Status Sketchup 3D Modeller Herdla mm

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Hei alle på forumet. Det har vært stille fra meg en stund nå, det betyr ikke at jeg har lagt opp (selv om jeg hadde en Sketchup pause på ett par måneder). Saken er at de prosjektene jeg har jobbet med blir mer og mer omfattende. Etter hvert som kunnskapen øker og biblioteket med Sketchup gjenstander vokser tar hvert prosjekt mer og mer tid.

Status mht Norske regelbau bunkere er nå at alle jeg kjenner til, som har vært bygget eller påbegynt finnes nå som 3D modell. Det mangler imidlertid en S536 fra Vardås, men den mangler kun litt.

Vedlagt er liste i Excel med bilde og link til 3D Warehouse hos Google Sketchup med bunkeren som kan lastes ned.
Regelbauten_Norwegen.xls
(1.59 MiB) Downloaded 47 times
Siste prosjekt som er lastet opp er kombinasjonen 633 og 634 fra Stp Corbiere på Jersey. Laget den til Malcom (aka M19Madmal på AHF) etter hans omfattende hjelp med min revisjon av M19 og 633.

Arbeid som pågår:
- 20mm FLAK38 Quad.
- S536 Vardås. Layout i tårnet gjenstår. Litt annerledes enn Møvik mer likt Trondenes med ansetter.
- Herdla torpedo batteri.

Holder på med ett omfattende arbeid med Herdla sammen med Natter. Han har gjort en formidabel innstats med bilder, tegninger og oppmåling. Jeg har satt opp en FTP server for å kunne håndtere informasjonsmengden. Det er over 4 GB pr nå. Målsettingen er å lage en mest mulig komplett modell av Herdla torpedobatteri sånn den er nå / når det ble nedlagt. Samtidig bygges det inn i modellen utførelse i 1944, 1975 (trådstyrte torpedoer) og tilslutt ombygging 1994 med Svenske torpedoer TP61. Målsettingen omfatter, torpedobunker, kommandobunker, torpedoverksted, stridshode lager samt sensorer/småbunkere. Vi får se. Både Natter og jeg er ganske pirkete på detaljer så dette tar tid :shock:

Jeg vil forsøke å holde denne tråden oppdatert med arbeidet etter hvert som det går fremover.
Av prosjekter under planlegging / ønske er:
- Oscarsborg torpedobatteri. Har funnet en ny tegning (noen som har noen bedre)
- Austerått / Fjell trippel kanon.
- Oppgradering av eldre modeller.

Anders
Attachments
Vardås med Fransk 38cm
Vardås med Fransk 38cm
S536-24 Cannon.jpg (144.35 KiB) Viewed 586 times
Flak 38 Quad under arbeid
Flak 38 Quad under arbeid
FLAK 38 Quad emplacement.jpg (117.09 KiB) Viewed 586 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Stp Corbiere Jersey. Ett lite utvalg av bilder fra modellen. 600 serien regelbau bunkere ble vistnok først bygget på kanaløyene, de er også litt anderledes enn de som ble bygget senere.
Attachments
633-634 01.jpg
633-634 01.jpg (260.95 KiB) Viewed 585 times
633-634 06.jpg
633-634 06.jpg (270.75 KiB) Viewed 585 times
633-634 10.jpg
633-634 10.jpg (341.78 KiB) Viewed 585 times
633-634 11.jpg
633-634 11.jpg (356.27 KiB) Viewed 585 times
633-634 13.jpg
633-634 13.jpg (415.11 KiB) Viewed 585 times
633-634 16.jpg
633-634 16.jpg (417.6 KiB) Viewed 585 times
Last edited by AndersHJ on 22 Apr 2012 12:38, edited 1 time in total.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Så noen fra Herdla
Attachments
Torpedohall 15.jpg
Torpedohall 15.jpg (103.56 KiB) Viewed 585 times
Torpedo verksted 05b.jpg
Torpedo verksted 05b.jpg (98.42 KiB) Viewed 585 times
Kommandoplass 06d.jpg
Kommandoplass 06d.jpg (89.83 KiB) Viewed 585 times
IDA EO 010.jpg
IDA EO 010.jpg (157.82 KiB) Viewed 585 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har sagt det før og sier det igjen, et helt fantastisk arbeid du nedlegger i dette, ser også at du får mye velfortjent skryt på AHF forumet.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Samtidig bygges det inn i modellen utførelse i 1944, 1975 (trådstyrte torpedoer) og tilslutt ombygging 1994 med Svenske torpedoer TP61. Målsettingen omfatter, torpedobunker, kommandobunker, torpedoverksted, stridshode lager samt sensorer/småbunkere. Vi får se.
IDA-anlegget fra 1994 videreførte T1 mod 1 med ny elektronikk, mens TP613 erstattet denne i 1999 (dagens anlegg).
AndersHJ wrote:Både Natter og jeg er ganske pirkete på detaljer så dette tar tid
Sant nok :)
Ser at du har kommet langt på EO-sensoren, og her må det nok også pirkes litt... PDT_Armataz_01_29
werner wernersen wrote:et helt fantastisk arbeid du nedlegger i dette
Helt klart! :bra:
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Pirk i vei, det må jo bli best mulig (så lenge vi ikke diskuterer om det er 12 eller 13mm bolter).

