Bruk av drone til å dokumentere kystfort

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har programmer som kan sette inn tekst etc. men det er tidkrevende etterarbeid. Det som kan være en løsning for å anskueliggjøre det bedre er å ta opp lyd av seg selv som forklarer hva du ser, for så å legge lydsporet på filmen etterpå. Problemet er kanskje synkroniseringen men det lar seg gjøre.
Mvh
Yngvar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, for all del - tenker det er tidkrevende ja !

Det var bare en tilbakemelding på hvordan jeg etter hvert ser på dronevideoer - eller rettere sagt i svært liten grad ser på lenger. Pr. i dag.

Kanskje forsøksvis, stopp filmen på relevante steder - tegn og tekst i vildensky på stillbildet - og kjør videre...
Det ville kanskje fungert vel så bra som statiske annoteringer ift. objektene som suser forbi.

Eventuell 'voice over' vil vel være mindre hendig, tror jeg. Samme med Heavy rock&roll musikk :shock:

Bare et forslag :-D

mvh/
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ut fra den korte erfaringen jeg har med å ta bilder/filme fra drone så synes jeg i alle fall at det ikke er noe automatikk i at jo høyere jo bedre. Ofte virker det som om det holder å bare komme litt oppfra slik at man får et lite overblikk men at man fremdeles er noenlunde bundet til bakken. Og det samme gjelder vel med dronefilming som med annen filming i bunkere og ganger, rolige bevegelser og stoppe opp innimellom slik at man har tid til å få med seg det man ser på istedenfor at ting flagrer forbi i stor fart og man fullstendig mister all retningssans.
--
Tommy
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hva koster en slik som du har?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

For en pakke med noen ekstra batterier og div, så ser det ut til at det nå ligger på rundt 12k: https://prisguiden.no/produkt/dji-mavic ... ore-287800

Det ryktes at DJI kommer til å annonsere en erstatter til Mavic i løpet av januar, så tror det kan være lurt å avvente litt om man vurderer å kjøpe. Et billigere alternativ til Mavic-en DJI Spark, men jeg har ikke selv noe erfaring med den.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

jeg har hatt DJI Phantom 4 PRO og byttet til Mavic Pro og er kjempefornøyd med den. Ikke minst for at jeg kan ha den med meg i belte på tur uten å bære på en hel masse. Kamera har bra kvalitet, både til bilder og film. Med tre batterier som vare i ca 20 minutter x tre, får man gjort en del
Mvh
Yngvar
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Takk for svar :-D
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Da var DJI's nye drone lansert, DJI Mavic Air: https://www.youtube.com/watch?v=uF-WXHwzURs
Ser ut til å bli liggende på i underkant av 10k for "Fly more combo": https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=38752
--
Tommy
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Siden det ble "frislipp" av droner for private til ikke-kommersielt bruk så har jeg fra tid til annet "hatt lyst på", men det har aldri blitt noe kjøp. Jeg har holdt meg på landejorda med mine håndholdte kameraer. Men det er ikke noen tvil om at ei drone får et helt annet overblikk, et helt annet perspektiv og en sinnsykt oversikt som det er umulig å få til på annen måte. Traff på en med en drone sist helg og så fikk man litt lyst på igjen. Blir fort sånn. Men nå har EU kommet med nye regler for å regulere dronebruken/trafikken. Etter å ha lest litt i går, så virker det som man må under 250 gram for å slippe kurs/eksamen, men uavhengig av hva slags drone det er, med unntak av de som er CE-sertifisert som leketøy under 250 gram og de uten kamera, så må man registrere seg på flydrone.no, betale en liten sum per år og man må i tillegg ha ansvarsforsikring på drona si. Innboforsikringen til mange vil ofte dekke slikt utstyr, men det er ikke god nok dekning for at det skal være godt nok for Luftfartsverket for min del har jeg forstått. Luftfartsverket krever en ansvarsforsikring på drona som har en dekning på ca 9,3 millioner.

Hva slags konsekvenser har dette fått for dere som allerede har droner? Hva må til for å fortsatt kunne fly med deres drone? Hvor mye veier den f.eks? Ser at DJI Mavic Pro f.eks veier 750 gram.

Eller er det noe jeg har misforstått grundig her? :shock:
User avatar
Engelbrektson
Posts: 15
Joined: 09 Apr 2019 0:32
Location: Trøndelag

Jeg har flydd drone en del år nå og kjøpte en kamera-drone utelukkende for å bruke denne til å fotografere festningsanlegg fra luften.

For ikke mange år siden var det litt mer «ville vesten», men i dag har det blitt en del restriksjoner både i forhold til sertifisering og tillatelser i området du flyr i. For å fly fartøy som veier over 250 gram må man som du sier registrere dronen og samt gjennomføre et nettbasert kurs med eksamen. 40 spørsmål hvor du må ha 75% for godkjent sertifisering hvis jeg husker riktig, tror det koster ett par hundrelapper i året og eksamen er gyldig i 5 år. Ansvarsforsikring går ikke på skader av selve fartøyet, men eventuelle skader du påfører andre eller andres eiendom. Har denne bakt inn sammen med flere forsikringer, så husker ikke farta hvor mye den koster meg. Når alt dette er på plass får du et sertifikat du må ha med deg når du er ute og flyr.

