tyske kystfort i Danmark informasjon

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Danmark som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.
Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ny kategori for Kystfort.com er «tyske kystfort i Danmark». Med nesten hele vestkysten dekt av bunkere og andre anlegg fra krigen er det virkelig mye å ta bilder av og dokumentere. Innlandet og østover har også en god del interessante ting å tilby.

I utgangspunktet ønsket jeg å dele opp Danmark i amt (fylker), men det ble litt mange og enkelte amt hadde heller ikke mange installasjoner fra krigen. Løsningen ble større landområder kjent for de fleste i Danmark og forhåpentligvis også vi i nord. Vedlagt er et kort (kart) over Danmark.

Hvordan man deretter kategoriserer anleggende er en større utfordring. For Norge legger vi med batterienummer, men siden vi er på ukjent mark så holder det i starten med navn på sted. Kjenner man batterinummer så er det bare å tilføye dette foran stedsnavn.

Selv om vi nordmenn elsker å dra til Danmark, så vil vi ikke klare denne jobben uten våre danske bunkervenner. Spre nyheten om en dansk kategori om tyske kystfort! Vi deler samme språk, interesse og Regelbaus!
Attachments
danmark-kort.jpg
danmark-kort.jpg (213.69 KiB) Viewed 482 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TUS
Posts: 14
Joined: 26 Dec 2009 15:03

Fint initiativ med en dansk sektion Erik :)

Jeg er altid klar med en hjælpende hånd

Vh Tønnes
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bra: :bra:
M. Stannius
Posts: 3
Joined: 12 Aug 2008 9:04
Location: Odense, Denmark
Contact:

Hej Erik.

Som Tønnes siger: fint initiativ!
Jeg bidrager gerne - bare sig til.

- Mark
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej

Flot initiativ - jeg er helt klart med (når Tønnes og Mark er) :bravo

Har lige haft besøg af Leif-Tore Helland fra Lister Militærhistoriske Forening - på Bunkermuseet i Silkeborg, han skulle se lidt nærmere på "vores" R608´er.

Hvis jeg kan hjælpe lidt til, så er jeg klar.
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Veldig bra :bravo
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dette blir kjempe bra, får begynne å grave i mine Danske dokumenter etter hvert.
Og Finne frem bildene fra Blåvand og omegn.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Nå har vi reist rundt i Danmark på jakt etter opplevelser, bunkere og kystfort i to uker. Thyborøen med 60 store bunkere og 40 mindre, tverstedt med over 60 bunkere, radarstasjon ved bovbjerg, bunkere ved Oddenes bru, Lønstrup med mànge små bunkere, en enorm hospitalbunker ved Rom flyplass i Lemvig. Danmark har alt på en liten plass.
Vi har hatt det fint, bilder kommer når vi komme hjem, akkurat nå ser vi ned på en Vf64a.
Mvh
Yngvar
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Har vært på en tur i Danmark og tatt bilder selv. Ikke i to uker riktignok, men man rekker over ganske mye i løpet av 4 dager også.

Det blir spennende å se hva du har "gravd frem"! ;)
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Danmark”