Nytt kart som viser planene til et feltsykehus

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fant ny informasjon om feltsykehuset som var under planlegging på Austrått Fort. (det var iallefall nytt for meg). tegningene viser hvordan de nye tunnelene skulle utarbeides. Arbeidet ble startet, men ikke avsluttet da freden kom (mørk blå).

Det som er litt rart er at arbeidet ikke ble fullført. De norske soldatene skulle vel kanskje ha de samme nødvendigheter som de tyske?

Et annet spørsmål jeg lurer på er hvilken bunker det ville være naturlig å bygge på enden av tunnelen til mannskapsbrakkene?

link til artikkel: http://www.kystfort.com/gruppe507_orland.html

bilde av "ny" tegning.

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Den delen av tunnelanlegget på Fjell som fremdeles er stengt omtales ofte som "Sykestua". Denne er visstnok stengt fordi arbeidet aldri ble fullført og det er rasfare der inne....
Merkelig så mange likheter det finnes mellom Fjell og Austrått!
Et annet spørsmål jeg lurer på er hvilken bunker det ville være naturlig å bygge på enden av tunnelen til mannskapsbrakkene?
På Fjell er det laget en tunnel som er veldig lik, dvs 90 graders sving mot mannskapsforlegningen......
Hvis vi da sammenlikner med Fjell (igjen), ville den sett slik ut:


Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har ofte lurt på hvor mye sammarbeid det var mellom fjell og austrått. Det er vel trygt å si at kanonene og plattformene dro samlet fra Tyskland, men lurer på hvor mye de hjalp hverandre når man startet byggingen.

Det som utgjorde den store forskjellen var vel at fjell festning hadde ubegrenset med fjell-areal å ta av, men Austrått Fort ble "avspist" med en haug (lundahaugen). Fjell festning kunne virkelig lage en festning, mens austrått ble et mini fort.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”