Fant en luke i hagen min.

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
almhans
Posts: 2
Joined: 27 Oct 2022 11:10

Fant en luke i hagen min.

Post by almhans »

Hei

Noen som har peiling på hva dette kan være?

Fant en luke på tomten vår. Den var godt nedgravd. Ligger i en skråning. Vanskelig å tidfeste, men ser ut som at den er +50 år gammelt i hvert fall. Luken hadde store hengsler, og med en stang for åpning fra innsiden. Det er også et lufterør over luken, som ikke er synlig fra innsiden. Ser ut som at den har blitt fyllt igjen med store steiner. Så vanskelig å se hvor dyp den er. Noen som har sett noe lignende? Eller vet hva dette kan være? Er også noen godt rustne strømlednings lignende gjenstander montert på veggen som fortsetter nedover. Huset vi bor i er fra 1924.

Fruen og meg har alltid spøkt om at det hadde vært gøyt å hatt en hule/bunker. Og nå i vår så fant jeg denne luken. :-D

La noen bilder her:

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Fant en luke i hagen min.

Post by Tarjei »

Den gode nyheten er at den etter alt å dømme er fra krigen og tysk. Dessverre er det nok "bare" en kabelbrønn med koblingsbokser, for skjøting og fordeling av kabler, men kablene som har gått igjennom her må jo gå til og fra noe. Har det ligget noen tyske installasjoner i nærheten?

Disse pleier ikke være veldig dype og kommer i forskjellige varianter, oftest bare en helt enkel konstruksjon.

Legger ved en tegning av en "standard" utgave. Kan den ligne på den?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
almhans
Posts: 2
Joined: 27 Oct 2022 11:10

Re: Fant en luke i hagen min.

Post by almhans »

Takk for info. Godt mulig det kan være noe slikt ja. Den jeg har er luken i ca 45°.Det er noen anlegg noen hundre meter unna. Så hadde håpet at dette kanskje var koblet sammen med det. Jeg får prøve å tømme den for stein, så kan jeg ihvertfall bruke den til bomberom.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”