Peil u. Störstelle Taxus (Tromøy, Arendal)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:Fant også WR sokkelen i går (Vardåsen, Tromøy). Kan det være for en FuMo 5??
Dette er en V229 sokkel for FuSE 65/FuMO 214 ("Wurzburg Riese").

FuMO 5 har krysslavett, dvs den sto på en flat betongplatting, evt 4 mindre betongklosser for "føttene".
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

I utgangspunktet så er det ingen som kan fortelle om det stod en radar der eller ikke (sokkelen tyder på en Wurtsburg type, lig den ved fugle kikker hytta og ved Brekke gamle skole).

Det foreligger et dokument fra fru Stray, der hun påpeker at hun ønsker erstatning for at tyskerne har ødelagt skog og lignende, denne er datert februar 1945, slik jeg tolker dette så er denne påbegynt i januar/februar 1945.

Det som eventuelt taler for at det ble montert radar der er at det ligger slengt litt elektronikk i området, men tyskerne brukte også hytta på toppen som nå tilhører Telenor.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette er en V229 sokkel for FuSE 65/FuMO 214 ("Wurzburg Riese").

FuMO 5 har krysslavett, dvs den sto på en flat betongplatting, evt 4 mindre betongklosser for "føttene".
Litt klosset av meg, beklager. Er klar over at FuMO 5 har samme "understell" som FuMO 2.

Det jeg lurte på, og som det er vanskelig å finne informasjon om, er at tyskerne visstnok hadde begynt planlegging/utplassering av FuMO 15 (korrekt betegnelse denne gang) sent i 1944/tidlig 1945. Om noen av disse FuMO 15 radarene noen gang ankom Norge diskuteres i diverse fora (ser jo veldig like ut som 214/215), men det er jo ikke usannsynlig at man i alle fall startet forberedelser for montering ved å støpe sokkel på de stedene man hadde planlagt montering av FuMO 15 sett. Har et sted lest at Tromøy også skulle få slik radar. Iflg. Fritz Trenkle ble det pr. mars 1945 installert 29 slike sett langs Nordsjøkysten (Norge til Nederland) som en ny varslingskjede.

En ting som taler for at det aldri har stått noen radar på sokkelen skal visstnok være de firkantete hullene på toppen. I begynnelsen støpte man ned festeboltene før radaren kom på plass, men pga unøyaktigheter i dette arbeidet ble det vanskelig å få bolthullene i radarsokkel til å passe med boltene i fundamentet. Derfor løftet man etter hvert radarsokkel på plass med festeboltene i og fersk spesiell festemasse i de firkantede hullene, hevdes det.

En annen sak man kan lure på er hvordan man i det hele tatt skulle få fraktet inn så svære deler som en WR radar utgjør uten at det er noen anleggsvei i området. Bare logistikken med sement til sokkel måtte være krevende.
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Gikk en vei opp til Vardåsen før de bygde gang- og sykkelsti over til Marisberg for noen år siden.
Mener å huske at de/den første skarpe svingene (som nå er borte) var bratte og skarpe, tviler på at det gikk å få opp noen større deler der. Deler av denne veien eksisterer fortsatt, men slutter "ut i intet" på toppen der ett stykke før sokkelen.

Om en ser på flyfoto fra 1946 så er det klaringer i vegetasjonen som kan tyde på at noen har begynt på en annen vei opp samt planlagt å forlenge den første veien bort til sokkelen?
Har markert dette inn på nådagens kart:
Blått - Eksisterende vei/vei som fantes frem til noen få år siden.
Gult - Klaring i vegetasjonen på flyfoto fra 1946.

https://kart.finn.no/?lng=8.80932&lat=5 ... erdefinert
Kart Tromøy
Kart Tromøy
Tromøy.jpg (832.14 KiB) Viewed 116 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ja, den "blå" veien er ennå farbar og godt synlig, veldig lik typiske "kystfort"-veier i utførelse. Denne ender imidlertid med en kraftig høydeforskjell i forhold til plasseringen av WR sokkelen. Så kanskje "gul" vei var tiltenkt å "betjene" radar.

En annen sak: Ikke så langt fra der "blå" vei slutter og over skrenten under Telenorhytta og helt inntil fjellveggen så er det gravd et vannfylt hull (lite basseng) som er omgitt av tysk piggtråd. Noen som vet hva dette er?
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Gikk den "gule veien" opp til toppen i dag, kunne ikke se noe som tydet på at det har vært påbegynt noen vei der. Var mye ulendt terreng og flere kløfter som var mange meter dype.
Fant bruddstykker av en annen vei ned igjen (merket med grønt på kartet). Denne veien vil jeg betegne som en hestevei.
Langs denne så jeg 3 stykk fundamenter og støttestenger i stål til strømstolper.
Behøver ikke å ha noe med krigen å gjøre, men kan ikke helt se hvorfor noen andre skulle brukt tid og energi for å lage en vei opp dit?

Hullet/Bassenget som du nevner har jeg og lurt på hva har vært til, er vel ca 3x1,5 meter i lengde/bredde.
Kart
Kart
Tromøy.jpg (896.29 KiB) Viewed 78 times
Hull/Basseng
Hull/Basseng
Basseng.jpg (707.33 KiB) Viewed 78 times
Hull/Basseng sett ovenfra
Hull/Basseng sett ovenfra
Basseng2.jpg (694.02 KiB) Viewed 78 times
Piggtråd
Piggtråd
Piggtråd.jpg (710.92 KiB) Viewed 78 times
"Grønn" vei
"Grønn" vei
Vei.jpg (566.55 KiB) Viewed 78 times
Fundament m/støttestag for stolpe
Fundament m/støttestag for stolpe
Stolpe.jpg (585.13 KiB) Viewed 78 times
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”