Mystery part at Austått Fort

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey

Jeg har nu set nogle af de tegninger igennem jeg har. Jeg må desværre nok indrømme at jeg var lidt for hurtig til at bedømme "reservedelen".. Jeg kan ikke på tegningerne finde noget der ligner den på en prik. :oops:

Teorien om at det er et filter til hydraliksystemet kan måske stadig passe så kig endelig efter i alle kroge, men på de tegninger, jeg har, ser det ikke ud til at den er der.

Tegningerne er jo godt nok af en 38cm Drh. L. C/34 til to stk. 38cm SK C/34. Men da dette tårn i hovedtræk ligner tårnet i Åustrått så kan man også til dels regne med disse tegninger.


Til gengæld har jeg fundet til- og frakoblings håndtaget på mine tegninger. Det skal sidde i umiddelbar forbindelse med med hovedelmotoren som jeg har beskrevet i indlægget ovenover. Håndtaget sidder måske i en højde af 1,1 m over gulvet på maskinplatformen. Måske placeret på siden af en elevatorskakt. Kan være lidt svært at sige da der jo er tre elevatorer i jeres tårn og kun to i mit tårn.. :roll:

Håndtaget har med stor sandsynlighed tre indstillinger; 1) Hauptbetrieb - 2) Notbetrieb - 3) Hilfsbetrieb..

Den vil sidde i forbindelse med dette her
Image
Se den i fuld størrelse: http://www.kystfort.com/gallery-2.htm

Det kunne måske godt være det gule men I skal nok nærmere lede efter noget det kan "vippes"..


Morten
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Glemte lige at fortælle at den manuelle dreje mekanisme som du i dit sidste indlæg har et billed af. Den er modificeret en smule men nok til jeres fordel..

Som jeg skrev lidt tilbage så var der på det lille stativ bagved, en lille elmotor. Efter denne er blevet fjerne har man også hævet håndtagene.
Om dette er en tysk eller en norsk modifikation det ved jeg ikke helt.

Der har hvor den lille firkantede plade, med de 4 bolte, sidder været et håndtag i stedet for. Dette har så ved hjælp af en mand og tandhjul klaret det som i nok skal gøre to mand.. :D

Mit gæt er at den lille elmotor var gået i stykker og så så man changen for at sætte en ekstra mand i arbejde.. :lol: :wink:


Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei
mulig vi da ikke finner ut av hva denne "reservedelen" er til, men vi kan da umulig gjøre noe annet enn å prøve finne ut, selv om man bommer av og til.

Har lagt inn flere bilder fra Austrått Fort. Kanskje disse bildene gir et bedre inntrykk av hvordan man flytter på kanonen?
http://www.kystfort.com/507kanon/index.html

Jeg må også nesten flytte denne delen av "the hunt for reservedelen" til en annen del av forumet. Det var jo orginalt en "observasjonskuppel" tema... og det har vi vel kunne fastslå at det ikke er! :)
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Der må jo nok være en eller anden forklaring på "reservedelen" men hvad den er, er vi indtil videre ikke blevet alt for meget klogere på.. Måske filter men vi får at se..
Du har dog god grund til at flytte emnet :)


Tilgengæld så er jeg næsten sikker på at det lykkes jer at få tårnet til at dreje.. I skal bare finde det til- og frakoblingshåndtag jeg skriver løs om og så skulle det være muligt bare at dreje på "dine" håndtag og forhåbentlig få tårnet til at svinge rundt..

Jeg kunne på dine meget fine fotos desværre ikke se til- og frakoblingshåndtaget.. :( men fandt ud af så meget andet.. :D

Håber i får lov til at dreje lidt!!


Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Morten og takk for dine innspill.

At det tar tid før vi finner ut av denne "mystery part" er bare bra, det er jo liksom ikke noe mystery hvis man finner ut av det for hurtig :D

Ser ikke noe grunn til at man ikke skulle dreie noen meter hvis det er mulig. Sikkert bare bra for alle delene. Problemet er vel hvis noe er rustet fast inne i selve tårnet. Husk at når man slo av strømmen i 1977 så sto den uten varme i ca. 12-13 år (er ikke helt sikker, men mer enn 12 år var det nok). Det samlet seg også mye kondes i tårnet som ikke gjorde saken noe bedre. Jeg er stygt redd for at det vil kreves arbeide for å smøre opp "hjulene", men at dette er noe eieren av kanonen burde prioritere de nestet år under motoet"Alt er mulig" :mrgreen:

Erik H
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Ja en umystisk, mystery part er jo ikke sjov!! :lol:


12-13 år er lang tid når man tænker på hvor meget kondens der kan dannes i et sådanne kanontårn. Men så må vi jo bare stole på at den gamle smørefedt har klaret jobbet med at beskytte alle delene. Det tror jeg den har.. :)

Steder hvor det kan gå galt med hensyn til drejning af tårnet er i de gear der sidder i hver sin ende af den tværgående aksel og har direkte forbindelse med tandkrandsen, i selve kuglelejerne, i til- og frakoblingshåndtaget og selvfølgelig alle etagerne i tårnet..

I skal nok også tage hensyn til de nye ventilationsrør der er ført rundt omkring som jeg kan se på diverse billeder og selvfølgelig sørge for at der ikke er noget i klemme på alle etagerne!!!

Udenfor skal i måske (ved ikke hvordan den er monteret) tænke på trappen op til døren i bagenden af tårnet og ellers bevoksning.. :roll:


Skulle de få den tossede idé at begynde at skille dele af tårnet ad for at smører med mere, så sig til med det samme du ved det for så må jeg tømme min bankkonto og rejse med det samme for at følge med i hvad der sker og tage tusindvis af billeder... Dette var stort set ikke ment som en joke!!!! Hehe.. :D :D


Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette gir kanskje ikke svar på hvilken mystisk gjenstand vi har med å gjøre, men fant en nesten identisk del ved et 38 cm batteri. Den har sikker vært fylt med olje og det skulle ikke forundre meg om den som ligger på Austrått fylt til randen av samme fluid. (et lite hull vil nok få noe ut tenker jeg).

Nå gjenstår det å finne ut hvor denne har vært i systemet.

Erik H
Attachments
Denne ligger inne i museet ved austrått fort og gutta der hevder at dette er en del av en flybombe
Denne ligger inne i museet ved austrått fort og gutta der hevder at dette er en del av en flybombe
trykkkanne_austraat.jpg (63.61 KiB) Viewed 135 times
Denne delen ligner veldig.
Denne delen ligner veldig.
trykkkanne.jpg (105.85 KiB) Viewed 134 times
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tror ikke dette har noe direkte med kanonen å gjøre,skal ikke forbause meg om det er en Fjernstyrt vei Mine.Antar de fleste veier opp til Austråt hadde en mulighet for å blokkeres ved et angrep på fortet .En maskinert del i kanonen ville aldri hatt denne grove finnishen .
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

så... ikke borre? PDT_Armataz_01_23


her er flere bilder...

Er det ikke rart at man finner slike gjenstander som ligner på hverandre på forskjellige batterier?

Man må jo nesten åpne den på austrått for å se hva det er...

Erik H
Attachments
ding2.jpg
ding2.jpg (56.84 KiB) Viewed 108 times
ding3.jpg
ding3.jpg (99.43 KiB) Viewed 108 times
ding4.jpg
ding4.jpg (30.49 KiB) Viewed 108 times
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”