Marineküstbatteri Aalesund MKB 2/505

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
janolav
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2009 16:15
Location: Brattvåg

På Tueneset i Ålesund ble det oppsatt tre 15 cm Armstrong L/47,5 M1897 kanoner.
Kanonene kom fra det gamle norske batteriet på Gleodden i Kristansand i 1940.
Etter krigen, trolig i 1953, ble kanonene demontert.
Er det noen som vet om de ble oppsatt et annet sted?
Rykta sier noe om Trøndelag, men om det er riktig vites ikke.
Er også svært interessert i om noen har bilder av slike kanoner.
Takknemlig for all hjelp.
Jan Olav Flatmark
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kan dessverre ikke hjelpe deg ift. spørsmålet, men det er nok andre her inne som kan bidra :)

Tillater meg å legge inn et annet spørsmål relatert MKB 2./505:
På side 107 i boken din er det angitt en "Utskytningsrampe for torpedoer" på Tueneset (ref. punkt 63 på kart, side 106). Det eneste som kan forklare noe slikt (fra mitt ståsted) er et evt. "spinnebatterie" (formodentlig en type "molen" installasjon), men det er vel aldri dokumentert noe slikt i Norge utover denne merknaden (rykter tilsier ett evt. batteri ved Stavanger også)? Hva er dette basert på: Troverdige kilder (dokumentasjon) eller spekulasjoner fra tidsvitner? Er det evt. tilgjengelig mer informasjon om denne installasjonen?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

janolav wrote:På Tueneset i Ålesund ble det oppsatt tre 15 cm Armstrong L/47,5 M1897 kanoner.
Kanonene kom fra det gamle norske batteriet på Gleodden i Kristansand i 1940.
Etter krigen, trolig i 1953, ble kanonene demontert.
Er det noen som vet om de ble oppsatt et annet sted?
Rykta sier noe om Trøndelag, men om det er riktig vites ikke.
Er også svært interessert i om noen har bilder av slike kanoner.
Takknemlig for all hjelp.
Jan Olav Flatmark
Hei Jan Olav

Kanonene (serienummer 8, 9 og 10) ble demontert i 1955 og fraktet til Hysnes. Serienummer 10 ble montert i ledig stilling på Hysnes, slik at dette batteriet igjen fikk 4 kanoner (en fjernet av tyskerne i 1944 for operasjon Tanne). 15 cm batteriet på Hysnes ble demontert i 1958 og de 4 kanonene pluss de to som var lagret fra Tueneset ble kassert.
JEF
janolav
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2009 16:15
Location: Brattvåg

Tusen takk for opplysningene, da vet jeg det.
Tueneset var militært område og avsperret frem til 1953. En norsk vaktstyrke var stasjonert der ute i denne perioden.
En av vaktmannskapa som var fra Ålesund fortalte meg dette og viste meg hvor denne renna var.
Han er nok død for mange år siden. Jeg er redd dette er det eneste jeg har om denne saken, kan vel kanskje tyde på at
det er usikre "fakta".
Jan Olav
janolav
Posts: 5
Joined: 07 Feb 2009 16:15
Location: Brattvåg

Tusen takk for opplysningene, da vet jeg det.
Tueneset var militært område og avsperret frem til 1953. En norsk vaktstyrke var stasjonert der ute i denne perioden.
En av vaktmannskapa som var fra Ålesund fortalte meg dette og viste meg hvor denne renna var.
Han er nok død for mange år siden. Jeg er redd dette er det eneste jeg har om denne saken, kan vel kanskje tyde på at
det er usikre "fakta".
Jan Olav
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

janolav wrote:En av vaktmannskapa som var fra Ålesund fortalte meg dette og viste meg hvor denne renna var.
Han er nok død for mange år siden. Jeg er redd dette er det eneste jeg har om denne saken, kan vel kanskje tyde på at det er usikre "fakta".
Ok. Takk for svar :)
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”