Bunker i senrale Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Hei! Jeg fikk for mange år siden(15år)fikk jeg en guided tur av en föredette Milorg man som viste meg de störste bunkers som finns i Norge.
Han var med og ta hand om de tysker som overgitt seg.
Det finns en svär sambands central kvar i en bunker som kunne tekke hele europa.
En annen bunker kunne ta en hel division med panser vogner.
finns det noen bilder av disse nå.
Jeg veit at sevilforsvaret bruker de nå.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Här är ett bilde av radio bunkern eller sambandsentralen som tyskene hadde under kriget. Bildet er tatt 1983. Den hvar stor nokk till att kunne sende over hele europa. Radio bunkern ligger i utkanten av Oslo i ett område som heter Östmarksetra.
Inne i berget er det en kjempe sal med rum og ett rum med kun batterier som drev anlegget.
"Milorg mannen" förtalte att han og en kamerat hville starte ett museum av dette anlegget, men året etter döde han. så det blev inget museum.
Han förtalte att nysjerrig som han var tokk han fingern på ett av batterierne og fikk seg ett kyss så fingern blev brent.
Attachments
gfsd.jpg
gfsd.jpg (368.13 KiB) Viewed 1109 times
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
RasmusTerne

Hei.
Syns å huske at jeg har kjørt forbi her noen ganger.Husker jeg ikke feil er det mellom Bryn og Bøler,mot Østmarka.Tror anlegget har vært benyttet av Oslo HV.
Sigfred R.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er også en bunkers på Blindern med ukjent tysk bruksbakgrunn.
http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa ... l=uniforum
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”