korsneset.

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Kleppe_georg
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2010 4:33

Korsneset e no lagt ner, men e sperra av.
det e ingen aktivitet der so då tenke eg at ein kan arrangera felles bunkerstreff der ?

korsneset e ganske uforska og alt e tilgjengelig oss. Eg meina da e ein fordel at vi gjer da no, før an blir reve og rasert. Detta e ein god mulighet for oss her på forumet, både sosialt og kulturminnemerket for norge

håper folk viser interesse for dette :)
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kleppe_georg wrote:Korsneset e no lagt ner, men e sperra av.
det e ingen aktivitet der so då tenke eg at ein kan arrangera felles bunkerstreff der ?
Seriøst - hvorfor tror du det er sperret av? Korsnes er ikke lagt ned, det er pd stadig militært øvingsområde. Sikkert mulig å få til en tur der, men da bør du få tillatelse først.
Kleppe_georg wrote:korsneset e ganske uforska og alt e tilgjengelig oss. Eg meina da e ein fordel at vi gjer da no, før an blir reve og rasert. Detta e ein god mulighet for oss her på forumet, både sosialt og kulturminnemerket for norge
Det meste av "riving og rasering", dvs rydding og sikring, var ferdig for 3-4 år siden. Mener noe også ble gjort i fjor, og det siste (gjenstøping av torpedobatteriet) tas ila vinteren/våren.
Uansett er det veldig lite interessant å se der nå (vedlagte bilder fra april 2012).

Det ligger en del dokumenter (bla med kart og bilder) i OEP-materielet som jeg har samlet her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/386 ... %20OEP.zip
Attachments
IMG_9281.jpg
IMG_9281.jpg (72.52 KiB) Viewed 413 times
IMG_9308.jpg
IMG_9308.jpg (106.17 KiB) Viewed 413 times
IMG_9312.jpg
IMG_9312.jpg (88.35 KiB) Viewed 413 times
IMG_9325.jpg
IMG_9325.jpg (86.33 KiB) Viewed 413 times
IMG_9419.jpg
IMG_9419.jpg (117.07 KiB) Viewed 413 times
IMG_9498.jpg
IMG_9498.jpg (108.55 KiB) Viewed 413 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Kleppe_georg
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2010 4:33

Har vert der fleire ganger, og kystvakten har slutta å konfiskera fiskeutstyr derifrå. Da e malt over millitært omtåde og all skilt og info om milmitært e fjerna. Da habg ein kvit lapp om at ettt eller annet lag skal ta over så jo.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Da e malt over millitært omtåde og all skilt og info om milmitært e fjerna.
Tror informasjonen din er gått ut på dato :-)
mvh
Paul S.
Attachments
IMG_0786.jpg
IMG_0786.jpg (124.32 KiB) Viewed 385 times
IMG_0787.jpg
IMG_0787.jpg (134.61 KiB) Viewed 385 times
Kleppe_georg
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2010 4:33

Tror DIN informasjon er gått ut på dato. Vi kjørte inn der med bil. Det var ingenting der, heilt dødt. Hadde det vert millitært,så hadde vi blitt tatt eller oppdaget. Har aldri vert problem når vi har gått inn med båt. Eg tviler på at det er aktivt.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tror DIN informasjon er gått ut på dato
Det er alltid noen som må mates med pinsett når det gjelder informasjon, og siden du ikke tar poenget, så finner jeg herved frem pinsetten..
Området ER fremdeles militært, og om du har vært der med bil så forandrer ikke det faktum. Hva du gjør eller har gjort spiller ingen rolle for meg. Bildene over er tatt 25.01.2014. Så hvis du eller andre tar turen til korsneset vil dere da først passere to skilt med en passende tekst, og så komme til en låst port.
Jeg formidler kun den informasjon jeg har, men hvordan du fordøyer den bryr jeg meg lite om.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Jeg formidler kun den informasjon jeg har, men hvordan du fordøyer den bryr jeg meg lite om.
+1
Kleppe_georg wrote:Det var ingenting der, heilt dødt. Hadde det vert millitært,så hadde vi blitt tatt eller oppdaget. Har aldri vert problem når vi har gått inn med båt. Eg tviler på at det er aktivt.
Litt mer "pinsett": Det er et øvingsområde. Alle installasjoner knyttet til tidligere aktivitet (dvs Kystartilleriet) er fjernet/sikret - de siste restene er i ferd med å bli tatt nå, en aktivitet som antagelig kan føre til at porten står ulåst i perioder.

Evt fravær av synlig vakthold eller en åpen port, endrer ikke på det faktum at hvis du tar deg inn på militært område i strid med etablert skilting, så bryter du loven.

Nå er det også en særdeles skarp enhet som disponerer området, så hvis du så heldig/dum at du sniker deg inn der mens det er pågående aktivitet, kan det fort bli interessant (har kolleger som har blitt jagd derfra uavhengig av om de var militære...).

Som sagt: Det kan godt hende at det er mulig å få organisert en tur på Korsnes, men det er stor forskjell på å bare ta seg til rette fremfor å be om lov (jeg tror for øvrig at de fleste som har vært inne og sett området før det ble sikret vil være enig i at det knapt er verdt et besøk nå...).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kjartana
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2014 19:28

Natter wrote:
Som sagt: Det kan godt hende at det er mulig å få organisert en tur på Korsnes, men det er stor forskjell på å bare ta seg til rette fremfor å be om lov (jeg tror for øvrig at de fleste som har vært inne og sett området før det ble sikret vil være enig i at det knapt er verdt et besøk nå...).
Kan bekrefte at det Kystartillerist(?) Natter sier stemmer. Korsneset er dessverre ikke så interessant lenger for dem som liker spennende kystfort og gamle bunkersanlegg. Alt er enten revet eller murt igjen. Kun småtteri står igjen fordi det er i bruk av dem som benytter området. Det er et flott øvelsesområde med mange spennende utfordringer for å si det slik.
Selv husker jeg det best fra tiden SHV var storbruker av områdets hovedbunkers på midten av 90-tallet. På den tiden var det meste av bunkeranlegg åpne og Korsneset var en gang et meget imponerende anlegg.
Post Reply

Return to “HORDALAND”