Blandt bildene i Aerial Archive så fant jeg dette fra Lofjorden i Trondheimsfjorden (http://aerial.rcahms.gov.uk/database/re ... tara_scran). Dato er 19.juli 1942 og det stemmer vel med perioden Prinz Eugen lå her til reparasjon? Torpedonetter synlig og det ligner på bilder jeg har sett tatt fra land.
Legger med et klipp fra Google Earth av lokasjonen til vraket på Kwajalein atollen (Marshall Island gruppen)
Prinz Eugen i Lofjorden?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
etter amerikanerne overtok båten ble den som mange andre skip som målfartøy for prøvestprenginger av atomvåpen.. den ble visst skadet men sank ikke, og de forsøkte taue den, da den kantret der den ligger idag.
MVH
Roar Handberg
_________________
Roar Handberg
_________________
"Operation Crossbow" med to sprengninger.rhandber wrote:etter amerikanerne overtok båten ble den som mange andre skip som målfartøy for prøvestprenginger av atomvåpen..
Den fikk vel en mindre lekkasje som man ikke kunne gå om bord å reparere grunnet at skroget var sterkt radiaktivt, og som dermed førte til at den sank en stund etter bombeprøvene.rhandber wrote:den ble visst skadet men sank ikke, og de forsøkte taue den, da den kantret der den ligger idag.
-
- Posts: 120
- Joined: 20 Oct 2008 3:58
- Location: Sund/Sotra
Natter, jeg betviler deg ikke, men har lest og sett dokumentarer om Bikini atollen, (hvis det er der denne skipet er) så bordet de skipene og undersøkte skadene, selv om alt var radioaktiv... De gikk ombord i mange skip tross dette... så var det betydelige skader at de "dret" i båten eller?, vil gjerne lese mer om de forskjellige båtene som ble brukt i operasjon Crossbow.. var nylig en fin doku på Discovery!!
Hilsen Bård.
Når man tar ting fra hukommelsen er det lett å blande ting sammen (burde snart slutte å stole på den ). Et par kjappe søk avslører for det første at korrekt navn på bombetestene var "Operation Crossroads", dernest at det var mangel på tilgjengelig bergingsstøtte som var primærårsak til at en ikke fikk forhindret havariet. Dog var radioaktiviteten (ift. salg av stålet) og de store kostnadene forbundet med lokaliseringen årsaken til at man ikke berget og skrapet vraket i ettertid.BunkersBaard wrote:Natter, jeg betviler deg ikke, men har lest og sett dokumentarer om Bikini atollen, (hvis det er der denne skipet er) så bordet de skipene og undersøkte skadene, selv om alt var radioaktiv... De gikk ombord i mange skip tross dette... så var det betydelige skader at de "dret" i båten eller?, vil gjerne lese mer om de forskjellige båtene som ble brukt i operasjon Crossbow.. var nylig en fin doku på Discovery!!
Og fordi det havarerte og en ikke fikk berget vraket, så har det på en måte overlevd til idag.. Skjebenens ironi..Natter wrote:. Dog var radioaktiviteten (ift. salg av stålet) og de store kostnadene forbundet med lokaliseringen årsaken til at man ikke berget og skrapet vraket i ettertid.
Ikke før, men etter.Misund wrote:Propellen til Prinz Eugen står utsilt på Labøe på Marinemuseet ved innseilingen til Kiel, så noe ble berget før den endte sine dager i Stillehavet....
Skuta ble liggende med propellene over vann etter at den kapseiset.
Propellen ble fjernet i august 1979, og endte opp i Laboe.
JEF