Militærhistorie eller industrihistorie? (Herre, Bamble)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Gud hjelpe meg; ikke vet jeg hvor jeg skal plassere tråden. Kanskje det holder med en moderator i grunn til å (om)plassere tråden...


I min fantastisk flotte hjembygd Herre, Bamble, Telemark (som kjerringa har dratt meg vekk i fra) har vi et område som heter Laksebergåsen. Åsen er ikke noe spesielt brukt til turutflukter (all den tid det er vei og bebyggelse rundt hele åsen blir det ganske små turer i såfall) med unntak av barnehage/skole, m.m. På denne åsen som er et uregulert område uten bebyggelse.

På selve åsen finnes det fire unaturlige forekomster.
1. En halvmåneformet formasjon i fjellet med en steinrøys utenfor (ser ut som man har fylt igjen noe med stein). Ingen betongrester eller merking. Steder ligger strategisk til med en nydelig utsikt over størstedelen av Frierfjorden med full oversikt over innseilinga til Porsgrunnselva og Hydro Herøya. Jeg husker flere unger sa at det var en gammel bunker/stilling. Mangel av betong er vel et godt tegn på at vi i såfall snakker om før WW2.
2. En hule i fjellet (tettet igjen med jord) som vi fant da vi var små barn. Vi gravde i flere dager og kom vel sikkert to-tre meter inn og den var fortsatt full av jord. Så mistet vi interessen.
Jeg husker noen sa at hulen gikk igjennom hele fjellet (ikke mulig å verifisere utgang da denne i såfall vil ligge loddrett mange meter over Rv353 som ble bygget der i 1978-1980 og fjell sprengt ut.
3. Stakittgjerde (trolig som vern mot fall). Mye eldre enn gjerde i pkt. 4.
4. Stakittgjerde (oppsatt som vern mot fall da det ble loddrett stup eller sprengning ved utbygging av vei).

Flere i bygda kjenner til /har merka seg denne steinhaugen, men "ingen" i bygda vet hva det er. Hula/tunnelen er det ikke så mange som kjenner til (ligger utenfor naturlig turterreng, er kanskje en/halvannen meter i diameter i åpningen og ligger blant vegetasjon).

Områdene og åsene sør for tettstedet (i retning Rafnes/Rønningen/Tråk/Asdal) inneholder mange gruver, stoller, skjerp, osv. (over 200) fra en periode fra 1600-tallet og til rundt 1908. Fra 1888 til 1978 hadde man en stor hjørnesteinsbedrift ved navnet Bamble Cellulosefabrikk med utskipingshavn på sørsida (andre sida av elva for nevnte ås) ved utløpet av elva.

Jeg ser ikke bort fra at det kan være rester av mineralleting, men som sagt er det ukjent med slik virksomhet nord for elva som deler tettstedet og må da spørre her i mangel av et industrihistorieforum og at ryktene og konspirasjonsteoretikerne blant unge barnesinn ville ha det til en militær tilknytning... Har ikke kunnet finne historiske kart (digitalt) tilgjengelig for kommunen eller tettstedet. På karttjenesten til kulturminnesok.no er det heller ikke å finne.

Legger ved bilder med nummer som refererer til nummerne i innlegget mitt.
Skjermbilde-2011-12-04-kl.-.png
Skjermbilde-2011-12-04-kl.-.png (967.59 KiB) Viewed 548 times
Attachments
Skjermbilde 2011-12-04 kl. 19.15.21.png
Skjermbilde 2011-12-04 kl. 19.15.21.png (478.2 KiB) Viewed 548 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg tror punkt 1 er restene av en skyttergrav, de andre plasseringene er jeg litt usikker om det har noe med krigsminner å gjøre. I følge eldre personer på Herre så var dette en skyttergrav tyskerne satte opp for å beskytte den gamle Herrebrua. (Revet engang på 60-tallet og erstattet med dagens bru)

Tyskerne satte opp mange stillinger uten å bruke betong i det hele tatt, spesielt mot slutten av krigen ble flere stillingsnettverk bygd uten en "dråpe" betong; oftest med at stillingene ble sprengt ned i fjellet og bruddsteinen ble stablet rundt.

