Bilde av panservogn i Oslo

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Bilde

Post by Paul S. »

Takker igjen for svar og løsninger. Har desverre ikke tidsskritet tilgjengelig, men mener det er stenge rpå hver side av tårnet. Den ved personen har en bøy, og overlapper foten til vedkommende på fortauet.
mvh
Paul S
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Bilde

Post by Jon-Vegard »

Må si meg enig med Jan. Det som ser ut som stangen på andre siden er underrammen på porten i gjerdet. Stangen på hitsiden av tårnet kan være enten til å holde seg fats i når man klatrer opp, eller det kan være ett slags verktøy.
Mvh.
Jon-Vegard
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Re: Bilde

Post by simonorch »

Tror mysterium er endelig løst.

Stangen er en tidlig versjon brukt til schürzen (ikke de med tenner vi er mer vant til), som er blitt demontert for transport på båt eller tog.


http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ost4396330
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Bilde

Post by Natter »

simonorch wrote:Tror mysterium er endelig løst.

Stangen er en tidlig versjon brukt til schürzen (ikke de med tenner vi er mer vant til), som er blitt demontert for transport på båt eller tog.
Ja, jeg ser det nå - stangen ligger oppå tårnplatene... Dette må være en ekstra stang, eller ment for venstresiden, siden stangen på høyre side åpenbart er montert på plass.
Merkelig måte å transportere den på (ser ikke ut til at den er festet, men det er kanskje bare snakk om at vognen skal flyttes et kort stykke ifbm. lasting/ lossing?).
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Bilde

Post by Paul S. »

Tror mysterium er endelig løst.
Stangen er en tidlig versjon brukt til schürzen (ikke de med tenner vi er mer vant til), som er blitt demontert for transport på båt eller tog.
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ost4396330
Takker så mye for hjelpen :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Bilde

Post by Jon-Vegard »

Synes dette virker merkelig! Første gang jeg ser løfteanordning som er festet på tårnet, og disse virker for svake til å løfte i. Beklager, men kjøper ikke den uten videre! Andre løfteanordninger har pleid å være på selve skroget. Kan kanskje være til å "fortøye" i, men løfte?
Mvh.
Jon-Vegard
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Bilde

Post by Paul S. »

Synes dette virker merkelig! Første gang jeg ser løfteanordning som er festet på tårnet, og disse virker for svake til å løfte i. Beklager, men kjøper ikke den uten videre! Andre løfteanordninger har pleid å være på selve skroget. Kan kanskje være til å "fortøye" i, men løfte?
Når festlighetene er over skal jeg scanne ett større bilde og noen bedre utsnitt.
mvh
Paul S
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Bilde

Post by Natter »

Jon-Vegard wrote:Synes dette virker merkelig! Første gang jeg ser løfteanordning som er festet på tårnet, og disse virker for svake til å løfte i. Beklager, men kjøper ikke den uten videre! Andre løfteanordninger har pleid å være på selve skroget. Kan kanskje være til å "fortøye" i, men løfte?
Hmm... Jeg har ikke registrert at løfteanordning har vært et tema i tråden. Man har vel kun diskutert festene for "schürtzen" (evt. om stengene hadde et annet formål, noe vi har fått avklart)?
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Re: Bilde

Post by simonorch »

Jon-Vegard wrote:Synes dette virker merkelig! Første gang jeg ser løfteanordning som er festet på tårnet, og disse virker for svake til å løfte i. Beklager, men kjøper ikke den uten videre! Andre løfteanordninger har pleid å være på selve skroget. Kan kanskje være til å "fortøye" i, men løfte?
Nei, de er ikke festet på tårnet. De har vært demontert fra skroget og satt opp der klar for transport på båt eller tog slikk at vognen er mindre bred.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Bilde av panservogn i Oslo

Post by Paul S. »

Vedlagt to større utsnitt av bildet. Det er en stang på venstre side, den overlapper nederste del av porten. Som nevnt ligger stangen oppå tårnet.
Viser også det som Simon O. forklarte. Vedlagt også ett utsnitt av bildet fra tråden på Wehrmacht Awards Forum. Har merket av noen likheter.
Takker igjen for hjelpen.
mvh
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

Re: Bilde av panservogn i Oslo

Post by odybvig »

Til Info: Schürtzen ble hengt på vognene for å beskytte vognene mot sovjetiske panservern rifler. De var så kraftig at de gikk igjennom sidepanseret på tyske vogner. Til og med på Panther vognene. Derfor ble disse stålplatene (senere hønsenetting som hadde samme effekten) påmontert, som eliminerte dette problemet. Det hevdes ofte at disse også hadde effekt mot hulladningsvåpen, som Bazoka. Men faktiske undersøkelser viste at stålplatene faktisk økte effekten av en slik granat. Men det varierte litt etter treffvinkelen og hvor på vognen det ble truffet
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Bilde av panservogn i Oslo

Post by Natter »

Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”