batteriene på Oscarborg å beskyte et mål med indirekte retting, dvs det var ikke nødvendig å se målet fra kanonene, kun fra KO-plass.
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flytter denne tråden til norske militære anlegg før 1940.
Mvh
Tormod
rondeel
Posts: 1
Joined: 19 May 2023 10:25

Beklager å vekke liv i en gammel tråd, men det er det eneste stedet jeg har klart å finne en oversikt over disse merkene/vardene utover langs Oslofjorden fra Oscarsborg og sydover. Jeg syns å huske at jeg har sett en lengre liste med flere merker, men finner den ikke igjen. Når jeg ser listen som er lagt ut her (og kartet) slår det meg umiddelbart at merk 3 som er avbildet ikke står på verken liste eller kart. Har noen en liste eller et kart med flere (nummererte) merker?
Post Reply