II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by Engelbrektson »

Stemmer det at kanonen som står på taket av bunkeren er av type 10.5 cm leFH 16?
I dag står det to stykk på området rundt bunkeren, hadde disse noe tilknytning til Hemnskjel under krigen?
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by ludvig »

Hei ,
1) klar 10,5 cm LeFH 16
2) Vet ikke

ludvig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by Natter »

Engelbrektson wrote:I dag står det to stykk på området rundt bunkeren, hadde disse noe tilknytning til Hemnskjel under krigen?
Bilder?

Mistenker at det er snakk om de to kanonene (21 cm Mrs(t) og 5 cm Kwk) som tidligere sto nede ved kaien.

I så fall har de en mulig tilknytning til Hemnskjel (om de spesifikke våpnene sto her under krigen er vel tvilsomt dog): HKB 21./975 Hevnskjöl Süd var oppsatt med seks mörsere. Hvorvidt de to batteriene hadde en Kwk i nærforsvaret vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig (bør være mulig å verifisere fra evt rapporter etter overtagelsen i 1945 hvis slikt er bevart).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by Engelbrektson »

Natter wrote:
Engelbrektson wrote:I dag står det to stykk på området rundt bunkeren, hadde disse noe tilknytning til Hemnskjel under krigen?
Bilder?

Mistenker at det er snakk om de to kanonene (21 cm Mrs(t) og 5 cm Kwk) som tidligere sto nede ved kaien.

I så fall har de en mulig tilknytning til Hemnskjel (om de spesifikke våpnene sto her under krigen er vel tvilsomt dog): HKB 21./975 Hevnskjöl Süd var oppsatt med seks mörsere. Hvorvidt de to batteriene hadde en Kwk i nærforsvaret vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig (bør være mulig å verifisere fra evt rapporter etter overtagelsen i 1945 hvis slikt er bevart).
Jeg skulle nok ha lagt til bilder med en gang Natter, for å unngå misforståelse. Var disse to jeg tenkte på, begge står ved kommandobunkeren.
Hemnskjela00025.jpg
Hemnskjela00027.jpg
Har forstått at det skal ha stått en 5 cm KwK på Wiederstandsnest i Kuppelvika, men om den som ligger nede på havna har tilhørt denne vet jeg ikke noe om.
Denne saken står fortsatt igjen og skal vist ha vært for 5cm KwK slik jeg har forstått det på forumet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Engelbrektson on 13 May 2020 15:31, edited 1 time in total.
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by Morty63 »

En lite oversiktsbilde hvor det meste av det ovennevnte vises på ett bilde :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by torpedobatt2020 »

Stopp på Hemnskjela den 18. Mai.
På tur til Hitra.
Var oppom "Bunkersen".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: II/975 Hemnskjel regimentshovedkvarter

Post by torpedobatt2020 »

Regimentshovedkvarteret (topp midt i bildet), sett fra sjøen den 9. Mai 2022
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”