Lakskløholmen (Ørland)

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det jeg liker mye bedre med å gå tur med bikkja her på Fosen, enn hjemme i Ullensaker, er alt det morsomme man går seg på, når man er ute og går.
I dag var jeg og gikk en tur like ved Hoøya, og kom over denne lille gruppen med stillinger. Det er kanskje noen som har noe mer informasjon om disse?
Attachments
Denne lå inne i krattet, litt til høyre for der luftfotoet slutter. Usikker på hva dette er, da det var såpass gjenngrodd her.
Denne lå inne i krattet, litt til høyre for der luftfotoet slutter. Usikker på hva dette er, da det var såpass gjenngrodd her.
noe_annet.jpeg (287.25 KiB) Viewed 515 times
tobruk_innvendig.jpeg
tobruk_innvendig.jpeg (79.99 KiB) Viewed 515 times
Tobruk'ene
Tobruk'ene
tobruk_alle.jpg (144.52 KiB) Viewed 515 times
Rommene i bunkeren, med gjennomgang mellom de 2 rommene, helt bakerst
Rommene i bunkeren, med gjennomgang mellom de 2 rommene, helt bakerst
rommene_i_bunker.jpg (72.3 KiB) Viewed 515 times
Personellbunker, innvendig
Personellbunker, innvendig
bunker_gang.jpeg (99.15 KiB) Viewed 515 times
Inngang til personellbunker
Inngang til personellbunker
inngang_bunker.jpeg (241.8 KiB) Viewed 515 times
1-3 = Tobruk<br />4 = Personellbunker?
1-3 = Tobruk
4 = Personellbunker?
flyfoto.jpeg (58.8 KiB) Viewed 515 times
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da vi ser denne posten så går det ikke mange dagene før jeg, Jorn N og rhandber kaster oss inn i bilen og kjører som noen villmenn mot Ørland! PDT_Armataz_01_14
At TommyG finner bunkere på en plass hvor jeg har gått forbi20 ganger er passe utrolig, what next??

vi tok noen bilder, men fant ikke den siste bunkeren så vi er nødt til å dra tilbake.. igjen (og igjen). Nå har jeg også video funksjon på kameraet og tok noen minutter med film.

http://www.youtube.com/watch?v=a80hREkwL4o

Erik H
Attachments
2009_orland_lakskloholmen3.jpg
2009_orland_lakskloholmen3.jpg (185.24 KiB) Viewed 449 times
2009_orland_lakskloholmen1.jpg
2009_orland_lakskloholmen1.jpg (114.89 KiB) Viewed 449 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Nå har jeg også video funksjon på kameraet og tok noen minutter med film.
http://www.youtube.com/watch?v=a80hREkwL4o
Hvor er bildet med "rulleteksten" til slutt tatt?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

På vei til Roskilde så stoppet vi på Beredskapsmuseet utenfor Helsingborg i Sverige. Det er der hvor Leif Högberg benytter sin fritid med å pusse rust! På videoen har vi "bunkerbabe" og den ble tatt på toppen av en av de svenske stridsvognene som er på utsiden av plassen.. absolutt en fin plass å stanna når man åker til danmark!

http://www.beredskapsmuseet.com/ (skru ned lyden på pc først!!)

Bildet har selvsagt ingenting med Lakskløholmen å gjøre, men er det ikke hygg med bunkerbabes da? (neste bilde må bli i en bunker da. .men ikke alltid enkelt å dra inn kvinnfolk i et mørkt fuktig rom!)

