Mine siste funn med metall detektor

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

JohnnyTh

hvor leste du at man måtte ha tillatelse?

Jeg har faktisk lest at politijurister mener at for de små inngrep som metalldetektor aktivitet gjør ikke engang trenger grunneiers tilatelse. MEn husker ikke hvor det var.
Men grunneiers tillatelse er nå et must for meg.

Johnny
Øksnevad_2

Kan også føye til at gjenstander som er over 100 år gamle (80 år for mynter?) er automatisk statens eiendom,
og hvis man blir tatt for dette er belønningen inntil 6 måneders fengsel og en saftig bot...
Dette gjelder også dersom man begynner å grave/rote på fredet grunn..
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
odin165

Christian B wrote:Flott funn du har der, har du nærbilder av de forskjellige gjenstandene også, som du kan poste?
Skal få lånt meg et kamera og legge ut bedre bilder/nærbilder, dette er bilder med mobiltlf
Øksnevad_2

Øksnevad_2 wrote:Kan også føye til at gjenstander som er over 100 år gamle (80 år for mynter?) er automatisk statens eiendom,
og hvis man blir tatt for dette er belønningen inntil 6 måneders fengsel og en saftig bot...
Dette gjelder også dersom man begynner å grave/rote på fredet grunn..
Må rette meg litt her...

Selv om du er på fullt lovlig grunn, kan du ikke uten videre beholde det du finner. Om du skulle være så heldig å finne gjenstander fra før 1537 (før 1650 for mynter), skal disse leveres inn til det offentlige. Du vil da ha krav på en finnerlønn.
Mvh Leander Haslerud
odin165

Knut Ø. wrote:Fant du alt dette på samme sted? En liten mix av både tysk og alliert utstyr der.
Det er funnet på 3 forskjellige steder. Etter ca15 timers leting, det ble mye spiker, korker og skrapjern i tillegg. Men det er det som gjør det så spennende (man vet aldri hva man finner)
klipp3r

niiiice :)
hvilken metall-detektor bruker du?
JohnnyTh

odin165 wrote:
Christian B wrote:Flott funn du har der, har du nærbilder av de forskjellige gjenstandene også, som du kan poste?
Skal få lånt meg et kamera og legge ut bedre bilder/nærbilder, dette er bilder med mobiltlf
Er vel ikke statens eiendom hvis det er over 100 år. det har jeg aldri hørt. Troddet det bare var gjenstander fra før reformasjonen (1537) og 1650 for mynter.

Hvis jeg finner oldefars strykejern fra 1850 på gåren vår-som vi faktisk har gjort - så kan jeg ikke tenke meg at det må leveres inn. det høres rart ut.
Jeg har faktisk funnet en pyntebeltespenne laget i gullforgylt bronselegering, so arkologene takserte til ca 15-1600. fikk den tilbake med ordene: gratulere et fint funn.

Derimot så er det andre regler hvis det er funnet i sjøen. Da er det statens etter 100 år.
Øksnevad_2

JohnnyTh wrote:
odin165 wrote:
Er vel ikke statens eiendom hvis det er over 100 år. det har jeg aldri hørt. Troddet det bare var gjenstander fra før reformasjonen (1537) og 1650 for mynter.

Hvis jeg finner oldefars strykejern fra 1850 på gåren vår-som vi faktisk har gjort - så kan jeg ikke tenke meg at det må leveres inn. det høres rart ut.
Jeg har faktisk funnet en pyntebeltespenne laget i gullforgylt bronselegering, so arkologene takserte til ca 15-1600. fikk den tilbake med ordene: gratulere et fint funn.

Derimot så er det andre regler hvis det er funnet i sjøen. Da er det statens etter 100 år.
Hei, jeg vet... hvis du ser så rettet jeg meg på dette :bra:
Mvh Leander Haslerud
JohnnyTh

Og så er det minimum 5 meter til vernede forminner. Tror det er 5 meter i alle fall.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”