Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.
Eg fant ut at man må vite nøyaktig hvor de er for å finne dem ...
Ja, det holder nok ikke med en vag beskrivelse om du leter etter nedgravde småting nei...
Håper du finner ut noe mer da, for det hadde jo vært gøy å funnet noe slikt
Flotte bilder Henning, og som vanlig - godt jobba!
Henning Dalsvåg wrote:Piggtråden er så rustet at den ikke lenger er festet til stokkene .
Vanføringen i bekken er ikke unik ,men den er kraftigere p.g.a veldig mye regn og da graves det ut nye baner for vannet .
Ja, ser det på de nyeste bildene dine, om det er samme stokken så er jo wire'ne løs nå...
Henning Dalsvåg wrote:
Og så må en ikke glemme barnas hopping i fordynene ...
Nei, det har sikkert vært spennende for foreldregenerasjoner oppover
Sjekk elvefaret når vannføringen avtar allikevel
mvh
KOS
Sjekket elvefaret ved sandvesanden idag og har fått berget en stokk til .
CIMG2487.JPG (280.99 KiB) Viewed 760 times
Denne stokken var noe lengre enn den første ,men tynn på mitten.
CIMG2491.JPG (396.54 KiB) Viewed 760 times
Bekken har nå gravd seg dypt ned i sanden og småstein er blitt synlig enkelte steder. Tror vi kan si at bekken nå ligger "på 1945 nivå" .
Henning Dalsvåg wrote:Var nede på sandvesanden og kikket i dag . Fant en vei som kansje gikk til den sMG stillingen
som ligger ovenfor parkeringsplassen .
CIMG1614.JPG
CIMG1613.JPG
Har fått vite av en som bur nær sandvesanden at det er rester etter den gamle veien
som gikk ned til gårdene som vises på bildene mine.
Henning Dalsvåg wrote:Var også en tur bortom løpegraven nær BUNK.4 og rydda litt.
Hehe... Stor forskjell på disse to 'før og nå'-bildene gitt...
Med og uten snø... hehe. Neida, ser at du har flyttet på noen steiner også. Godt jobba dette Henning!
Ellers så tror jeg kanskje 'vår venn stokken' er av nyere dato enn sine venner der nede. Den ser litt for velbevart ut i forhold til resten av stokkene så den har nok blitt satt ut noe senere enn de andre kanskje. Har sikkert erstattet en annen stokk i rekken og derfor på påsatt piggtråden som de andre...
Eg har hørt at mange gjerder er blitt satt opp i dette området opp gjennom åra ,men ikke der eg fant stokkene .
Noen av stokkene har vel fått en større dose vann enn de andre ...
Jon-Vegard wrote:Veldig bra jobet Henning! . Håper ikke du får problemer med naboer og grunneier. Noen som har kommet bort til deg og lurt på hva du driver med?
Det er i bunn og grunn ikke så mange som bryr seg om hva eg driver med . Da eg fjernet mold i den MG 34 stillingen var det ingen som såg meg ,da arbeidet
ble utført etter at det var blitt mørkt ute. Og molden som ble fjerna fra stillingen ble deponert på en slik måte at den så mest mulig naturlig ut.