Krigsminnesmerker

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
werner wernersen

Hei

I forbindelse med at Arendal kommune skal sette i gang utbedring/opparbeidings arbeide på Sandvigen festning, har kommunestyret blant annet kommet til at 2 minnesmerker over Norske fallne skal flyttes dit.

Det jeg lurer på i den forbindelse, er det noen regler og lover rundt dette?

Er det andre steder det er en sammenblanding av Tyske byggverk og minnesmerker?

Er flytting av slike minnesmerker/bautaer vanlig?

I forbindelse med dette har det kommet en del reaksjoner om sammenblanding og noen etterlatte reagerer sterkt på dette.

Er det noen som har noen synspunkter generelt rundt dette temaet?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Vevang

Hei
På Tellevik er det et minnesmerke som ikke har noe med fortet å gjøre :?
Erik E
Site Admin

Hallo

Kjenner til et par flyttinger av minnesmerker, ikke bare annen verdenskrigrelatert men også nyere og eldre minnesmerker her i distriktet.
Så lenge det er en minnestøtte og ikke en fysisk grav eller rettersted tror jeg det er mer eller mindre opp til hvert enkekt kommunestyre å bestemme hvor de vil hedre og minnes sine tidligere innbyggere.... En ting jeg vet vektlegges i den sammenheng er synlinghet og tilgjengelighet. Her hvor jeg bor flyttet f.eks man nettop et minnesmerke over et britisk flymanskap til en nyalangt park.

Akkurat hvor heldig det er å blande tyske kystfort med norske og allierte krigsminnesmerker kan nok diskuteres, men om man ser dette fra en helt nøytral side så er jo den tyske okkupasjonen og norske/allierte falne en historie som i aller høyeste grad henger sammen. Sett fra de etterlattes side derimot, så er det nok en helt annen sak.... Og deres tale burde jo veie ganske tungt i avgjørelsene som måtte komme?

Erik
werner wernersen

Hei

Takker for svar så langt, jeg ser fordelene med å samle disse, synlighet osv, men i ytterste konsekvens her så setter de minnestøtten i en tysk kanonstilling.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”