Overvåkningsradar. Har fått ett bilde som delvis viser litt radar. Har noen ett bilde av en uten kuppel. Eventuelt modell nr som gjør det mulig å finne en på ett skip?

PS legger regelmessig opp siste versjon på FTP server (en gang i uken)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Overvåkningsradar. Har fått ett bilde som delvis viser litt radar. Har noen ett bilde av en uten kuppel. Eventuelt modell nr som gjør det mulig å finne en på ett skip?
Dette var et litt "hjemmesnekret" system med gjenbruk av antenne og glassfiberdom fra HOSA-ildledning på Storm-klasse MTB, en standard Decca sender/mottaker, et egenkonstruert overføringssystem (fiber) og gjenbruk av NorControl DB-7 (TMK) ARPA-display fra det gamle torpedobatteriet.
Tok noen bilder av den demonterte antennen på Korsnes på fredag. Litt tilfeldig - burde vel tenkt på å ta mål og mer detaljerte bilder, men da tror jeg turfølget hadde mistet tålmodigheten... Kan evt. ta noen mål neste tur til Herdla, selv om det hadde vært lettere på antennen som ligger i friluft... :?

EDIT: Slettet bildene for ikke å avspore tråden mer enn nødvendig. Skal laste de opp til deg så snart jeg får orden på tilgangen...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Tok noen bilder av den demonterte antennen på Korsnes på fredag. Litt tilfeldig - burde vel tenkt på å ta mål og mer detaljerte bilder, men da tror jeg turfølget hadde mistet tålmodigheten... Kan evt. ta noen mål neste tur til Herdla, selv om det hadde vært lettere på antennen som ligger i friluft... :?

EDIT: Slettet bildene for ikke å avspore tråden mer enn nødvendig. Skal laste de opp til deg så snart jeg får orden på tilgangen...
Bare en kort kommentar siden det ble skrevet litt her tidligere: Antennen på Korsnes som jeg la ut bilder av er en AN/SPN-5 antenne (WW2 navigasjonsradar), og har ingenting med IDA-anlegget å gjøre. :)

Har ikke fått tid til å kravle opp i kuppelen på Herdla for bilder/ mål, men det står på listen...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Eventuelt modell nr som gjør det mulig å finne en på ett skip?
HOSA M-26 iflg. konstruktøren av systemet til IDA-anleggene, men jeg har ikke funnet noe på den enda.

HOSA er formodentlig en forkortelse for "Hollandse Signaal Apparaten" (firmaet er så vidt jeg forstår kjøpt opp og innlemmet i Thales-gruppen).
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Begynner nå å bli ferdig med mesteparten av TLAS utstyr i torpedo hallen, selvom noen detaljer gjenstår.

PS Har ikke laget noe animasjon til vippearm med hydraulikk sylinder foreløpig :blee:
Attachments
TLAS heis
TLAS heis
TLAS Rack 06.jpg (153.17 KiB) Viewed 408 times
TLAS heis
TLAS heis
TLAS Rack 03.jpg (191.37 KiB) Viewed 408 times
Torpedohall 21.jpg
Torpedohall 21.jpg (255.06 KiB) Viewed 407 times
Torpedohall 22.jpg
Torpedohall 22.jpg (271.75 KiB) Viewed 407 times
Torpedohall 23.jpg
Torpedohall 23.jpg (111.71 KiB) Viewed 407 times
Last edited by AndersHJ on 27 May 2012 14:24, edited 2 times in total.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Omgivelsene kan se litt rare ut men det skyldes at de fleste komponenter lages i separate filer med tegninger dratt inn for senere å overføres til hovedmodell når ferdige. Det er håpløst å jobbe med detaljer på hovedmodellen da den da raskt blir for stor med flere 3-4mb tegninger samtidig. Alle bevegelige deler får animasjon som vist på bildene.
Attachments
Torpedo hall med alt TLAS utstyr på plass
Torpedo hall med alt TLAS utstyr på plass
TP Rampe 1.jpg (335.72 KiB) Viewed 407 times
Torpedo luke stengt
Torpedo luke stengt
TP Rampe 2.jpg (223.05 KiB) Viewed 407 times
Torpedo luke åpen
Torpedo luke åpen
TP Rampe 3.jpg (225.74 KiB) Viewed 407 times
Glassfiber rør med lensepumpe og sjøvannsluke
Glassfiber rør med lensepumpe og sjøvannsluke
TP Rampe 4.jpg (155.63 KiB) Viewed 407 times
Glassfiber rør med lensepumpe og sjøvannsluke
Glassfiber rør med lensepumpe og sjøvannsluke
TP Rampe 5.jpg (162.71 KiB) Viewed 407 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har så vidt begynt på ett terreng til Herdla modellene. Fremgangsmåten har så langt vært å hente inn ett utsnitt fra Google Earth. Dette gir da ett sort/hvitt bilde av terreng med elevasjonsdata. Deretter er ett sammensatt luftfoto fra GISLINK laget. (Samme grunnlag som Norge I Bilder / Norgeskartet men lettere å ta ut store uttrekk). Så tatt inn i Sketchup som bilde og skalert & posisjonert etter to punkter presist gjenkjennbart på begge bilder. Tilslutt limt inn på terreng modell. Dessverre er terreng modellen i Google så grov at den ikke fanger opp nesten noe av terrenget på Herdla. Må muligens tegne av høydekurver manuelt og det er ikke spesielt morsomt. Tips?