Ellers så har Herre som du sier en veldig interessant industrihistorie, det er bare så synd at hele området rundt den gamle cellulosefabrikken er blitt ganske opparbeidet i ettertid.

Flytter denne til Oslofjordsseksjonen.
Attachments
Herre_laksebergåsen.jpg
Herre_laksebergåsen.jpg (100.57 KiB) Viewed 505 times
Mvh
Tormod
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Var inne på å legge den i kategorien du nå har lagt innlegget i, men all den tid jeg ikke visste hva det dreide seg om lot jeg den ligge i kaféen inntil videre...

Jeg ble overrasket over et svar i det hele fordi jeg har spurt mange gamle (inkl. mine egne besteforeldre som i dag ville vært 90 og alltid bodd på Herre), lokalhistorikere, m.m. Kanskje noen har fortrengt minnene. Jeg har aldri fått noe særlig klart svar. Jeg trodde kanskje jeg hadde dårlige skolekamerater som var drømmere og gode konspirasjonsteoretikere. At du har vært der og tatt bilde av røysa gjør vel at dette er noe militært med mindre du er like opptatt av bergverks- og industrihistorie... Den tunnelen/hula er det så godt som ingen som kjenner til, men kanskje ikke så rart ettersom den ligger i litt vegetasjon og var fylt igjen med jord (helt til vi oppdaget den og begynte å grave der. Hehe).

Er bildet fra den samme røysa? Bildet kan jo lyve litt, men det virket som den lå noen høydemeter lavere enn jeg trodde, men jeg har ikke vært der siden 23. april 2004 (ser på dato av et turbilde) så minnene mine er vel heller ikke ferske. Er bare ei røys der som jeg kan huske så det er nok den (ligger i i en halvmåneformet formasjon i fjellet. Antakelig den delen av fjellet røysa/stillingen er utvunnet fra). Trodde mangel av betong nesten var ensbetydende med at den var eldre.

Den eldste herrebroa ble vel bygget i 1924 eller noe, den midterste er jeg litt usikker på og den nye like ved stillingen ble vel bygget i 1978-1980 engang i forbindelse med nyvegen til petrokjemianleggene.

Som en observasjonspost har jo denne posten en interessant synsvinkel.
Skjermbilde-2011-12-04-kl.-1.png
Skjermbilde-2011-12-04-kl.-1.png (400.95 KiB) Viewed 470 times
Forutenom cellulosefabrikken, papirfabrikken og sekkefabrikken som alle var en del av samme virksomhet så var det vel ikke så mye av verdi og interesse for tyskerne der og papir var kanskje ikke den viktigste industrien. Mulig at de har hatt en Hirdens bedriftsvern der?

Utover dette er jeg ikke kjent med rester av militær aktivitet på Herre. Gjør du?.
Har du mer informasjon om denne røysa eller andre militære rester i området omkring Herre, da?
Jeg kjenner til en bygdeborg, men da er vi tilbake i folkevandringstida...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er selv utflytta bambling fra "nabogrenda" Stathelle, så jeg er noe kjent i området :-) Jeg tror vi snakker om samme røys her, men fasongen minte meg mer en slags klemt "z" lagt på siden om du forstår meg. Det kan ha vært flere stillinger på Laksebergåsen, men da er de blitt tatt under under byggingen av "gassveien".

Ellers så har du noen rester av steinsatte stillinger langs Finnjordet, rett ved Revåsen, er bare å gå under brua over til boligfeltet der, så vil du finne de i kanten av skogen, rett før du møter på Herreelva.

