Lett tilgjengelige anlegg i/omkring Trondheim

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Hei!

Jeg ble tipset om denne siden fra Axis History Forum. Jeg flyttet nettopp til Trondheim fra Bodø pga. studier. Jeg har alltid vært interessert i tyske anlegg i Norge, og jeg tør påstå at jeg har besøkt alle tenkelige "sites" på mitt hjemsted. Uansett, nå som jeg har flyttet til Trondheim er jeg interessert i å utforske nye steder. Siden jeg overhodet ikke er lokalkjent her, trenger jeg litt hjelp til å finne noen (til å starte med, iallfall) lett tilgjengelige anlegg i og omkring Trondheim. Jeg har ikke bil for øyeblikket, men det kan kjapt forandre seg, så Ørlandet skal jeg besøke etter hvert. Jeg tenkte jeg skulle ta en tur ned til 'Dora' til helga, men er det noen andre 'lett' tilgjengelige anlegg jeg kan besøke?

All hjelp og tips mottas med stor takk.

PS: Dette virker som en kjempegod nettside. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har funnet denne før!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen.
Flott at vi blir flere her i Trondheim, selv om vi ikke har så mange kystfort i nærheten er det da noen bunkere tilbake.
Vi kan godt møtes en kveld og ta oss en rundtur.. det er ikke sååå mye her i Trondheim så det blir ikke mange timene. Kanskje det er flere som kunne henge på? send meg en PM så avtaler vi noe. Deretter poster vi en "tur" på nettet.

Mvh
Erik H
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Takker for velkomsten!

Ja, dette var litt av et tilbud. Jeg har en kompis fra Bodø med samme lidenskap som har tenkt seg på besøk til meg i løpet av nærmeste framtid - han er også meget interessert i noe slik. Jeg kan komme tilbake til deg på et senere tidspunkt for evt. videre planer.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Du bør ta deg en tur til politimuseet og se alle kartene over luftvernbatterier og støttepunkt! Mye av dette er "midt i Trondheim" og kan enkelt besøkes. Som Erik H. sier er det ikke såååå mye, men likevel er flere steder verdt et besøk.....

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Legger med et kart.. plassen er ganske bortgjemt. Når man er i området så kan man jo også ta seg en tur ned til Skansen og se på Redningsskøyta.. er jeg der så tar vi oss en tur på fjorden!

Erik H
Attachments
politimuseet.jpg
politimuseet.jpg (148.87 KiB) Viewed 612 times
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Takker igjen, spesielt for det noe kreative kartet! :) Politimuseum hørtes bra ut. Når har dette åpent? Lørdager, f.eks?

Ellers er alt av interesse. Jeg har flere ganger besøkt steder som kun har tufter igjen av brakker, så det trenger ikke å være "spektakulært" for at jeg får lyst til å ta et besøk.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei guttær!
Jeg så mengedevurderingen for Trondheim og tenkte at det var da litt beskjedent. Så jeg tok en rask opptelling på hva som står igjen i Trondheim, mer eller mindre synlig og tilgjengelig fra bakkenivå.
Da har jeg ikke tatt med det som jeg vet eksisterer men som er overfyllt, eller det som jeg vet har eksistert.
Dette er hva jeg foreløpig kom fram til:
109 bunkere fra den minste og opp til Dora I (9 av disse er store til meget store bunkere, og blant de andre finnes 2 silobunkere og en PAK-bunker for 7,5cm)
30 små og store Flak-stillinger m betong/stein
5 lyskasterstillinger m betong/stein
80-90 brakker og bygninger
25-30 sokler/murer etter brakker
27 huler/tuneller/fjellanlegg
6 store tilfluktsrom i fjell
2 flyhangarer
1 sjøflyhavn
4 lokaliteter m sokler til master eller tårn
3 splintvoller til fly (stein og jord)
16 forskjellige betongkonstruksjoner
1 bro
3 metallkonstruksjoner
rester etter taxebaner
1 10,5cm Flak-kanon m skjold i stilling
1 150cm lykaster finnes på lager et sted i byen
1 stor avstandsmåler i bunker
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Jeg glemte 5 MG-stillinger i eller med betong, og for øvrig finnes en mengde med forskjellige skyttergraver/skytestillinger og voller som det ikke er betong i.
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da er det vel på tide å lage et kart. Hvis vi kloke hoder i Trondheim slår oss sammens, så er jeg sikker på at vi kan lage en større artikkel ut av dette. Hadde vorri gøy det!

Erik H
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg husker fra da jeg var liten (lenge siden), brukte vi å gå turer ved Nedre og Øvre Leirfoss. Der husker jeg det var noen gamle bunkerser som vi ofte var innom.
Jeg vet ikke om de fremdeles finnes der, og har ikke vært tilbake der siden, men det kan muligens være det man kan se på dette bildet fra Gulesider.no

Kanskje noen andre her ev. kjenner til disse?
Attachments
Flyfoto fra
Flyfoto fra
leirfoss.jpg (57.68 KiB) Viewed 518 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje noen andre her ev. kjenner til disse?
Hallo

Dette er restene etter et tungt luftvernbatteri som tilhørte marinen.
(5./702 Leira)

Alle bunkere, kanonstillinger osv. er fylt igjen bortsett fra de to store forlegningsbunkerne man ser på luftfotoet ditt, men disse er veldig overgrodd. På toppen av det har de vært støpt igjen, brutt opp, fylt med søppel og satt fyr på, så det er mulig du har bedre minner enn slik det fremstår i dag....
Jeg var der i 2004, da så det sånn ut:
Attachments
Leira1.JPG
Leira1.JPG (97.99 KiB) Viewed 505 times
Leira2.JPG
Leira2.JPG (57.92 KiB) Viewed 505 times
Leira3.JPG
Leira3.JPG (55.04 KiB) Viewed 505 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det var vel bare forlegningsbunkerne som var tilgjengelig den gangen også. Resten var så vidt jeg husker, fylt igjen. Det begynner vel å bli rundt 25år siden jeg var der sist, så minnene er litt vage. Mener å huske at det fremdeles var tregulv der, samt at det sto noe inventar igjen inne i bunkersene (noe bord og stoler).
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg har lagt inn en lenke "Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32" under TRONDHEIM, hvor jeg synes dette hører hjemme. Ta en titt der :)
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”