Deretter er råutgaven av de ulike modellene hentet inn i modellen og plassert korrekt. Kun reserve plottestasjon ser ut til å havne utenfor. Resultat under.

/Anders
Attachments
Herdla Geo 2.jpg
Herdla Geo 2.jpg (898.61 KiB) Viewed 374 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hei

Her har det skjedd en del den siste tiden! :bra:

Jeg har dessverre ikke hatt mye tid til å følge opp de siste ukene, men skal prøve å få gitt litt tilbakemeldinger snart (ser det er noe som må korrigeres). Du jobber jo nesten "for raskt"... PDT_Armataz_01_18

Uansett er det imponerende arbeid og en fantastisk mulighet til å "se" inn i objektene + ikke minst gi et bilde av hvordan ting var før (ift. Herdla som "kald krigs museum" er det vel så viktig, siden dagens anlegg viser status fra 1999-2001).
AndersHJ wrote:Har så vidt begynt på ett terreng til Herdla modellene. Fremgangsmåten har så langt vært å hente inn ett utsnitt fra Google Earth. Dette gir da ett sort/hvitt bilde av terreng med elevasjonsdata. Deretter er ett sammensatt luftfoto fra GISLINK laget. (Samme grunnlag som Norge I Bilder / Norgeskartet men lettere å ta ut store uttrekk). Så tatt inn i Sketchup som bilde og skalert & posisjonert etter to punkter presist gjenkjennbart på begge bilder. Tilslutt limt inn på terreng modell. Dessverre er terreng modellen i Google så grov at den ikke fanger opp nesten noe av terrenget på Herdla. Må muligens tegne av høydekurver manuelt og det er ikke spesielt morsomt. Tips?
Stilig! Her dukker det opp nye muligheter :) (kanskje Erling har et tips ift. terreng-modelleringen..?)
AndersHJ wrote:Deretter er råutgaven av de ulike modellene hentet inn i modellen og plassert korrekt. Kun reserve plottestasjon ser ut til å havne utenfor. Resultat under.
Du har fått med hele verneområdet og de omfattede objektene unntatt sambandsbunkeren så vidt jeg kan se i farten (målestasjonen er ikke inkludert i verneforskriften). Tror dette er et bra utsnitt ift. å vise torpedobatteriet uten at bildet blir for stort med dertil tap av detaljer :)
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har i det siste jobbet med containere i kommandoplass. Forlegningscontainer er bortimot klar mens det står igjen endel på Torpedo kontroll deriblant lufting.
Kammuflasje maling på torpedo verksted begynner også å ligne noe.

/Anders
Attachments
Container 15.jpg
Container 15.jpg (169.33 KiB) Viewed 318 times
Container 15b.jpg
Container 15b.jpg (111.87 KiB) Viewed 318 times
Container 15c.jpg
Container 15c.jpg (93.99 KiB) Viewed 318 times
Torpedo verksted 08.jpg
Torpedo verksted 08.jpg (121.32 KiB) Viewed 318 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Har i det siste jobbet med containere i kommandoplass. Forlegningscontainer er bortimot klar mens det står igjen endel på Torpedo kontroll deriblant lufting.
:bra: Køyene er nok noe mer kompleks enn modellen pd. - det kommer noen bilder og mål etter hvert. Inntil videre kan du notere eksakte mål på madrassene: 187x70x6cm.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”