Erik H
Attachments
jeg og leif + bunkerbabe Hilde i bakgrunnen
jeg og leif + bunkerbabe Hilde i bakgrunnen
2009_roskilde2.jpg (107.23 KiB) Viewed 443 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg har riktignok drukket mye rart opp gjennom årene, men Smirnoff green apple høres ut som noe jeg tror jeg ville holdt meg langt unna, i likhet med Absolutt Vodka Lemon (som jeg dessverre i min ungdomstid har stiftet bekjentskap med) PDT_Armataz_01_18
Mener da tydelig jeg har spurte om disse bunkerne her inne tidligere og. Første gang jeg snublet over disse, var vel for en del år siden, men den gang hadde jeg ikke med kamera, slik at jeg fikk tatt noen bilder.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote: vi tok noen bilder, men fant ikke den siste bunkeren så vi er nødt til å dra tilbake.. igjen (og igjen). Nå har jeg også video funksjon på kameraet og tok noen minutter med film.

http://www.youtube.com/watch?v=a80hREkwL4o
Dersom det er den avbildet på noe_annet.jpg du tenker på, så ligger den ca her en plass:
http://www.1881.no/Map/?lat=63.70800883 ... fra%20kart
Akkurat hvor langs stien der den ligger er jeg ikke sikker på, men den lå iallefall rett ved stien som gikk ut til holmen, så det er ganske vanskelig å ikke se den, dersom man kommer fra den retningen, men mulig dere kom sørfra?

Liker at flere begynner å få mulighet til å ta video også. Det gir et helt annet inntrykk når man ser det på film enn bare statiske bilder. Det er selvsagt en del mer jobb med video enn bilder da :-)
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jobben med video har blitt mye enklere etter canon 500d, man slipper å dra med seg en ekstra komponent og man kan faktisk ta bilder mens man filmer. man velger mellom forskjellige kvaliteter, men da jeg startet brukte jeg full HD kvalitet og den tar ca. 1 gb plass pr minutt!!! minnene til disse kameraene er også meget dyre.. billigste extreme 3 minne jeg har fått tak i er 4 gb for 550 kroner.. men man bør egentlig ha en 8 eller 16 gig hvis man skal ta mye video.. nå kjører jeg bare "pc skjerm" oppløsning.. men det blir da greit det også.

Editerer video med pinnacle studio 12 .. og det tar "en time" ;) det er faktisk veldig morsomt!

På turen til Lakskløholmen så kom vi fra sør og selv om vi gikk rundt på området så kom vi aldri så langt øst, men dette tar vi en annen gang.... må vel bli en bunkerfest på holmen snart!

E
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Likte den videoen men fikk litt fisheye følelse helt i starten? Stemmer det?
Fikk noen ideer nå ja... :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, jeg trur jeg hadde den på 10 mm bredde og da blir det mye fisk! den er utrolig kuul når man går fort igjennom en løpegrav og holder den lavt.. mye kreativt man kan gjøre med den.

E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:På vei til Roskilde så stoppet vi på Beredskapsmuseet utenfor Helsingborg i Sverige. Det er der hvor Leif Högberg benytter sin fritid med å pusse rust! På videoen har vi "bunkerbabe" og den ble tatt på toppen av en av de svenske stridsvognene som er på utsiden av plassen.. absolutt en fin plass å stanna når man åker til danmark!
Takk :) Kjenner igjen motivet nå, men ble lurt litt da jeg så videoen - Utsnittet minnet veldig om et tyskt tårn, og da var det naturlig å sjekke om man har gått glipp av noe vesentlig innenlands... :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da tok jeg turen idag... eller rettere sagt i kveld. Det var mørkt, men jeg fant den siste betongklossen som er nødt til å være en tobruk for MG eller... Kanskje bombekaster? den er helt fylt over så det er umulig å si, men jeg vil tippe at det er en Tobruk nr. 4.

Tips til den som skal dit, ikke kom fra sør eller øst, men kjør inn til ett gårdsbruk som er litt nord for Lakskløholmen, og man kan nesten kjøre helt fram.. iallefall greit å gå etter veien...ikke som ikveld hvor jeg "vasset" over flere jorder fra øst.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er noen bilder fra 2004.... Ser ikke ut som mye har forandret seg :-)
Attachments
Laks3.jpg
Laks3.jpg (162.26 KiB) Viewed 370 times
Laks2.jpg
Laks2.jpg (140.89 KiB) Viewed 370 times
Laks1.jpg
Laks1.jpg (143.61 KiB) Viewed 370 times
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Pluss-artikkel, men er muligen her ?
https://www.fosna-folket.no/nyheter/i/R ... t-nedi-der

Børge
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”