Når det gjelder industrien på Herre så var nok ikke denne av like stor krigsviktig betydning som bedriftene på andre siden av fjorden, det var iallefall ikke noen tyske vakter stasjonert der, men jeg antar den lokale bedriftsledelsen hadde en egen bedriftsverngruppe.
Mvh
Tormod
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Vi snakker nok om samme her, ja. Selv om ikke innholdet i begrepet er definert så skal jeg ikke kalle meg lokalhistoriker eller bygdehistoriker (det ville falle seg på sin egen urimelighet med disse hullene i kunnskapen), men jeg er/har vært godt engasjert i alt som har med historie, natur og kultur i bygda og trodde jeg kjente historien godt inntil en kar fra Stathelle lærer meg opp. Hehe.

Til tross for at jeg kjenner så godt som de aller minste navn rundt omkring på Herre så er Finnjordet helt nytt for meg. Jeg antar du mener den lille jordeflekken rett sydøst for Revåsen jeg alltid har lurt på hvorfor det ikke er trær der når jeg ser på flyfoto. Har tenkt at det ikke er et naturlig jorde, men har antatt at det har skyldes tidligere bosetting, beite eller noe med fabrikken å gjøre. Tenkt en haug av ganger å sjekke den ut, men aldri fått rotet meg til det da det ikke ser ut som noe veldig spennende og aldri hørt en sjel nevne dette jordet noen gang og aldri heller hørt navnet Finnjordet omtalt. Ikke finnes det ved søk og heller ikke nevnt hos kartverket. Ser ikke bortfra at navnet i "nyere tid" (etter industrialiseringen) har fått navnet på folkemunne etter en eller annen Finn. Ser jo på det ene kartet at det faktisk går en sti bort dit.

Er det dette jordet du omtaler og her stillingene skal være?
Skjermbilde-2011-12-05-kl.2.png
Skjermbilde-2011-12-05-kl.2.png (1.12 MiB) Viewed 443 times
Skjermbilde-2011-12-05-kl.3.png
Skjermbilde-2011-12-05-kl.3.png (525.8 KiB) Viewed 443 times
Disse stillingene kan ikke være ment for annet "beskyttelse" av fabrikken med tanke på hvor de ligger...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jepp, samme sted :-)

Nå fikk jeg opplyst at stedet het Finnjordet fra en eldre kar, så jeg vet ikke noe mer om opprinnelsen til dette stedsnavnet. I følge samme person skal det ha vært parselljordbruk her under krigen.

Når det gjelder plasseringen, så tenker jeg på noe rundt det med flankeforsvar. Jeg tviler på at papirfabrikken har vært sett på som ett såpass viktig sikringsobjekt at tyskerne bygde stillinger for å beskytte den.

Jeg tror forresten at Kamperhaugveien ble ferdigstilt rundt 1942-43.
Mvh
Tormod
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Nei, jeg heller tror ikke akkurat fabrikken var viktig, men kunne rett og slett bare ikke se noe annet den med denne plasseringa ville kunne forsvare. Den virker jo nesten malplassert...
Spørs om ikke navnet stammer fra vedkommende som har hatt jordet til bruk eller noe all den tid det ikke eksisterer på noe kartgrunnlag. Jordbruk høres fornuftig ut selv om det ikke finnes noe som helst jordbruk på Herre - definitivt industribygd. Selv på de seks gårdene som er der finnes det ikke jordbruk - hun dyrehold. Men, at noen har hatt det til åkerlapp eller det eneste kjente jordbruket kan jo være. Kan og ha vært beiteområde. I tidligere tider var man jo sjølvberga og dette er jo en av de eldre delene av Herre og selv om Kamperhaugveien etter dagens standard ble ferdigstilt er det kjent at det var "vei" og bebyggelse her allerede på begynnelsen av 1800-tallet (gamle bedehuset som stod der ble oppført i 1854 som det andre i landet).

Tror jeg må få tatt meg en tur opp dit når jeg er hjemme en gang. Er vel best å ha med metallsøkeren...

Takk for hjelp og info!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tror disse parsellene hadde sin opprinnelse i krigstiden, man kan fort glemme hvor mye nydyrkning av jorda som skjedde rundt små tettsteder under krigen.