Konsekvensene for meg som hadde drone før innstrammingene er det generelt har blitt mye mer arbeid med å benytte meg av dronen. Ikke bare skal være og vind klaffe, men med krav til avstand fra andre folk, bygninger og lufthavner gjør at det i mange tilfeller er for mye jobb å drive å hente inn tillatelse fra alle man berører. Hvis man må innom 10 forskjellige aktører før man tar til luften koster det fort mer enn det smaker. Må også nevne at det er veldig mye restriksjonsområder i Norge, som stiller egne krav til operatør, man skal med andre innom ganske mange kilder før man trygt kan fly, selv med små droner.

Hadde jeg stått ved veiskillet om å skaffe drone til hobbybruk i dag, hadde jeg nok lat det ligge. Eventuelt kjøpt noe under 250g for rekreasjonell flyving. Det skal sies at når det klaffer med vær, vind og tillatelser kan man få noen svært fine perspektiver. Legger med et bilde fra Hysnes hvor dronen hjelper til å løfte kommandoplassen ut av vegetasjonen i forkant. (ble litt urven kvalitet for å prøve å holde det innen forumets grenser)
Attachments
hysnes.jpg
hysnes.jpg (719.77 KiB) Viewed 144 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Engelbrektson wrote: Hadde jeg stått ved veiskillet om å skaffe drone til hobbybruk i dag, hadde jeg nok lat det ligge. Eventuelt kjøpt noe under 250g for rekreasjonell flyving. Det skal sies at når det klaffer med vær, vind og tillatelser kan man få noen svært fine perspektiver. Legger med et bilde fra Hysnes hvor dronen hjelper til å løfte kommandoplassen ut av vegetasjonen i forkant. (ble litt urven kvalitet for å prøve å holde det innen forumets grenser)
Godt eksempel på nytte av dronefoto. Ikke noe å si på kvaliteten mht. formål med bildet, til tross for kraftig redusering.

Hvor mye 'fotokraft' får en med seg under en 250grammer (og hva er begrensinger for operasjon) ?
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

En liten oppdatering når det gjelder regelverket: Med CE-merkede droner i C0 (250 gram) må man ikke ta nettkurset, men man må registrere seg og betale de 180 kronene. Man må ha forsikring, med mindre drona er CE-godkjent som leketøy. Droner som er C1 inntil 900 gram må man ta nettkurset, men man slipper trafikkstasjonen som man må ta hvis man skal fly C2 og oppover. Men så er det noen unntak i A3 som er "unna folk".

Droner som ikke er CE-merkede er det litt annerledes, da må man være under 500 gram for å slippe eksamen på trafikkstasjonen, men man må uansett ha nettkurset.

Har sjekket litt opp i dag, hvis man har LOfavørs kollektiv hjem/innboforsikring har de fra 19.04.21 oppdatert deres dekning. Tidligere var dekningen "bare" 5 milioner og dermed ikke godt nok som ansvarsforsikring iht reglene til Luftfartsverket. Men fra 19.04.21 har de lagt til denne dekningen. Så er man organisert i et LO-forbund og har deres innboforsikring i medlemsskapet så har man allerede den pålagte droneforsikringen.

https://luftfartstilsynet.no/droner/nyt ... -kategori/

Jeg har ihvertfall konkludert med at det er ikke like "komplisert" og like dyrt som man kanskje fikk inntrykk av fra starten av. Så lenge man holder seg til C0- og C1-droner.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

KOS wrote: Hvor mye 'fotokraft' får en med seg under en 250grammer (og hva er begrensinger for operasjon) ?
Jeg har ingen erfaring selv med droner, men det jeg har lagt merke til som en av forskjellene på DJI Mavic Mini (den første Mini) og DJI Mini 2 som kom på tampen av 2020 er at med sistnevnte kan man ta bilder i RAW. Det øker kvaliteten på bildefilene og detaljene betraktelig. Bildesensorene er dog små i disse 250 grams dronene (1/2.3"), mens større droner har 1/2" og 1". Men DJI Mini 2 har fått 4K-filming med 30p.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kak wrote:Jeg har ingen erfaring selv med droner, men det jeg har lagt merke til som en av forskjellene på DJI Mavic Mini (den første Mini) og DJI Mini 2 som kom på tampen av 2020 er at med sistnevnte kan man ta bilder i RAW. Det øker kvaliteten på bildefilene og detaljene betraktelig. Bildesensorene er dog små i disse 250 grams dronene (1/2.3"), mens større droner har 1/2" og 1". Men DJI Mini 2 har fått 4K-filming med 30p.
:bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Dersom man kun flyr og fotograferer med drone som hobby, så er den absolutt enkleste inngangsporten til å følge regelverket, å melde seg inn i Norsk Luftsportsforbund. For en årskontigent på rundt kr1600,- så får man et medlemskap som inkluderer forsikring og man kan fly etter regelverket i modellflyhåndboken, som er godkjent av luftfartstilsynet: https://nlf.no/modellfly/informasjon-om ... -modellfly
Dette forenkler ting veldig for hobbydroneflyvere og betyr i bunn og grunn at man har denne sjekklisten med 10 punkter å forholde seg til: https://www.nlf.no/sites/default/files/ ... n_v1.0.pdf
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”