Jeg er inne i sluttfasen av bokprosjektet «Historien om det tyske infanteriregiment 193 fra erobring og okkupasjon av Vestlandet 1940-41 til stillingskrig på Ishavsfronten 1942-44 og kapitulasjon ved Narvik våren 1945».
I den anledning ønsker jeg å oppsøke en del av regimentets tidligere forlegningsområder, og selv om jeg har nokså god oversikt over de fleste stedene så håper jeg noen av forumets lesere kan gi meg mer informasjon om følgende områder:
I desember 1944, etter en tusen kilometer lang marsj fra Fiskerhalsen, ble Grenadier-Brigade 193, som var benevnelsen til regimentet på den tid, forlagt i området Lyngseidet (I. bataljon), og Kjosen (III. bataljon), underlagt 270. infanteridivisjon.
Spørsmål: Fins det noe igjen på Lyngseidet, Kjosen eller Fastdal som kan være verdt å se på, stridsstillinger, bunkere, rester av forlegninger etc.?
I april 1945 var det oppbrudd fra Lyngseidet, GB 193 ble satt i marsj sørover, og ved kapitulasjonen 8. mai 1945 befant brigaden seg i området ved Bogen og Narvik. I samsvar med kapitulasjonsbetingelsene marsjerte brigaden videre sørover til deres reservat i leiren Berghölnes i Lönsdalen i området Fauske.
Spørsmål: Er det noen som kjenner til denne leiren, og vet noe mer om den?
For den interesserte så følger her en kort oversikt over regimentets historie:
August 1939: Mobilisering og oppsetning, til vestfronten med 69. infanteridivisjon.
Januar 1940: Forlegning i Neustettin ved Gross Born, forberedelser til «Weserübung».
April 1940: Luftlanding på Sola ved Stavanger, kampene i Rogaland, deler av regimentet blir i all hast overført til Bergen og deltar i framrykningen mot Voss.
August 1941: Regimentet (uten II. Bataljon) transporteres fra Bergen til Kirkenes, er med i konvoien som mister to skip ved Loppa. De to skipene med regimentet blir ikke torpedert. Forlegning på Varangerhalvøya, deltar i aksjoner mot norske og sovjetiske partisaner.
Mai 1942: Til Fiskerhalsen på ishavsfronten, nordligste frontavsnitt på østfronten. I november 1942 overføres 69. ID fra Vestlandet til østfronten, IR 193 blir værende på Fiskerhalsen, og blir selvstendig Grenadier-Regiment 193 med bare to bataljoner resten av krigen. Regimentets II. bataljon blir igjen på Vestlandet, og blir senere innlemmet i 25. Panzer-Division.
April 1943: GR 193 tilbake på Varangerhalvøya.
Februar 1944: Til Fiskerhalsen igjen, fra mai Grenadier-Brigade 193.
Oktober 1944: Oppbrudd fra Fiskerhalsen, tilbaketrekning og oppholdende strid langs ishavsveien til Ivalo, marsjerer via Lakselv til Lyngen.
Desember 1944: Forlegning på Lyngseidet, deltar i aksjoner i Finnmark.
Mai 1945: Reservat og opphold i leiren Berghölnes i Lönsdalen i området Fauske.
Bok om Infanterie-Regiment 193, Nord-Norge 1944-45
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Høres ut som en spennende bok, litt lang tittel da 
Håper noen her kan hjelpe til, jeg linker også fra FB kystfort gruppen så favner spørsmålene mer.
Erik H

Håper noen her kan hjelpe til, jeg linker også fra FB kystfort gruppen så favner spørsmålene mer.
Erik H
Hei
Blir nok en spennende bok dette.
Kjenner ikke til leiren Berghölnes, men vet av plassen som heter Berghulnes i Saltdalen,
kanskje det er en sammenheng? http://kart.gulesider.no/m/uGEec
Mvh
Thomas L
Blir nok en spennende bok dette.
Kjenner ikke til leiren Berghölnes, men vet av plassen som heter Berghulnes i Saltdalen,
kanskje det er en sammenheng? http://kart.gulesider.no/m/uGEec
Mvh
Thomas L
Foreløpig har det ikke blitt så mye mer informasjon om de to stedene, men takk til dere tre for hyggelig respons.
Thomas L, det kan nok godt være Berghulnes i Saltdalen, Berghölnes er den tyske skrivemåten, og som vi vet er ikke den alltid i samsvar med våre skrivemåter. Både siste regimentsjefen oberst von Hülst og siste bataljonsjefen I/193 Hauptmann Lipps skriver Lager Berghölnes i sine beretninger. To kompanier fra hans bataljon gikk om bord i "King Christian" i Narvik, resten i Ballangen, og kom sjøveien til Fauske-Rognan, skriver han. Derfra landmarsj til Lager Berghölnes. Etter to uker kom en engelsk oberst på inspeksjon til leiren, og Lipps påpekte de dårlige forlegningsforholdene. Obersten svarte at det var ikke de, men tyskerene som hadde bygd leiren.
Joda Erik H, en noe lang tittel, men satser på at den endelige hovedtittelen blir noe kortere...
Jeg tar gjerne i mot flere tips, spesielt om Lyngseidet som jeg kjører forbi i neste uke.
Thomas L, det kan nok godt være Berghulnes i Saltdalen, Berghölnes er den tyske skrivemåten, og som vi vet er ikke den alltid i samsvar med våre skrivemåter. Både siste regimentsjefen oberst von Hülst og siste bataljonsjefen I/193 Hauptmann Lipps skriver Lager Berghölnes i sine beretninger. To kompanier fra hans bataljon gikk om bord i "King Christian" i Narvik, resten i Ballangen, og kom sjøveien til Fauske-Rognan, skriver han. Derfra landmarsj til Lager Berghölnes. Etter to uker kom en engelsk oberst på inspeksjon til leiren, og Lipps påpekte de dårlige forlegningsforholdene. Obersten svarte at det var ikke de, men tyskerene som hadde bygd leiren.
Joda Erik H, en noe lang tittel, men satser på at den endelige hovedtittelen blir noe kortere...

Jeg tar gjerne i mot flere tips, spesielt om Lyngseidet som jeg kjører forbi i neste uke.