Hjelp med faktainformasjon

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
historiesoker
Posts: 1
Joined: 23 Jan 2011 18:31

Hei, i forbindelse med et skjønnlitterært prosjekt tenkte jeg å knytte noe av handlingen så nært opp mot virkeligheten som mulig. Det jeg lurer på er følgende:

1. Var det mange tyske festningsanlegg på ørlandet?
2. Hva heter det mest kjente festningsanlegget?
3. Ble noen av anleggene ødelagt under krigen?
4. Gjorde milorg eller utenlandske agenter noen anslag mot tyskerne der ute?

Jeg er svært takknemlig for litt hjelp med dette. Selv har jeg dessverre ingen faktakunnskaper om dette.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

historiesoker wrote:Hei, i forbindelse med et skjønnlitterært prosjekt tenkte jeg å knytte noe av handlingen så nært opp mot virkeligheten som mulig. Det jeg lurer på er følgende:

1. Var det mange tyske festningsanlegg på ørlandet?
2. Hva heter det mest kjente festningsanlegget?
3. Ble noen av anleggene ødelagt under krigen?
4. Gjorde milorg eller utenlandske agenter noen anslag mot tyskerne der ute?
Av rene kystfort, så var det iallefall HKB 19/975 Storfosen, HKB 18/975 Hoö, HKB 16/975 Hovde, MKB 4/507 Örlandet. I tillegg så ligger det vel et kystfort på øya Lekse utenfor Ørland, men jeg husker ikke navnet og er ikke sikker på om Lekse er en del av Ørland. I tillegg til disse, så var det vel også en rekke flak-batterier og støttepunkt spredt rundt om på Ørlandet. Det mest kjente, må vel kanskje være MKB 4/507 Örlandet, bedre kjent som Austrått fort med trippelkanonen. Så vidt jeg vet, så ble ingen av anleggene på Ørland ødelagt i forbindelse med kamphandlinger under krigen.
--
Tommy
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”