HKB 19./975 Storfosen

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Interessant å se bilder fra de delene av anlegget som ikke tidligere har vært tilgjengelig og. Innebærer sikringen av de delene av anlegget som har vært brukt av forsvaret, at også den nordligste tunellen er blitt rensket og plombert?
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Er nok de siste bildene som er tatt av HKB 19/ 975 Storfosen dette,maskinene starter neste uke med sikring og alt skal bort. :(
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Vi demonterte 5 anlegg på Storfosna. Dette var delvis nye anlegg og delvis gamle tyske anlegg. Frå sør til nord er det følgjande anlegg: Hev/senk radar på Sukkertoppen. Luftvarslingsradar og forlegning i eit gamalt tysk anlegg, Aggregat rom med kjøkken og forlegning i eit gamalt tysk anlegg, Hev senk radar og Elektro optisk sensor som låg på toppen av eit gamalt tysk anlegg. I desse anlegga som vi var borti er alt utstyr fjerna ned til det minste kabelfeste. Det einaste som står att er faststøypt stål. Anlegga vart så sikra ved at dører og luker vert sveist igjen. No i sommar skal det støypast ein solid betongkloss framfor dører og over alle luker. Til slutt vert det fylt inntil med stein og jord. Løpegraver og skytestillingar skal fyllast med stein, slik at dei ikkje vert meir enn 50 cm djupe. Men meininga er at omrissa av anlegga skal visa.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

jarle58 wrote:Vi demonterte 5 anlegg på Storfosna. Dette var delvis nye anlegg og delvis gamle tyske anlegg. Frå sør til nord er det følgjande anlegg: Hev/senk radar på Sukkertoppen. Luftvarslingsradar og forlegning i eit gamalt tysk anlegg, Aggregat rom med kjøkken og forlegning i eit gamalt tysk anlegg, Hev senk radar og Elektro optisk sensor som låg på toppen av eit gamalt tysk anlegg. I desse anlegga som vi var borti er alt utstyr fjerna ned til det minste kabelfeste. Det einaste som står att er faststøypt stål. Anlegga vart så sikra ved at dører og luker vert sveist igjen. No i sommar skal det støypast ein solid betongkloss framfor dører og over alle luker. Til slutt vert det fylt inntil med stein og jord. Løpegraver og skytestillingar skal fyllast med stein, slik at dei ikkje vert meir enn 50 cm djupe. Men meininga er at omrissa av anlegga skal visa.
:shock:

Finnes det noen begrunnelse hvorfor disse tiltakene ble/skal ihverksatt/ihverksettes? :? :?

I mitt hode så trenger norges soldater et (høl å hoppe i) når det brenner på dass, ex-tysk eller mere moderne spiller ikke noe rolle når lufta er blytung. :(
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Christian B wrote:Finnes det noen begrunnelse hvorfor disse tiltakene ble/skal ihverksatt/ihverksettes? :? :?
Det ligger vel i sakens natur at når man legger ned strukturmidlene (Kystartilleriet ble som kjent(?) lagt i møllpose i 2001, og endelig nedlagt i 2007) er det naturlig at Forsvaret rydder etter seg og avhender områdene til annet bruk...
Så kan man alltids diskutere fornuften i å legge ned invasjonsforsvaret og måten ting blir sikret på mtp. å bevare historien, men jobben gjøres nå stort sett slik politikerne har bestemt det skal gjøres (ref. avhendingsforskriften mm.)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Storfosna har alltid vært en av mine favorittplasser å dra til når jeg er på Ørland. Tar vel ikke for hardt i når jeg sier jeg har vært der 20 ganger selv om man må ta ei ekstra ferje.

Tunnelene på dette kystfortet har alltid fasinert meg. Amosjakter, tuneller og store trapper opp til nesten hver kanonstilling på toppen. Jeg forstår at fortet sikres da de fleste trappene ikke har gelender. kanskje 10+ meter fra toppen av trappene ned hvor også amo ble heiset opp.

Trist at den nå er murt igjen og jeg fikk aldri muligheten til å komme meg inn i kommandobunkeren. Skulle ha kommet tidligere. En positiv ting er at døren til en del av tunnelene var åpen. dette har tidligere vært brukt av forsvaret og har til nå vært stengt. Jeg fikk dermed nest siste puslebit på plass hvis jeg en vakker dag skulle ha tid til å tegne kystfortet med alle stillingene og tunnelene. Kommandobunkeren ville være den siste, men denne er lik mange andre her på fosen og vi har vel god oversikt over hvordan den var utformet.

Noe positivt?
Se på bildene. Er det jeg som er i overlag positiv eller ser det ut som at man bevarer de tyske kanonstillingene på toppen. Kommandobunkreren skal vel også stå igjen, men jeg skal ringe entreprenøren på mandag bare for å høre hvordan de går fram. Selv om de farlige tunnelene støpes igjen og at spenningen blir litt mindre så er det fint hvis man har noen minner igjen fra et av de større hærkystbatteriene i Norge.