Du har naturligvis helt rett om opprinnelsen om Kamperhaugvegen; det er ennå noen ting Herrefolk kan bedre enn "fremmedkarer" fra Stathelle :-) Vegen og brua ved Kamperhaugen før 1940 var vel nærmest som en smal kjerreveg å betegne?

Lykke til med metallsøkingen, skjønt, jeg er litt skeptisk om du finner noe særlig der enn noen rustne spikere fra tidligere rammeverk. Det kan jo være at stillingene ble besatt under en eller annen øvelse, men det skal ikke ha vært noen tyskere stasjonert på Herre under krigen.
Mvh
Tormod
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Stutzpunkt wrote:Lykke til med metallsøkingen, skjønt, jeg er litt skeptisk om du finner noe særlig der enn noen rustne spikere fra tidligere rammeverk. Det kan jo være at stillingene ble besatt under en eller annen øvelse, men det skal ikke ha vært noen tyskere stasjonert på Herre under krigen.
Jeg og er svært skeptisk til noe funn, men jeg kan jo ikke reise dit uten å ha hatt den med og forvisset meg og dette er vel et område de færreste har vært og lett på etter krigen. Dagens gamle glemte jo helst krigen og de yngre (kremt) kjenner jo ikke historien og heller ikke stedet. gamle "Herre Bru" som den heter var kjørbar allerede i 1920-årene (ref. bilder) og man hadde vei om Herrejordet, men veien opp Kamperhaug var nok dårligere og om denne var kjørbar for mer enn hest fram til 1940-årene er jeg usikker på. Får studere gamle postkort over Herre som ligger på gutterommet hjemme bedre når jeg er på besøk hos mor og far...
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

hei bor oppe i skien og har kjørt " gassveien" masse ganger på vei til å og fra fisketur/ bunker tur og her i høst var jeg oppe å sjekka hva de steinrøysene jeg har sett oppe i lakseåsen så mange ganger er og det er en gjennfylt skyttergang fra noe som skulle ha blitt til en bunker i betong eller en bunker som har vært felt messig annlagt dvs tak i tømmer med stein fylling oppå, og som har råtnet og raset sammen, ned til ganske sikkert mg stilling.
Med tanke på hvorfor dette ble lagt der har det nok med at det må ha vært ganske bra havne forhold med dypt vann på herre allerde lenge før krigen med tanke på den lange historien med industri der.
For å landsette soldater trenger man jo "bare " strender men tyngre utstyr som stridsvogner , feltartilleri osv som kommer med dyptgående skip må man ha kaier og aller helst kraner.
Mange plasser rundt om her i grenland hvor det før og under krigen var relativt greie havner/ kaier har tyskerne bygget forsvars stillinger mange er små og dårlig og var helt sikkert ikke konstant bemannet men tyskerne hadde god tid til å tenke seg igjennom de fleste invasjons senarior fra alliert side og forsterke de punktene de mente kunne sinke en evnt invasjon
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

På Laksebergåsen er det et ganske tydelig mg reir nedenfor skyttergraven. Dette bekreftes også i en historiebok jeg har lest, samt at det skulle være mg reder ved både Skoleåsen og Reveåsen. På Skoleåsen har de muligens blitt ofret for boligbygging.

Ellers så tror jeg den utsprengte firkanten over skyttergraven på Laksebergåsen er tiltenkt en mg bunker i regelbau utførelse, men som mye annet så ble det aldri tid til å bygge denne.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Rock'n Roll wrote:På Laksebergåsen er det et ganske tydelig mg reir nedenfor skyttergraven. Dette bekreftes også i en historiebok jeg har lest, samt at det skulle være mg reder ved både Skoleåsen og Reveåsen. På Skoleåsen har de muligens blitt ofret for boligbygging.

Ellers så tror jeg den utsprengte firkanten over skyttergraven på Laksebergåsen er tiltenkt en mg bunker i regelbau utførelse, men som mye annet så ble det aldri tid til å bygge denne.
Hvilken historiebok er du har lest?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er iallefall en mindre artikkel om emnet i årboka til Bamble historielag for 2007. Her er det gjengitt et delvis sprengningskart over den ene brua.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”