Festung Kristiansand -korrekt brukt begrep?

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har tegnet den nye linja til kristiansand inn på kystfortkartet. Nå gjenstår spørsmålet om festungskommandør. Det var vel ikke en festungskommandant på hvert et område i Norge? Jeg sliter litt med å få noen fullgod oversikt. Det beste alternativet for kystfortkartet ser ut til å ikke ha med flagget for festungskommandant. At selve festungsområdet er med er vel bra nok?

Erik H
Attachments
festungkristiansand.jpg
festungkristiansand.jpg (98.26 KiB) Viewed 97 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Etter høsten 1944 var Kristiansand en offisiell "Festung" med en egen Festungskommandant (KzS Heymann) Så hvis du først har med Festungskommandantvimplene andre steder, så ville det ha vært litt rart å utelukke Kristiansand på dette punktet :-)

Ellers så ser Festningsområdet til å stemme bra med de faktiske forhold.
Erik H wrote:Har tegnet den nye linja til kristiansand inn på kystfortkartet. Nå gjenstår spørsmålet om festungskommandør. Det var vel ikke en festungskommandant på hvert et område i Norge? Jeg sliter litt med å få noen fullgod oversikt. Det beste alternativet for kystfortkartet ser ut til å ikke ha med flagget for festungskommandant. At selve festungsområdet er med er vel bra nok?

Erik H
Mvh
Tormod
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Stutzpunkt wrote:Etter høsten 1944 var Kristiansand en offisiell "Festung" med en egen Festungskommandant (KzS Heymann) Så hvis du først har med Festungskommandantvimplene andre steder, så ville det ha vært litt rart å utelukke Kristiansand på dette punktet :-)

Ellers så ser Festningsområdet til å stemme bra med de faktiske forhold.
Erik H wrote:Har tegnet den nye linja til kristiansand inn på kystfortkartet. Nå gjenstår spørsmålet om festungskommandør. Det var vel ikke en festungskommandant på hvert et område i Norge? Jeg sliter litt med å få noen fullgod oversikt. Det beste alternativet for kystfortkartet ser ut til å ikke ha med flagget for festungskommandant. At selve festungsområdet er med er vel bra nok?

Erik H
Etablering av en Festung var en måte å koordinere aktiviteten, herunder deler av forsvarsinnsatsen innen ett område. Det er verdt å merke seg at kystbatteriene ikke var underlagt Festungskommandanten i forhold til utføringen av hovedoppdraget mot sjømål. Her var kommandokjeden Sjøkommandant/Artilleriekommandeur - Artillerigruppe - Kystbatteri.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

vimpel for Kristiansand er grei, men det kom kanskje ikke helt fram hva jeg spurte om. Var det festungskommandant for f.esk mindre festungs som Herdla? Hvis ikke, var det festungskommandanten i Bergen som hadde det ansvaret?

Bare for å være helt sikker. Seekommandant lå over festungskommandant, men deler samme vimpel?

Jeg har garantert lest om dette før, men nå er huet fult og jeg stresser med å pakke meg til Harstad :)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

For Kristiansands del så var vimpelen til Fest.kdt plassert over See.kdt (se kartet på første side av tråden) men dette var nok bare tllfeldig siden disse to organisasjonene var to separate kommandostrukturer.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “AGDER”