Mitt vinterprosjekt, av mange, vil være å lage en video fra dette kystfortet. til glede for de som aldri fikk muligheten til å dra dit.

Erik H
Attachments
Alltid like trist å se slike maskiner på tyske kystfort.
Alltid like trist å se slike maskiner på tyske kystfort.
DSC05645.jpg (80.01 KiB) Viewed 392 times
Bilde fra kommandobunkeren. Det var bare en plate som hindret meg å komme meg inn, men har allerede blitt hentet av lensmannen her tidligere :) 1993 da området var under de norske forsvar..dårlig sikra da....
Bilde fra kommandobunkeren. Det var bare en plate som hindret meg å komme meg inn, men har allerede blitt hentet av lensmannen her tidligere :) 1993 da området var under de norske forsvar..dårlig sikra da....
DSC05667.jpg (106.24 KiB) Viewed 392 times
Oversiktsbilde over storfosna
Oversiktsbilde over storfosna
DSC05665.jpg (92.85 KiB) Viewed 392 times
Kanonstilling. ser ryddig ut?
Kanonstilling. ser ryddig ut?
DSC05661.jpg (120.69 KiB) Viewed 392 times
Dette kan være materiale fra en amosjakt som jeg trur det var 2 av.. må nesten sjekke tidligere bilder. disse er nå borte
Dette kan være materiale fra en amosjakt som jeg trur det var 2 av.. må nesten sjekke tidligere bilder. disse er nå borte
DSC05660.jpg (147.09 KiB) Viewed 392 times
En helt rensket kanonstilling, men de har vel ikke tatt seg bryet med å rydde den hvis de skulle ta den bort eller fylle med grus?
En helt rensket kanonstilling, men de har vel ikke tatt seg bryet med å rydde den hvis de skulle ta den bort eller fylle med grus?
DSC05683.jpg (66.19 KiB) Viewed 392 times
Her skal det sikkert fylles med grus....
Her skal det sikkert fylles med grus....
DSC05682.jpg (127.35 KiB) Viewed 392 times
blir revet?
blir revet?
DSC05674.jpg (89.33 KiB) Viewed 392 times
Jeg lurer på hvor mange slike prosjekter det er i norge nå?
Jeg lurer på hvor mange slike prosjekter det er i norge nå?
DSC05672.jpg (49.57 KiB) Viewed 392 times
Inngangen til kommandobunker. her har man revet skogen rundt.
Inngangen til kommandobunker. her har man revet skogen rundt.
DSC05649.jpg (121.3 KiB) Viewed 392 times
Denne døren, som tidlgere var stengt, var nå åpen.. positivt at jeg fikk dokumentere dette på video
Denne døren, som tidlgere var stengt, var nå åpen.. positivt at jeg fikk dokumentere dette på video
DSC05688.jpg (59.91 KiB) Viewed 392 times
videre inn. tok ikke bilder, men video som jeg senere skal lage noe ut av.
videre inn. tok ikke bilder, men video som jeg senere skal lage noe ut av.
DSC05689.jpg (57.72 KiB) Viewed 392 times
Takk og farvell til Kystfort Storfosna. Du har gledet meg hvert år siden 1993, nå står du tilbake trygg, sikker og kanskje litt kjedeligere.
Takk og farvell til Kystfort Storfosna. Du har gledet meg hvert år siden 1993, nå står du tilbake trygg, sikker og kanskje litt kjedeligere.
DSC05690.jpg (66.86 KiB) Viewed 392 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Skulle innom her forrige helg, men ligger stadig syk i Larvik... Maks uheldig mao. :x
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Flyttet en rekke innlegg som omhandlet Kråkvåg kystfort fra denne tråden til tråden om Kråkvåg kystfort
--
Tommy
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Hva er status angående denne plassen pr i dag. Er det noe igjen der ute som er bevart og som gjør det noe vits i å ta turen dit?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fjellanlegg er gjennmurt. Alt annet er som det har vært
--
Tommy
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Takk for bilder og film. Den trappa inne i tunnelanlegget (som jeg forstår ikke er tilgjengelig lengre) var noe av det "værste" jeg har sett inne i en bunker/tunnel. Kanskje ikke så rart at denne tunnelen er plumbert!
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Leste i siste nummer av lokalhistorisk tidsskrift (Møllkula) om Storfosna, der sto det at skolen der ute er rest av tyskbrakker .Noen som vet om noen bygg sto der skolen står i dag eller er dette brakkedeler som er revet andre steder på øya og flyttet dit ? Mener jeg så et kart over flystripen, nærforsvaret og brakkene engang :)
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”