Inget stridsfordon, men i alla fall, ett foto från 40-talet ... jesses, vad använde man den "kärrran" till?
Trevligt foto om man nu ska jämföra det med dagens snabbtåg


/Magnum
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Materiellet fra Østøya ble gitt til Lommedalsbanen. De fikk også med noe "cargo" i form av en tysk EMC mine (med forbehold om at jeg husker forskjell på den og bla. norsk N46/N49...) og en spesiell tidlig variant av tysk G7a (TI) torpedo med forniklet akterkon og fireblads propeller (strippet for innmat og sementfylt - har gjort tjeneste som ballast).Espen K wrote:Tar jeg ikke helt feil ble det også annlagt en slik smalsporet jernbane på Mellom og Østerya her i Horten.
Tenkte du på den gule saken som sto mellom hangar A og B i en lang periode etter de åpnet?TommyG wrote:Det sto vel også et slikt lok ved verftet på Karljohansvern. Har prøvd å finne igjen bilder fra den gangen var innom der men har ikke klart å finne de.
StemmerEspen K wrote:Tenkte du på den gule saken som sto mellom hangar A og B i en lang periode etter de åpnet?TommyG wrote:Det sto vel også et slikt lok ved verftet på Karljohansvern. Har prøvd å finne igjen bilder fra den gangen var innom der men har ikke klart å finne de.
Overså denne da jeg postet i sted: Sekvensen med det blå lokomotivet som trekker en torpedo er ikke fra Lommedalsbanen (ref. omgivelsene). Merk også at den torpedoen har påmontert hode.Espen K wrote:Ca 09.14 til ca 09.40 ser du et av lokkene dra en vogn med en torpedo på, lurer på om dette er fra Horten eller har de slikt på Lommedalsbanen?
Jeg har sett video av banen i Horten med et gult lokomotiv i bruk (mener å erindre at det var en annen type vogn med to torpedoer lagret ved siden av hverandre). Vet ikke om det kan være dette: http://www.lacktain.net/lommedalsbanen/ ... ba-g80.jpg ?Espen K wrote:Tenkte du på den gule saken som sto mellom hangar A og B i en lang periode etter de åpnet?TommyG wrote:Det sto vel også et slikt lok ved verftet på Karljohansvern. Har prøvd å finne igjen bilder fra den gangen var innom der men har ikke klart å finne de.
Dette er ikke tog, men tyske torpedo-transportvogner fra krigen. Det var en henger av "semitrailer" type for to torpedoer hektet på vognen (skal finne et par bilder når jeg kommer hjem).Yngvar wrote:Her er togene fra horten, batteridrevet og med faste gummihjul
Vi som er litt tilårskommne, og var innom Østbanestasjonen i Oslo på 50-60 tallet husker nok godt disse vognene son ble brukt til å transportere reisegods mellom gods inn/ut leveringen og toget.Natter wrote:Dette er ikke tog, men tyske torpedo-transportvogner fra krigen. Det var en henger av "semitrailer" type for to torpedoer hektet på vognen (skal finne et par bilder når jeg kommer hjem).Yngvar wrote:Her er togene fra horten, batteridrevet og med faste gummihjul
Hytten på den ene er formodentlig et norsk etterkrigspåbygg: Disse ble brukt av Sjøforsvaret i mange år etter krigen (vi har en stående på Herdla også).
Tysk benevnelse var vel "e-karre" eller noe lignende (skal sjekke).
Artig - når du nevner det, husker jeg vagt slike vogner i bruk på Østbanen ja (uten videre kommentar til alder...ervold wrote:Vi som er litt tilårskommne, og var innom Østbanestasjonen i Oslo på 50-60 tallet husker nok godt disse vognene son ble brukt til å transportere reisegods mellom gods inn/ut leveringen og toget.
Ser ut til å stemme det, men mistenker at det skal være "E-Kärre"..?Natter wrote:Tysk benevnelse var vel "e-karre" eller noe lignende (skal sjekke).
Her er noen bildene jeg fant i farten - av variabel kvalitet (fargebildene er av en som har vært brukt på Haakonsvern i mange år. Står nå på Herdla). Det var tydeligvis både doble og enkle traller.Natter wrote:Det var en henger av "semitrailer" type for to torpedoer hektet på vognen (skal finne et par bilder når jeg kommer hjem).